Så här fungerar e-tjänsten Mitt försörjningsstöd

Här kan du se informationsfilmen om hur du söker försörjningsstöd med hjälp av Lunds kommuns e-tjänst Mitt försörjningsstöd. Filmen finns med textning på svenska, engelska, arabiska och dari. Du kan även läsa de vanligaste frågorna och svaren om e-tjänsten.

Vanliga frågor och svar om Mitt försörjningsstöd

Hur fungerar det om jag väljer att få notifieringar via sms eller e-post?
Du får då ett sms eller e-postmeddelande om att det finns ny information från Lunds kommun (socialförvaltningen eller försörjningsstöd nämns inte) med en länk till inloggningssidan för e-tjänsten. Länken är dock förkortad till https://goo.gl/1Ufw9J. Du får notifiering när vi fattat beslut, publicerat en journalanteckning eller publicerat ett dokument eller brev i ditt ärende.

Jag hittar inte rubriken "Kontakter" med kontaktuppgifter till mina handläggare när jag loggar in på mobilen.
Detta är ett fel i systemet som ska rättas till.

Jag får upp meddelandet "Du har inte tillgång till Min Sida. Gå tillbaka och prova igen!"
Kontakta din ekonomihandläggare eller socialsekreterare och be dem aktivera Min sida åt dig.

Jag behöver bifoga underlag till min ansökan men har dem inte i PDF-format.
Lämna in dem till Kristallens reception eller skicka via post.

Vilka medicinkostnader beviljas?

  • Medicin på recept inom högkostnadsskydd ("förmån") beviljas.
  • Medicin på recept utanför högkostnadsskyddet beviljas upp till 200 kr.
  • Medicin som inte är på recept beviljas inte.

Hur gör jag om jag behöver ansöka för flera månader på samma gång?
Eftersom du endast kan lämna in en ansökan i taget via e-tjänsten behöver du i så fall lämna in en ansökan på papper för den andra månaden.

Hur ska jag fylla i ansökan om jag inte vet exempelvis vilken elkostnad jag kommer behöva betala i slutet av månaden?
Skriv förra månadens kostnad. Om vi vid din nästa ansökan upptäcker att den kostnad du beviljades skilde sig mot den faktiska kostnaden kan detta korrigeras i beräkningen.

Hur ska jag fylla i ansökan om jag har flera utgifter av en utgiftstyp som det bara finns en ruta för?
Summera i så fall utgifterna och fyll i totalsumman i rutan i ansökan. Exempelvis om både du och din sambo betalar 110 kr i månadsavgift till a-kassan slår ni ihop detta till 110+110=220 kr och fyller i 220 kr i ansökan.

Behöver jag dela upp mina elfakturor i förbrukning (även kallat elhandel) och nätavgift om jag har allt på samma faktura?
Nej, anledningen till att det finns två rutor är för att vissa har två separata elbolag.

Arabic subtitles

Dari subtitles



English subtitles

Svensk textning

Kontakt

Mottagningsenheten

Besöksadress Kristallen, Brotorget 1, Lund
Öppettider Mån-tors 8-17, fre 8-16. Klämdagar och dag för röd dag: 8-15
Telefon 046-359 70 10, vardagar 11-12 och 13-15
Fax 046-359 52 22
E-post mottagningsenheten@lund.se

Tidsbeställning för nybesök.

Socialförvaltningen

Postadress: Socialförvaltningen, Box 1255, 221 05 Lund
Besöksadress:
Brotorget 1, Lund
Telefon (Medborgarcenter): 046-359 50 00
E-post:socialforvaltningen@lund.se