Oktober 2024
Den 15 november är första möjligheten att ansöka om bidrag för projekt som ska genomföras under 2025 som på olika sätt utvecklar och berikar utemiljön. Tre gånger varje år kan intresserade skolor och förskolor i Lunds kommun skicka in ansökan om bidrag, med arbetsbeskrivning och ekonomisk kalkyl. Vi rekommenderar er att alltid ha en dialog med er förvaltare om planerade utvecklingsprojekt så att skötseln av utomhusmiljön ska bli så smidig som möjlig för alla parter.
Önskar ni få inspiration till möjliga utvecklingsprojekt på er gård eller har frågor som rör ansökan, tveka inte att kontakta oss på naturskolan@lund.se.
GRATTIS Ängslyckans förskola, vinnare i årets tävling!
De två första rapporterna kom in de första dagarna i april men sedan dröjde det ända till i början på maj innan det kom in några fler rapporter i Artportalen. Det var riktigt aprilväder hela första månaden av tävlingen så det är kanske inte så konstigt att rapporterna uteblev, kyla, regn och rusk är inget väder som fjärilarna gillar. Resten av tävlingstiden har det kommit in lite strörapporter. Sammanlagt är det 10 olika arter som spanats in på gårdarna, så få rapporterade arter har vi nog aldrig haft något år. Kanske måste vi försöka hjälpa fjärilarna genom att plantera fler växter som de tycker om, både som larver och färdig fjäril, på skol- och förskolegårdarna i Lund?!
Vi hoppas att deltagande förskolor och skolor tyckt att det har varit spännande att spana efter fjärilar och har lärt sig något nytt.
Se om ni tillsammans i klassen kan röra er som en flock flygande fåglar i en flytande kropp. Håll er nära varandra och försök att röra er som en enda flock. Ni måste vara uppmärksam på andra kroppar runt er och flytta er på samma sätt som de gör för att inte skiljas från resten av flocken.
Vi fortsätter att utveckla arbetet inom området bebyggd miljö. Naturskolan och en planarkitekt på Stadsbyggnadskontoret har under hösten samarbetat kring undervisning och att göra barn delaktiga kring utbyggnaden av industritomter i anslutning till den nyanlagda våtmarken i Södra Sandby. I arbetet med nya detaljplaner åligger det Lunds kommun att följa barnkonventionen. För att komma i kontakt med intresserade lärare och elever frågade Naturskolan rektorer i Södra Sandby. Vi fick napp hos en lärare på Killebäckskolan och en på Byskolan, som undervisar en respektive två klasser i årskurs 6. Lärarna såg en möjlighet att ge eleverna inblick i samhällsbyggnadsprocessen och ge dem en chans att delta i den. Planarkitekten och Naturskolan träffade klasserna vid två tillfällen. Vid första träffen, i deras klassrum, berättade planarkitekten om vad en detaljplan är och hur det går till när en plats ska planeras. Eleverna fick titta på utkast av detaljplanen för området i fråga, höra om demokratiprocessen när ett nytt område ska bebyggas, samt fick chans att berätta om hur de använder platsen idag. Under andra tillfället träffades vi på platsen där tomterna ska byggas, intill den nya våtmarken. Att utomhuspedagogiken med dess grund i sinnliga upptäckter och egna erfarenheter är viktig blev tydligt när vi var ute. Att först titta på en karta inomhus och sedan besöka platsen i verkligheten ger två helt olika perspektiv, som också påtalades av lärarna och märktes i elevernas ökade engagemang. Nu hoppas vi att klasserna tar chansen att lämna in ett yttrande under samrådsperioden under våren 2025. Är du sugen på att göra något liknande i ert närområde? Kontakta oss!
En eftermiddag i september träffades en grupp pedagoger från förskolan på vår kurs Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Vi undersökte vattnets kraft med hjälp av ett äppelhjul och vi använde tyg för att armera och bygga stabilare sandslott. Med hjälp av trädens blad pratade vi om vilka kemiska processer som pågår runtomkring oss nu på hösten. Bladens alla färger bankade vi ut på en tygbit och undersökte vilka som bäst släpper ifrån sig sin färg och varför det är så?
Vill du beställa en fortbildning eller ha ett samarbete med oss på din enhet så hör av dig till naturskolan@lund.se
I veckan fick Naturskolan en fin beskrivning av hur Rapphönan jobbat med temat från jord-till-bord i sin verksamhet:
Äppel päppel skördetid! Det som började med en promenad till Arbetscentrum för att plocka frukt har fortsatt i ett från jord-till-bord tema. Varifrån kommer maten vi äter och hur hänger detta samman med årstider och samarbetet mellan pollinerare och växter? En härligt undersökande resa där alla sinnen kopplas på! Att erfara naturen med hela kroppen skapar en starkare relation till den och väcker nyfikenhet hos barnen. Smak och doft ger kunskap om växter. Vi lånade Naturskolans fruktpress en vecka och passade på att musta ute på gården i det härliga höstvädret. Tillsammans med barnen satte vi ihop musteriets två maskiner: fruktkross och fruktpress. I krossen fick barnen hälla ner frukter vi fick från vår kock Bosse: olika äpplen och päron."Äpplena gör dansstopp!" – ropade ett av barnen när frukterna började hoppa i krossen i takt med att vi vevade och de fastnade i knivarna. Sedan hjälptes barnen åt att snurra fast fruktpressen tills det blev trögare och trögare och det flytande guldet började rinna ner i vår skål. – "Gott!" tyckte de flesta barnen som väntade med kåsor för att smaka musten. Vi provade även att värma musten med lite kanelbark och utforskade nya smakbegrepp: "sött" "starkt" "syrligt". Vi fortsätter att jobba med temat skördetid och mat i säsong, vilket går in i vårt Grön Flaggtema kring månadens grönsak och våra sopsorteringsmonster.
Är du redo att utbilda dig för en hållbar framtid? I ett samarbete mellan Kristianstad universitet, OMEP Europe, och edChild har utbildningen Hållbarhet från början tagits fram och riktar sig till pedagoger i förskolan. Kursen är kostnadsfri och genomförs online via appen ECE-Academy. Den har använts av lärare i över 50 länder. I utbildningen möter man åtta karaktärer som ger vägledning under hela kursen och som gör undervisningen om hållbarhet både rolig och enkel. Dyk in i spännande hållbara aktiviteter tillsammans med dem.
Ungefär en gång i månaden under läsåret skickar vi ut ett nyhetsbrev med erbjudanden från Naturskolan, nyheter på området naturvetenskap och lärande för hållbar utveckling, med mera. Alla är välkomna att bli prenumeranter. Skicka ett e-post till oss där du anger namn, arbetsplats och ort. Skriv Anmälan nyhetsbrev i ämnesraden.
Skicka till: naturskolan@lund.se
Uppdaterad: