Länk till startsidan

Fehmarn Bält-förbindelsen - en ny länk mot Europa

När Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klar, öppnas nya möjligheter för gods- och persontrafik i hela Öresundsregionen och södra Sverige. Men vad innebär projektet för svensk del och vilka utmaningar medför det?

Porträttbilder av två kvinnor.

Ellen Dahl, regionchef policy södra Halland och Skåne på Sydsvenska handelskammaren (till vänster) samt Anna Wildt-Persson, regional direktör Trafikverket södra regionen.

Europa Direkt Lund har intervjuat Anna Wildt-Persson som är regional direktör på Trafikverket, och Ellen Dahl på Sydsvenska handelskammaren för att få en bredare förståelse för konsekvenserna av projektet.

Finansiering av Fehmarn Bält-förbindelsen

  • Total kostnad: Cirka 83 miljarder kronor
  • EU-stöd genom CEF-fonden:

- Finansiering på cirka 1,1 miljarder euro

- Motsvarar ungefär 18–20 % av totalkostnaden

  • Lån från Europeiska investeringsbanken (EIB):

- 200 miljoner euro (ca 2,3 miljarder kronor)

- Beviljat med statliga garantier från Danmark

En ny fast förbindelse i Europa

Fehmarn Bält-projektet handlar om att bygga en 18 kilometer lång sänktunnel mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland. Den kommer att ersätta dagens färjeförbindelse och möjliggöra snabbare transporter, särskilt med tåg. Den fasta förbindelsen väntas vara färdigställd under 2029 och kommer korta restiderna avsevärt samt skapa en smidigare länk mot kontinenten – inte bara för Danmark och Tyskland, utan också för Sverige.
Fehrman Bält är inte bara ett interregionalt projekt med EU-finansiering, utan också en strategisk pusselbit i EU:s transeuropeiska transportnätverk (TEN-T). Förbindelsen kommer i längden länka samman flera viktiga europeiska transportnoder och binda samman Skandinavien med övriga kontinenten.

Trafikverkets roll – inte byggherre, men planerare

Trafikverket är inte direkt involverade i själva bygget, som drivs av den danska projektorganisationen Femern A/S. Däremot påverkas svenska transportstråk – och det rejält.
– Vi ansvarar för den statliga infrastrukturen i Sverige, både väg och järnväg. Vi måste planera långsiktigt, därför ingår Fehmarn Bält som en viktig förutsättning i våra trafikprognoser. Detta berättar Anna Wildt-Persson, regionalchef på Trafikverket med ansvar för långsiktig infrastrukturplanering i Skåne, Blekinge och Kronoberg.
Prognoserna uppdateras vartannat år och används som grund för den nationella infrastrukturplaneringen. Men framtiden är svår att förutse, särskilt när det handlar om helt nya förbindelser. Myndigheten arbetar därför även med att förfina prognoserna och förstå osäkerheterna bättre.

En väg med tre körfält i vardera riktning. Bredvid vägen går en järnväg.

Kapacitetsutmaningar på hemmaplan

En trolig konsekvens av den nya förbindelsen är en ökad belastning på de redan hårt pressade skånska järnvägarna. Här arbetar Trafikverket i nuläget med anpassningar i den nationella infrastrukturen. Särskilt fokus ligger på Södra stambanan. Den ses som en strategiskt viktig järnvägsförbindelse och går via skånska städerna Lund, Malmö, Hässleholm och binder samman södra Sverige med Stockholm och vidare norrut.
– Från Trafikverkets sida arbetar vi med olika former av kapacitetshöjande åtgärder för att kunna möta de behov som finns på järnvägen och kunna hanterera den höga belastning som redan idag existerar.
Genom nya mötes- och förbigångsspår hoppas Trafikverket kunna skapa andrum för tågtrafiken lokalt. Datateknik och smidigare signalsystem är också aspekter som det investeras i.
Förutom olika mindre åtgärder så har Trafikverket fått grönt ljus från regeringen att bygga nya dubbelspår på Södra stambanan mellan Lund och Hässleholm.
– Det är ett stort investeringsprojekt som behövs, oavsett Fehmarn bält, men med förbindelsen blir det ännu viktigare att kunna hantera ökade flöden.
Utöver järnvägarna så genomför också Trafikverket olika riktade satsningar på vägtrafiken för att förbättra tillgängligheten i södra Sverige.
– Vår roll från Trafikverket är att skapa infrastruktur som klarar framtidens krav. Självklart ser vi stor potential med att Sverige knyts närmare Europas kärnmarknader, men det är transportoperatörer och näringslivet som i praktiken avgör hur potentialen kommer att realiseras.
Ellen Dahl på Sydsvenska handelskammaren, en privat näringslivsorganisation med fokus på företagsintresse i regionen, ser även hon stora behov i infrastruktursektorn.
– Risken är stor att vi ser ännu mer trängsel på både väg och järnväg, vilket sätter käppar i hjulet för tillväxten.
Enligt henne kommer den nya förbindelsen skapa stora gods- och personalflöden där Skåne riskerar att bli en flaskhals mellan Skandinavien och kontinenten.
– Vi har länge påpekat behovet av nya stambanor som avlastar Södra stambanan och investeringar i E6 och E22 som möjliggör effektiv pendling och godstrafik.

En karta över södra Sverige, Danmark och norra Tyskland. P kartan finns broar och tunnlar utplacerade.

Viktiga infrastruktursförbindelser mellan Danmark, Sverige och Tyskland. (wikimedia.org)

Fehmarn-bält förbindelsen är en "game changer" för Skåne och södra Sverige

Samtidigt som många jobbtillfällen skulle kunna säkras med fler regionala infrastruktursatsningar kommer skånska företag allt närmare den europeiska marknaden.
– Fehmarn Bält förbindelsen är en game changer för Skåne och södra Sverige. Företagens tillgängligheten till de tyska och övriga kontinentaleuropeiska marknaderna förbättras kraftigt på kort sikt, säger Ellen. Hon menar att restiderna kommer att så gott som halveras på vissa håll vilket innebär att städer som Hamburg plötsligt hamnar närmare för många svenska företag än Stockholm. Det skapar möjligheter för snabbare leveranser, effektivare logistik och nya affärer.
På lång sikt, säger Ellen, tror de på Sydsvenska handelskammaren att förbindelsen kommer kunna leda till stora förändringar i norra Europa. Företag kommer att omdefiniera sina distributions- och produktionskedjor. Skåne hamnar mitt i en ny integrerad marknad som sträcker sig från Hamburg och Berlin till Köpenhamn och Malmö. Det öppnar dörrar för att Skåne kan bli en självklar etableringsplats för logistikcentra, forskning, utveckling och tillverkning med hela norra EU som marknad.
Handelskammaren spår också en stor påverkan på tjänstesektorns olika områden. Där man samarbetar med organisationen Fehmarn Belt Business Council. Syftet med detta är skapa bättre förutsättningar för gränsöverskridande forskning, utbildning och affärsnätverkande. Detta sker i samarbete med danska och tyska partners för att lyfta och behandla gemensamma frågor och utmaningar för regionerna.

Tack till Anna och Ellen som deltog i intervjun!

Uppdaterad:

Dela sidan: