Den 5–6 december deltog jag som verksamhetsansvarig för Europa Direkt Lund på utbildningen ”Together.eu Leadership Academy” i Bryssel tillsammans med cirka 60 deltagare från EU:s medlemsländer. Utbildningen arrangerades av Europaparlamentet i syfte att utbyta erfarenheter om hur man kan involvera och engagera medborgare inför det stundande EU-valet, som i Sverige äger rum den 9 juni 2024.
Det var ett gråmulet och regnigt Bryssel som mötte mig, vilket påminde om den skånska vintern så hemkänslan infann sig direkt. Resan inleddes med ett besök på Region Skånes Brysselkontor där jag träffade Michael Jonsson, Acting Director, och Louise Årebäck, EU Policy Officer. Michael och Louise gav mig en snabb uppdatering om vad som är på gång i Bryssel just nu. Bland annat har diskussionerna om nästa långtidsbudget som omfattar perioden 2028–2035 sakteliga påbörjats. EU:s utgifter har ökat mot bakgrund av kriserna under de senaste åren, så som Coronapandemin och den ryska invasionen av Ukraina. Därtill talar man om en kommande utvidgning av EU, vilket tyder på att nuvarande budget inte kommer täcka framtidens behov. Inför kommande långtidsbudget kommer det sannolikt bli aktuellt med större omfördelningar eller nedskärningar inom vissa områden, exempelvis inom sammanhållningspolitiken, som idag står för ca en tredjedel av EU:s totala budget.
Efter besöket på Brysselkontoret begav jag mig mot Europaparlamentet som ligger ungefär 15 minuters promenad bort. Även om vindarna blåste kallt ute så var det en varm och välkomnade atmosfär som mötte mig på Europaparlamentets besökcentrum, där utbildningen skulle hållas. Under utbildningens första dag fick vi träffa Stephen Clark, direktör för Europaparlamentets förbindelsekontor i medlemsländerna. Stephen förklarade i sitt anförande varför kommande EU-val är viktigare än någonsin och utifrån en geopolitisk kontext belyste han vad som står på spel. Kort sagt kan man sammanfatta det med att demokrati inte är något vi kan ta för givet längre.
Under den första dagen fick vi träna på hur man kan göra EU-valet intressant för olika målgrupper genom att köra ett rollspel. Där fick man testa på att exempelvis vara en fransk juridikstudent eller en tysk bonde och fundera på vad som motiverar respektive karaktär att rösta i valet. Vi pratade också om vikten av att använda olika kanaler för att nå olika målgrupper, där unga framför allt nås via social media och äldre genom de mer traditionella nyhetskanalerna. En annan sak som diskuterades var riskerna med desinformation och fake news som eskalerat under de senaste åren.
Som deltagare fick vi även testa på workshoppen ”Crazy 8” där man under totalt åtta minuter skulle komma på åtta aktiviteter kopplat till valet som involverar medborgare. Aktiviteterna fick inte beskrivas med ord utan skulle visualiseras genom bilder som vi fick teckna ner på ett papper som vikts tre gånger, vilket ger totalt åtta rutor att fylla i, en för varje idé. Därefter fick var och en presentera sina åtta idéer i grupper om sex personer. Nästa steg var att varje grupp valde ut de två bästa idéerna som sedan utvecklades vidare med fler detaljer. I slutet av workshoppen fick varje grupp presentera en idé var för resten av deltagarna. Idéerna berörde allt ifrån bergsvandring och produktion av TV-serier till Eurovision och tidningscollage – allt i syfte att väcka medborgares intresse och engagemang inför valet.
Dag två fick vi lära oss mer om att anordna kommunikationskampanjer, hur media kan involveras och så fick vi tips på hur man kan få bättre spridning och genomslag i sociala medier. Vi fick även ta del av exempel på lyckade och mindre lyckade kampanjer. På eftermiddagen träffade vi Jaume Duch Guillot, generaldirektör för Europaparlamentets direktorat för kommunikation. Jaume svarade på frågor som bland annat handlade om hur vi kan arbeta vidare i våra hemländer där förutsättningarna kan skilja sig väldigt mycket åt. Jaume gav flera bra tips att ta med hem, exempelvis fick kollegorna från Ungern argument som kan användas för att bemöta den rådande EU-skepsisen i landet. Vi fick också se kampanjmaterialet som tagits fram inför valet 2024. Slogan inför kommande val är UseYourVote. Utbildningen avslutades med ett guidat besök på Europaparlamentet. Där fick vi se den berömda ”Hémicycle”, vilket är ett franskt ord för halvcirkel och namnet på rummet där plenarsammanträdena hålls. Det var väldigt inspirerande och lärorikt att delta på together.eu Leadership Academy, inte minst var det roligt att få lära känna nya människor från alla EU:s medlemsländer!
Kristina Hrbinic, verksamhetsansvarig på Europa direkt, Lunds kommun
Uppdaterad: