Länk till startsidan

Ny app för att boka resor med färdtjänsten

Den 1 november görs en uppgradering av bokningssystemet för färdtjänsten i Lunds kommun. Det innebär att de som använder appen "Lunds färdtjänst" behöver installera en ny app för att kunna se och hantera resor.

Närbild på två händer som håller en mobiltelefon och knappar in något med tummarna. 

Information via SMS

Fredag 25 oktober går ett SMS ut till de resenärer och ombud som idag använder appen "Lunds färdtjänst". Meddelandet uppmärksammar att en uppgradering av bokningssystemet har gjorts och att man måste ladda ner och installera en nya app för att kunna hantera sina resor. Detta gäller från och med 1 november, då också appen går att ladda ner. En påminnelse kommer att gå ut via ett andra SMS-utskick 1 november.

Instruktioner för att ladda ner och installera appen

Som hjälp till dig som tycker att det är krångligt att ladda ner och installera den nya appen finns instruktioner här nedan. Tryck på plus-tecknet så ser du hela instruktionen.

 

 

På iPhone

Håll ned appens ikon på hemskärmen, tryck på "Ta bort app" och bekräfta genom att trycka på "Radera app".

På Android

Öppna Google Play-appen, tryck på profilikonen uppe till höger, välj "Hantera appar och enheter" och sedan "Hantera". Markera appen du vill ta bort och tryck på "Avinstallera".

Se till att du har ditt kundnummer redo och att ditt mobilnummer är registrerat hos färdtjänsten. Om du saknar ditt kundnummer eller vill registrera ditt mobilnummer, kontakta beställningscentralen på 046-272 52 60.

Ladda ner den nya appen "Lunds Färdtjänst". Appen ser likadan ut som den gamla, men efter den 1 november är det bara den nya versionen som fungerar. Det kan ta några dagar innan den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

  • När du har laddat ner och öppnat appen, fyller du i ditt kundnummer på inloggningssidan. Tryck på knappen "Hämta SMS-kod", och skriv in koden du får via SMS. Välj sedan en personlig pinkod för att logga in.
  • Om du vill kunna boka resor från flera enheter (mobiltelefon, surfplatta eller dator) registrerar du dig på samma sätt på alla enheter. SMS-koden skickas alltid till det mobilnummer som färdtjänsten har registrerat som ditt primära nummer.
  • När du har loggat in, kan du beställa resor genom att välja "Beställ resa" i menyn. Ange varifrån du vill resa, ditt resmål, datum och tid, samt om tiden gäller avresetid eller tid för ankomst. Om ditt färdtjänsttillstånd medger det kan du även lägga till medresenärer och andra behov.
  • Bekräfta din resa och vänta medan appen söker tillgängliga alternativ. Du får en bekräftelse när resan är bokad, och du kan även avboka vid behov.
  • Under "Resedetaljer" kan du se en översikt över din resa och följa den på karta. I menyn "Mina resor" får du en översikt över alla kommande resor och möjlighet att ändra enskilda bokningar.
  • Under "Min profil" ser du din resenärsprofil och de specifika inställningar som gäller för dig.

Kontaktuppgifter

Uppdaterad:

Dela sidan: