Länk till startsidan

Varning för bedrägeriförsök på biblioteken

På senare tid har en ny typ av bedrägeriförsök förekommit i flera delar av landet. Bedragare har ringt eller mejlat låntagare och påstått att de jobbat för biblioteket. De har sedan bett om tillgång till lösenord, PIN-kod eller bank-id. Vi vill påminna dig om att aldrig lämna ut dessa uppgifter.

Kvinna sitter vid ett bord och har en telefon i handen.

Bedragare har kontaktat personer via telefon eller e-post och påstått sig arbeta för biblioteket. De har sagt att de behöver tillgång till personliga uppgifter som lösenord, PIN-kod eller bank-id för att till exempel hantera reservationer, avgifter eller PIN-kodsbyte.

Vi ber aldrig om dina uppgifter över telefon eller e-post

Biblioteket kommer aldrig att be dig lämna ut personuppgifter, lösenord eller bank-id på telefon eller e-post. Alla ändringar av personuppgifter sker på plats på ett av våra bibliotek, och för att göra en ändring behöver du visa legitimation. Bank-id används bara när du själv betalar avgifter på Mina sidor.

Vi har inte fått några rapporter om att låntagare på Folkbiblioteken i Lund har drabbats, men vi vill uppmana till försiktighet eftersom dessa bedrägeriförsök har förekommit i flera kommuner i Sverige.

Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök

  1. Lämna aldrig ut din pinkod, bank-id eller lösenord till någon. Lägg på luren direkt om någon frågar efter detta på telefon. Klicka inte på länkar i mejl.
  2. Kontakta din bank för att spärra kort eller konton.
  3. Anmäl händelsen till Polisen. Ring 114 14 eller besök Polisens webbplats.
    Polisen.se
  4. Kontakta biblioteket. Om du tror att du blivit kontaktad av en bedragare som utger sig för att representera biblioteket, informera oss omedelbart.
    Folkbiblioteken i Lund

Uppdaterad:

Dela sidan: