Länk till startsidan

Spårvägens elsystem ska utredas

Spårvägen har drabbats av flera elektriska fel sedan starten december 2020. Det senaste ledde till att trafiken ersattes med buss flera dagar i januari efter fel på en förstärkningskabel. Nu ska spårvägens elsystem utredas för att undvika fler problem.

Spårvagn i Brunnshög

Undersökningar efter trafikavbrottet i januari visade att samma fel skulle kunna hända igen. För att minska risken har förstärkningskablarna kopplats bort längs nästan hela spårvägen, och på andra sträckor görs täta kontroller. Att koppla ur kablarna ökar säkerheten, men är en tillfällig lösning som också gör trafiken mer känslig för störningar.

Beslut om utredning togs av tekniska nämnden den 20 maj. Utredningen ska kartlägga dagens elsystem och ta fram förslag på vad som krävs för att anläggningen ska fungera bra på lång sikt. Undersökningar och arbete i anläggningen görs huvudsakligen på natten eller under helger, för att störa trafiken så lite som möjligt.

Fakta

  • Spårvägen i Lund byggdes som totalentreprenad och invigdes i december 2020. Den 5,5 kilometer långa sträckan börjar vid Lund C och passerar Lunds största arbetsplatser på sin väg till stadsdelen Brunnshög som på sikt ska rymma upp till 40 000 invånare.

  • Strömförsörjning: Spårvägen får ström från flera likriktarstationer. Om en station slås ut ska förstärkningskablarna fördela strömmen utan att trafiken påverkas. Med kablarna urkopplade ökar risken för störningar i form av sänkt hastighet, färre avgångar eller i sämsta fall, ingen trafik alls. Förstärkningskablar finns vid alla kontaktledningsstolpar.

  • Läs mer om spårväg Lund C-ESS

Uppdaterad:

Dela sidan: