På senare tid har en ny typ av bedrägeriförsök förekommit i flera delar av landet. Bedragare har ringt eller mejlat låntagare och påstått att de jobbat för biblioteket. De har sedan bett om tillgång till lösenord, PIN-kod eller bank-id. Vi vill påminna dig om att aldrig lämna ut dessa uppgifter.
Bedragare har kontaktat personer via telefon eller e-post och påstått sig arbeta för biblioteket. De har sagt att de behöver tillgång till personliga uppgifter som lösenord, PIN-kod eller bank-id för att till exempel hantera reservationer, avgifter eller PIN-kodsbyte.
Biblioteket kommer aldrig att be dig lämna ut personuppgifter, lösenord eller bank-id på telefon eller e-post. Alla ändringar av personuppgifter sker på plats på ett av våra bibliotek, och för att göra en ändring behöver du visa legitimation. Bank-id används bara när du själv betalar avgifter på Mina sidor.
Vi har inte fått några rapporter om att låntagare på Folkbiblioteken i Lund har drabbats, men vi vill uppmana till försiktighet eftersom dessa bedrägeriförsök har förekommit i flera kommuner i Sverige.
Information om telefonbedrägeri och hur du skyddar dig (polisen.se)
Uppdaterad: