Länk till startsidan

Shared Reading på Vipan – erfarenheter och framtida möjligheter

Shared Reading är en läsmetod för att öka elevernas läsengagemang. Svensklärare och elever på Vipan har under två år deltagit i ett samarbete med forskare från Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. Projektet initierades av lärarna på Vipan.

Under två år har 170 elever och sju svensklärare arbetat enligt läsmetoden Shared Reading (SR) som bygger på högläsning och samtal i grupp. Svensklärarna på Vipan utbildades till läsledare och genomförde högläsning för eleverna med pauser där eleverna diskuterade texterna utifrån egna iakttagelser, tankar och känslor.

Ämnesföreträdarna i svenska och svenska som andraspråk, Gabriella Hafström och Tina Frennesson, berättar om sina erfarenheter.

Läsning i grupp skapar engagemang

Elever vittnar om att det är lättare att läsa i grupp eftersom man fångar upp olika saker i texten. När man lyssnar och sedan pratar om texten så fastnar det bättre och man får många olika infallsvinklar. Eleverna tyckte träffarna var roliga.

‑ I början var alla lite blyga och vi förklarade att det är frivilligt. Vi fick vara tydliga med att ingenting kommer att bedömas. Det var en viktig och avgörande faktor. De blev mer frispråkiga, vågade prata och relatera personliga erfarenheter till texterna. Jag blir så imponerad av hur de förutsättningslöst börjar prata om innehållet i texterna, säger Gabriella.

‑ Eleverna kan numera tipsa om böcker och spontant komma och fråga om litteratur. Samtalen fortsatte också utanför klassrummet, när man gick tillbaka till sin lektion och över tid. Berättelserna fastnar på ett helt annat sätt, säger Tina.

Två lärare står framför en bokhylla

Läsledarens roll och utmaningar

Läsledarens roll är att lyssna, underlätta dialogen och driva diskussionen framåt med öppna frågor. Tillsammans utforskar läsledare och deltagare texten.
En av utmaningarna för svensklärarna är att koppla bort lärarrollen, då inget under läspassen ska bedömas eller rättas. Både Gabriella och Tina håller med om att detta har varit svårt, både för dem som lärare och för eleverna.

‑ Eleverna behöver inte delta aktivt, man kan bara sitta och lyssna och det finns inget rätt eller fel. Som lärare fungerar det annorlunda när man läser och planerar frågor till ett SR-pass än till en vanlig litteraturlektion, säger Gabriella.

Shared Reading efter projektets slut

Efter projektets slut har det visat sig vara svårt att skapa mindre grupper, då klasserna ofta är för stora för att kunna genomföra ett läspass. Gabriella har fortsatt med metodiken då hon har mindre grupper eftersom metodiken lämpar sig bäst till grupper om åtta till tio deltagare. Tina har förvisso haft större elevgrupper men har ändå försökt att använda sig av SR.

‑ Vi vill så klart fortsätta med detta sätt att läsa med våra elever! Eleverna älskar högläsning. I Gy25 trycker man ännu mer på läsning och samtalet om det lästa. Men det handlar också om att få förutsättningarna för det, det går ju inte att göra rakt av i ett klassrum med 25 elever, säger Tina.

Gabriella och Tina berättar om de positiva bieffekterna av projektet. I ämneslaget har erfarenheten varit så inspirerande att den smittar av sig på både undervisningen och eleverna. Skolbibliotekarien Christophe Contassot på Vipan har också utbildats som läsledare för att kunna hålla i läspass med eleverna. De tre har dessutom gjort ett inspirerande studiebesök på Carl Engströmgymnasiet i Eslöv. En idé är att också utbilda elever till samtalsledare, så att de kan föra vidare metodiken till sina framtida arbetsplatser.
Gabriella och Tina deltar med en artikel i en antologi om Shared Reading på Vipan, Läsengagemang och Shared Reading i svenskundervisningen på gymnasieskolan, tillsammans med forskare från Lunds universitet och Malmö universitet. Lärarna har också blivit intervjuade av BTJ:s förlagsdagar och Gabriella ska delta på sva-konferens i Stockholm med Anders Ohlsson för att presentera projektet.

Läs artikel från Lunds universitet och Malmö universitet om Shared Reading.

Nordic literacy

 

Uppdaterad:

Dela sidan: