Länk till startsidan

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

”Varje dag är källkritikens dag”

Källtillit, en lagom dos självkritik och att vara en god läsare är bra förutsättningar för att skapa källmedvetenhet hos eleverna. Det menar skolbibliotekarierna Lotta Davidson-Bask och Klara Önnerfält som jobbar på Spyken.

Skolbibliotikarier på Spyken
Lotta Davidson-Bask och Klara Önnerfält

Både Lotta och Klara betonar vikten av källtillit, det kan vara svårt att avgöra vilka källor som är trovärdiga. Det är viktigt att vara källkritisk, men vi behöver också ha källor vi faktiskt kan lita på.

– Vi pratar mycket om källtillit idag för att eleverna inte ska blir överdrivet källkritiska, så de till slut inte litar på någonting. Därför blir det lika viktigt att veta var man hittar bra och trovärdiga källor, säger Klara.

– När eleverna kommer till skolbiblioteket så vill vi att varje möte ska vara ett lärande möte. Vi gör jämförelser i sökträffar på Google och till exempel Nationalencyklopedin. Vi jobbar också med läsfrämjande, att vara en god läsare är en förutsättning för att kunna ta bra källkritiska beslut, berättar Lotta.

Lotta och Klara arbetar tillsammans med lärarna och besöker varje klass minst en gång om året. Utifrån en handlingsplan har de en tydlig progression som löper genom hela gymnasietiden. Den innefattar bland annat bibliotekskunskap, informationssökning och källkritik i en digital tid. I trean ska eleverna vara rustade för att kunna skriva en vetenskaplig text.

– I årskurs två tar vi lite större grepp om källkritik i en digital tid. Då pratar vi ganska mycket med begrepp som filterbubblor, fake news och confirmation bias. Det är ett stort ansvar som vilar på individen och det är de unga som ska axla ansvaret i framtiden, säger Klara.

– Vi har intensifierat det källkritiska arbetet kring AI sedan Chat GPT kom. Det gäller även bildmanipulation med hjälp av AI. Samtidigt ska man inte vara alarmistisk och skrämma eleverna. Detta är egentligen inget nytt, man har manipulerat bilder i alla tider, säger Lotta.

Elever har idag arbetat med källkritik under en större del av sin skolgång. Både Klara och Lotta är eniga om att det finns en medvetenhet och klokhet bland eleverna. De blir engagerade när samtalen om källkritik utgår från deras verklighet och medier som de använder. På skolbiblioteket får eleverna tillgång till många trovärdiga källor i form av databaser som till exempel Landguiden, BTJ Artikelsök, National Encyklopedin, Britannica och EBSCO.

Det är källkritikens dag 13 mars varje år men undervisningen i källkritik pågår alla skoldagar året om.

Uppdaterad:

Dela sidan: