Länk till startsidan

Katedralskolan först i Sverige att bli diplomerad som antibiotikasmart skola

Under torsdagen tog Katedralskolan emot ett diplom för sitt arbete med antibiotikasmart skola. Skolan har på ett kreativt sätt integrerat frågor kring antibiotikaresistens i flera ämnen och utvecklat ett lärande spel. Syftet är att ge eleverna ökad förståelse för antibiotikans betydelse och vikten av att motverka resistens.

Katedralskolan tar emot ett diplom för sitt arbete med antibiotikasmart skola. 

– Katedralskolan har haft många olika infallsvinklar för att uppfylla kriterierna och har varit väldigt kreativa. De har inte bara arbetat inom de naturvetenskapliga ämnena men också knutit många fler ämnen till projektet. De har anpassat undervisningsmaterialet och tagit fram ett spel, något som vi i projektet tycker är väldigt viktigt, säger Ann-Sofie Mårtensson, Director Connected Society, RISE Research Institutes of Sweden, som delade ut diplomet.

Genom att följa antibiotikasmart skolas kriterier hjälper skolan unga att förstå antibiotikans värde och vikten av att motverka resistens. Detta bidrar till att framtida vuxna gör hållbara val. Kriterierna är indelade i tre områden: undervisning och elevaktiviteter, förankring och kompetensutveckling, samt spridning av kunskap.

Arbetet på Katedralskolan har letts av Camilla Christensson som tillsammans med flera kollegor har arbetat ihop med elever kring ämnet. Camilla är lärare i kemi och medicinsk orientering och lektor i naturvetenskaplig specialisering.

– Initiativet kommer från lärare på skolan. Även elevhälsan har deltagit utifrån sitt perspektiv. Framgångsfaktorn har varit att flera skolledare och lärare i olika ämnen har tyckt att området är intressant och viktigt att undervisa om, säger Camilla.

Det är inte bara de naturvetenskapliga ämnena som deltagit i projektet. I geografi tar man upp demografiska tranisionen och livsmedelsproduktion. Samhällskunskapslärare har kört FN-rollspel där har man tagit med frågan om antibiotikaresistens. Under laborationer har eleverna testat olika antibiotika med hjälp av en antibiotikaring.

– Vi använder en antibiotikaring som är helt indränkt i antibiotika. Om bakterierna inte dör utan i stället fortsätter att växa, visar det att de har blivit resistenta. Eleverna ska sedan skriva en diskussion där de illustrerar och analyserar denna resistens, säger Eva Haas, lärare i biologi och kemi.

På Katedralskolan har man även utvecklat ett spel till eleverna. Spelaren är en läkare som behandlar patienter genom att dra kort som visar olika infektioner. Eleverna måste fatta beslut om användning av antibiotika.

Elever spelar spel om antibiotikaresistens.

– Under spelets gång framkommer det hur viktigt det är att bevara dessa viktiga mediciner. Det pedagogiska målet är att belysa olika aspekter av antibiotikaresistens och skapa diskussioner kring ämnet, berättar Heli Uronen-Hansson, lärare i naturkunskap och biologi.

Eleverna är väldigt eniga om hur viktigt det är att vara engagerad och ha kunskap om hanteringen av antibiotika. Olga Belova, Molly Steer, Ruihan Jiang, Edit Linder och Hanna Svehög är med och tar emot diplomet.

– Antibiotika och antibiotikaresistens är intressant därför att det är aktuellt i världen. Det är roligare än att läsa om spanska sjukan som var 100 år sedan. Det är något som händer här och nu, något som vi får med oss inför framtiden. Vi kommer att göra vårt gymnasiearbete om Proviva och hur antibiotikan påverkar tarmbakterierna, säger Hanna Svehög.

– Det är viktigt att vara påläst och veta hur man ska hantera antibiotika, att man inte bara ska slänga det i soporna. Om man kan engagera människor omkring sig kan man kan man göra skillnad, det finns ett värde i mängden människor som bryr sig, säger Molly Steer.

Bakom satsningen som heter Antibiotikasmart Sverige står Folkhälsomyndigheten, RISE Research Institutes of Swede, ReAct (Action on Antibiotic resistance) och Strama Sverige.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webb

Antibiotikasmart®

Uppdaterad:

Dela sidan: