Länk till startsidan

Cecilia Boll Segersteen får medarbetarpriset

Cecilia Boll Segersteen som jobbar som rekryteringskonsult är årets vinnare av medarbetarpriset i kategorin Lyssna.

Kvinna med uppsatt hår stående ute med träd i bakgrunden. I handen håller hon en jättestor check som symboliserar medarberpriset i kategorin Lyssna. 

Hon började sin yrkesbana 1996 som stödassistent inom LSS och har arbetat med rekrytering sedan drygt tio år tillbaka. För några år sedan var hon med och startade upp rekryteringsenheten i vård- och omsorgsförvaltningen.

Juryns motivering

Med ett imponerande helhetsgrepp och ett genuint intresse för utveckling har Cecilia format och förfinat en rekryteringsprocess som idag möjliggör att närmare 900 sommarvikarier kan anställas varje år. Cecilia är lyhörd och har via enkäter, workshops och uppföljningar lyssnat till såväl chefer som kandidater. Hon söker inspiration hos andra organisationer för att hitta nya arbetssätt som höjer kvaliteten i vår största rekrytering i kommunen.

Hur känns det att få priset?

– Fantastiskt och omtumlande att bli överraskad! Jag hade verkligen inte förväntat mig att vinna. Jag blev väldigt glad och smickrad när jag blev slutkandidat, då satt jag faktiskt på en strand i Grekland och min kollega skickade ett SMS med de goda nyheterna. Då blev jag tårögd. Jag har arbetat hårt med sommarrekryteringen för att komma dit där vi är idag. När rekryteringsenheten tog över var chefer och rekryterare nya för varandra och hade svårt att hitta varandra. Vi hade dessutom svårt att hitta kandidater till våra tjänster. Nu har vi hittat arbetssätt som fungerar för hela verksamheten och vi rekryterar drygt 900 vikarier varje vår tillsammans med fantastiska sommarrekryterare som stöttar upp. För vård- och omsorgsförvaltningen är det avgörande att vi kan rekrytera tillräckligt med vikarier för att äldreomsorg och LSS ska fungera dygnet runt, alla dagar.

Vad innebär lyssna för dig i din yrkesroll?

– När vi gör en sådan här stor rekrytering behöver vi stötta cheferna vi samarbetar med extra och inte bara ta för givet att de ska förstå. Vi behöver lyssna på dem för att ta reda på vad varje enskild chef behöver för att vi ska nå målet. Till exempel om vi märker att en chef inte återkopplar eller inte fångar upp de kandidater vi skickar i vår samarbetsyta - då behöver vi ta reda på varför. Har chefen kanske inte förstått? Istället för att bli irriterad i en sådan situation behöver man förstå varför och åtgärda problemet. Snälltolka är ett begrepp som jag använder väldigt mycket på jobbet och särskilt under sommarrekryteringen.

Vad ska du göra med prispengarna?

– Det har jag inte hunnit fundera på men jag ska tänka efter noga innan jag bestämmer mig. Jag är jättestolt över att just jag fick priset men jag vill gärna använda pengarna till något som gynnar fler än bara mig.

Uppdaterad:

Dela sidan: