Länk till startsidan

Praktiknära forskning på gymnasieskolan: framgångar och utmaningar

Det har gått två år sedan lärarna Linda Smidfelt och Martin Granbom började sina tjänster för praktiknära forskning på utbildningsförvaltningen i Lund. Forskningsarbetet har handlat om relationell pedagogik. Linda och Martin har fått förlängt sina tjänster i ytterligare två år.

Martin Granbom och Linda Smidfelt
Martin Granbom och Linda Smidfelt

Under läsåret 2022/23 påbörjade utbildningsförvaltningen en satsning på praktiknära forskning, där två forskarutbildade lärare kombinerar undervisning och forskning.

‑ Det är fantastiskt att Lunds kommun och utbildningsförvaltningen vill satsa på lärare som forskar, det visar att man vill vara i framkant. Till hösten kommer vi att vara tre personer, säger Martin.

Under arbetets gång har en fortbildningsmodul för lärare utarbetats i syfte att öka kunskapen och medvetenheten kring den viktiga lärar-elev-relationen. Totalt deltog 11 lärare för att testa modulen. Den består av gemensamma träffar som bland annat innefattar diskussioner och erfarenhetsutbyte. Alla deltagare genomförde lektionsbesök hos varandra med fokus på relationer och relationsskapande.

‑ Under utvärderingen fick vi positiva omdömen och jag tror att de som var med tyckte att det var givande. Målet var att göra en kort fortbildningsinsats, inget som skulle löpa över hela året. Det som framkom var att alla tyckte det var roligt och givande att prata om dessa frågor med kollegor, säger Martin.
‑ Lektionsbesöken med relationer i fokus var mycket uppskattade. Det framkom tydligt i utvärderingen, säger Linda.

Att både vara yrkesverksam lärare och praktiknära forskare har inneburit en del utmaningar. De två mest framträdande lärdomarna att ta med sig i framtida arbete är att sätta realistiska tidsramar och formulera tydliga förväntningar på resultat och mål för forskningsarbetet.

‑ Att sätta sig in i ett nytt forskningsområde tar längre tid än vad man tror. Vi har ju inte forskat om detta tidigare och i framtiden måste det tas med i beräkningen, säger Linda.

‑ Vi upptäckte att man redan tidigt måste diskutera hur resultatet ska redovisas. Ett av målen vara att skriva en vetenskaplig artikel men det tar mer tid och arbete än man tror, säger Martin.

Linda och Martin är överens om att arbetet varit både givande och roligt. Det har varit en klar fördel att arbeta tillsammans och det finns vinster med att bedriva praktiknära forskning som lärare.

‑ Det är väldigt bra att man är kvar i skolan. Vi vet hur det är att vara lärare och det är en fördel till skillnad från när man kommer som forskare från universitetet. Det finns många forskarutbildade lärare på Lunds skolor, och det är viktigt att man utnyttjar den kompetensen, säger Linda.

‑ En sak som varit givande med det här arbetet är att få se hur fantastiska kollegor vi har på skolorna. Att få träffa duktiga och imponerande människor som jobbar här gör en stolt säger Martin.

Martin är lektor i biologi på Spyken och Linda är lärare i italienska och engelska på Katedralskolan. I forskningsprojektet samarbetar de med Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet.

Uppdaterad:

Dela sidan: