Länk till startsidan

Komvux stärker skolmiljön med digitala trygghetsvandringar

Under hösten introducerades en digital version av trygghetsvandringarna på Komvux med förhoppningen att inkludera fler elever och samla in bredare perspektiv på skolmiljön. Resultatet har varit över förväntan – fler elever än tidigare deltog och engagemanget var stort.

En av många studieplatser på biblioteket på Komvux.

Hur fungerar digitala trygghetsvandringar?

Eleverna har under lektionstid fått se bilder från olika platser i och kring skolan, bilder som valts ut baserat på tidigare års trygghetsvandringar, lärares observationer och kända utmaningar. Bilderna användes som underlag för diskussioner där eleverna identifierade risker och delade tankar kring hur miljön kan förbättras.

Camilla Ekberg, biträdande rektor och ansvarig för trygghetsvandringarna, förklarar:

Genom att använda bilder kunde vi organisera vandringen direkt i klassrummen. Det underlättade för fler elevgrupper att delta. Dessutom gav det lärarna ett naturligt tillfälle att prata om trygghetsfrågor i klasserna.

Därför digitalt

Fysiska trygghetsvandringar har sina fördelar, men de kräver mer tid och logistik, och kan därför begränsa antalet deltagare. Den digitala modellen har visat sig vara mer inkluderande och har skapat en bredare representation bland eleverna. Det öppnade också upp för djupare samtal om skolmiljön, något som är svårare att åstadkomma under en promenad där diskussionerna ofta blir platsbundna.

Vad händer nu?

Komvux kommer att fortsätta med det digitala upplägget framöver.

Den digitala trygghetsvandringen gav oss både bredd och djup. Det här sättet att arbeta stärker elevernas känsla av delaktighet och hjälper oss att bygga en trygg och trivsam skola.

Läs mer om hur Lund arbetar Trygghet

Uppdaterad:

Dela sidan: