Företagare i Lunds kommun ger det lokala företagsklimatet något lägre betyg i år jämfört med förra året. Samtidigt höjs alla betyg som rör kommunens verksamhet. Det visar Svenskt Näringslivs enkätundersökning, som är ett delresultat i undersökningen Lokalt företagsklimat.
I Svenskt Näringslivs enkätundersökning får företagare betygsätta hur de upplever hur det är att driva företag i kommunen. Betygen sätts på en skala från 1 till 6. Här är några av resultaten:
Förutom det samlade omdömet består enkätundersökningen av frågor inom tolv olika områden som rör hur det är att driva företag i kommunen. Totalt har 206 företag i Lund har svarat på enkäten, varav 58 procent har varit i kontakt med kommunen det senaste året.
Företagarnas åsikter om vad som behöver prioriteras för att stärka företagsklimatet är en viktig del i kommunens utvecklingsarbete. Här anser Lundaföretagarna att kommunen främst ska prioritera ”Bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare”, ”Bättre dialog mellan kommunen och företagare” och ”Minskad brottslighet och ökad trygghet”.
Rasmus Törnblom (M), kommunstyrelsens vice ordförande, tycker att undersökningen är ett värdefullt bidrag till det stora omställningsarbete som Lunds kommun är inne i ett för att stärka företagsklimatet i kommunen.
– Vi arbetar strategiskt med Lunds universitetet för att tillsammans med näringslivet förbättra kompetensförsörjningen och innovationsmiljöerna. Vi har en utredning i gång för att identifiera fall där kommunen ägnar sig åt osund konkurrens. Tillsammans med Svenskt Näringsliv utbildar vi under året kommunala chefer och handläggare utifrån best practice och företagens behov för att erbjuda bättre service till företagen, säger han.
Även Christoffer Nilsson, kommundirektör, uppskattar de synpunkter som Lundaföretagarna har bidragit med genom undersökningen.
– Att lyssna in behov, utbyta erfarenheter och samverka i frågor som rör tillväxt, service och kommunens utveckling är avgörande för att vi ska kunna fatta träffsäkra beslut och bygga ett ömsesidigt förtroende. Genom företagsbesök, möten i olika forum och öppna samtal stärker vi förståelsen för företagens villkor och bidrar till en positiv och långsiktig bild av kommunen som näringslivsstad, säger han.
Varje år mäter Svenskt Näringsliv företags upplevelser av att driva företag i landets kommuner. Undersökningen ”Lokalt företagsklimat” består av två delar, en enkätundersökningsdel, som offentliggjordes den 20 maj, och en statistisk del som omfattar ett antal statistiska faktorer. Tillsammans utgör dessa ett totalresultat som redovisas i en kommunranking den 24 september.
Enkätundersökningen genomfördes första kvartalet 2025 och besvarades av drygt 32 000 företag i Sverige. 206 Lundaföretagare medverkade i enkätundersökningen, varav 58 procent har haft kontakt med kommunen det senaste året.
Uppdaterad: