Länk till startsidan

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Ett hus i en park med träd i höstfärger.

Naturskolans Nyhetsbrev november

November 2024

Fågeltävlingen startar

Vem lockar flest antal olika fåglar till sitt fågelbord?

Vem lockar flest antal olika fåglar till sitt fågelbord? Naturskolan i Lund utmanar alla skolor och förskolor i kommunen. Tävlingen startar den 1 december men man kan gå med när som helst under vintern. Konceptet är enkelt: Mata fåglar på alla tänkbara sätt och räkna de fågelarter som äter på skolans/förskolans gård. Tanken är att stimulera nyfikenheten hos både personal och barn/elever samt på ett roligt och lärorikt sätt delta i ett forskningsprojekt.

Mer information och anmälan

Vill du boka in Naturskolan för ett pass om fåglar med din barngrupp eller klass, hör av dig! naturskolan@lund.se

En talgoxe och en hackspett äter från en fågelautomat med talgbollar.

Talgoxe och hackspett.

Kom med förslag på fortbildning!

Vi ska snart starta arbetet med att ta fram ett kursprogram för 2025. För att det ska bli så relevant som möjligt för pedagoger i Lunds kommun tar vi gärna emot idéer och önskemål om kurser du vill att vi ska ha med. Finns det någon fråga, ett tema du saknat eller något du vill fortbilda dig i? Skicka gärna in dina förslag innan 28 november då vi startar planeringen. naturskolan@lund.se

Månadens aktivitet – Undersök fjädrar

En fågels kropp är täckt med olika sorters fjädrar som till exempel dun, stjärtfjädrar och vingpennor. Fjädrarna har olika funktioner för fågeln. Gå ut i närområdet för att leta och samla fjädrar. Studera fjädrarna närmare, gärna genom en lupp. Vad ser du?

Undersök fjädrar

En oasisboll med istuckna fjädrar.

Fjäderboll.

Inblick i vår verksamhet

Vi har pratat på en del föräldramöten under hösten.

Hjälp med handledning och skräddarsydd fortbildning är vanliga förfrågningar till Naturskolan men även förfrågningar om att komma och prata på föräldramöten kommer in emellanåt. Under hösten har till exempel vårdnadshavare på förskolan Stationen i Veberöd fått en kort genomgång kring vikten av att barn får röra på sig. Vi pratade om hur viktigt det är att vi låter barnen ta balanserade risker för att utvecklas till självständiga individer och att det är stor skillnad mellan risk och fara. Förskolan Forsbergs minne önskade att deras vårdnadshavare skulle få veta mer om Naturskolans uppdrag och hur viktig den tidiga språkinlärningen är samt vad vissa av pedagogerna fick vara med om när de gick kursen Ta ut Före Bornholmsmodellen. Östertull Montessoriförskola står på tur och får senare i november besök av oss på sitt föräldramöte med fokus på utomhuspedagogik och balanserad risk.

Vill ni ha besök av oss på ett föräldramöte i skolan eller förskolan, hör av er! naturskolan@lund.se

En person står i ett klassrum och pekar mot en kartbild som projiceras på väggen.

Anna Ekblad på Naturskolan pratar om balanserad risk.

Gymnasielärare spelade Den stora klimatkrisen

Under en eftermiddag fick gymnasielärare från Polhemskolan och Hedda Andersson gymnasiet testa på att spela Den stora klimatkrisen. Spelet ger upphov till många frågor och diskussioner som berör både aktuella kriser vi ser idag så som flykt, översvämningar, värmeböljor, och tvingar deltagarna att samarbeta för att hantera dilemman och problem som kan uppstå i framtida scenarios. Efter spelet diskuterade vi hur det kan användas med elever, vad det kan tänkas ge upphov till för tankar och känslor och vilket arbete som kan behövas göras innan och efter spelet. Det var väldigt givande samtal och deltagarna var överens om att spelet är ett bra sätt att starta igång ett LHU-arbete på skolan, både bland elever och personal.

Kontakta oss om du vill låna en klassuppsättning spelkort för att spela med din klass, eller om du vill att vi leder en spelomgång på ett Apt eller i ett lärarlag. naturskolan@lund.se

Tre par händer håller ett eller ett par kort och kort ligger utspridda på ett bord.

I spelet utgår man från rollkort och hanteringskort för att hantera krisen.

Naturvårdsverkets webbinarieserie om ”tillgång till vardagsnära natur är bra för folkhälsan”

Tredje tillfället: Gröna skolgårdar – för barns hälsa och naturförståelse

20 november, kl. 14.30-15.30

Under detta tillfälle får vi ta del av sammanställd forskning om vikten av natur på skolgårdar, en jämförande studie av olika slags lekplatser och exempel på hur en kommun främjar natur för barn i skolan. Webbinarierna är öppna för alla som är intresserade av dessa frågor, men vänder sig framför allt till dig som arbetar med samhällsplanering, folkhälsa, friluftsliv eller vård/rehabilitering på kommun, länsstyrelse, region eller myndighet.

Läs mer och anmäl dig

Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev?

Ungefär en gång i månaden under läsåret skickar vi ut ett nyhetsbrev med erbjudanden från Naturskolan, nyheter på området naturvetenskap och lärande för hållbar utveckling, med mera. Alla är välkomna att bli prenumeranter. Skicka ett e-post till oss där du anger namn, arbetsplats och ort. Skriv Anmälan nyhetsbrev i ämnesraden.

Skicka till: naturskolan@lund.se

Läs mer om Naturskolan

Uppdaterad:

Dela sidan: