I dag presenterades Svenskt Näringslivs årliga kommunranking ”Lokalt företagsklimat”. Lunds kommun placerar sig på plats fyra bland landets största kommuner. Drygt 56 procent av företagen tycker att företagsklimatet är bra i kommunen.
Rankingen som görs varje år bygger på en enkätundersökning bland 156 företag i Lund, i kombination med statistik utvald av Svenskt Näringsliv, till exempel kommunalskatt och entreprenader.
Bland landets 15 största kommuner placerar sig Lund på plats fyra. I jämförelse med samtliga 290 kommuner hamnar Lund på plats 110, vilket kan jämföras med fjolårets plats 106.
- Vi är en näringslivskommun som i många delar rör oss på helt rätt håll, men mätningen visar också att det finns frågor kvar att tackla. Det gör vi med full kraft i nära samverkan med näringsidkare och deras föreningar, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.
Den delfråga som har störst påverkan på kommunens ranking är det sammanfattande omdömet på det lokala företagsklimatet. Här har Lundaföretagarnas betyg höjts markant sett över en femårsperiod. Även det gemensamma betyget för kommunerna i Malmö-Lundregionen förbättras i år igen, och är högre än genomsnittet i Sverige.
- Det visar även att vår samverkan ger resultat. Vi är många som arbetar intensivt för att tillsammans uppnå Sveriges bästa företagsklimat i vår region, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör.
Bland delfrågorna i enkäten ger Lundaföretagarna högst betyg till kommunens mobilnät och bredband samt allmänhetens attityder till företagande. Lägst betyg ger de till kommunens information till företag samt upphandling.
Jämfört med förra årets undersökning ökar Lundaföretagarnas betyg mest när det gäller tillgång till relevant kompetens. Här placerar sig Lund på plats åtta i landet, vilket är kommunens bästa placering bland de enskilda enkätfrågorna. Vägnät, tågförbindelser och flygförbindelser är den fråga där Lunds betyg minskar mest.
För att stärka företagsklimatet i Lund framöver är företagens topp tre önskemål att kommunen ska prioritera arbetet med att korta handläggningstider, förbättra dialogen mellan kommunens beslutsfattare och företag och att genomföra brottsförebyggande/trygghetsskapande åtgärder.
- Det är viktiga utvecklingsområden där vi redan arbetar för att bli bättre, bland annat genom en rad insatser med koppling till handlingsplanen för näringslivsprogrammet. Service och bemötande gentemot näringslivet är centralt bland annat för kommunens företagslots. Det ska vara enkelt att starta och driva företag i Lund, säger Christoffer Nilsson.
Uppdaterad: