Första gången var 2023 och nu har det hänt igen, Lunds kommun vinner utmärkelsen Sveriges bästa mobilitetsstad, som är Dagens Samhälles och Dagens industris rankning. Rankningen sker genom en sammanvägning av de deltagande kommunernas ambitioner, förutsättningar och resultat kring hållbart resande.

På plats för att ta emot priset var samhällsbyggnadsdirektör Hans Juhlin och chef för stadsplaneringsavdelningen, Ole Kasimir.
Arbetet med hållbara transporter är en betydande del av vägen mot klimatneutralitet. Därför är vinsten ett välkommet bevis på att Lunds kommuns satsningar ger resultat.
Lund har arbetat i längre än de flesta kommuner med stadsplanering och infrastruktur för ett hållbart transportsystem. Som följd är det många som hellre cyklar och åker kollektivt än kör bil i Lund. Och trots ett växande invånartal ökar inte bilresandet. I den senaste uppföljningen av strategin LundaMaTs III, uppnåddes tre viktiga mål:
– Det här priset är ett kvitto på ett långsiktigt arbete och en tydlig politisk vilja med bred enighet i hållbarhetsfrågorna. Framgången bygger också på ett starkt samarbete mellan kommunen, näringslivet, universitetet och inte minst Lundaborna själva, som genom förändrade resvanor har bidragit till resultat som tydligt syns i uppföljningar, säger Hans Juhlin, samhällsbyggnadsdirektör.
Med toppresultat i både ambition, förutsättningar och utfall visar årets vinnare att långsiktighet och smarta satsningar lönar sig. Genom att satsa på kollektivtrafik, cykel och gång – och med målmedvetna insatser som verkligen fått invånarna att resa hållbart – har man lyckats minska bilåkandet rejält. Resultatet? Färre fossildrivna mil och en stad som inspirerar hela
Uppdaterad: