Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Från februari 2024 kommer du som är lundabo ha möjlighet att ta emot dina fakturor från kommunen via din digitala brevlåda.
Om du inte har en digital brevlåda kommer fakturan precis som vanligt att komma som en pappersfaktura i brevlådan, eller som e-faktura eller autogiro hos din internetbank.
Från februari 2024 börjar Lunds kommun att skicka fakturor digitalt till dig som är ansluten till en digital brevlåda. Det finns flera fördelar med digitala fakturor – till exempel är det bättre för miljön och gör att du kan ta emot fakturan snabbt och säkert - oavsett när och var du befinner dig.
Du som tidigare har anslutit dig till någon av leverantörerna för myndighetspost - Kivra, Min myndighetspost eller Billo behöver inte göra någonting för att framöver få fakturan till din digitala brevlåda. Övergången sker automatiskt. Om du inte vill få fakturan digitalt behöver du anmäla det till din digitala brevlåda.
Du som redan valt e-faktura kommer fortsatt att få dina fakturor till din internetbank. Har du valt att betala dina fakturor med autogiro så kommer det att fungera som tidigare. Om du har en digital brevlåda kommer du däremot att få din fakturaspecifikation skickad digitalt i stället för via ett fysiskt brev. Om du inte är ansluten till en digital brevlåda kommer du även fortsättningsvis få din fakturaspecifikation levererad på papper till din brevlåda.
För att få dina fakturor digitalt behöver du ha e-legitimation samt vara ansluten till en digital brevlåda – Kivra, Min myndighetspost eller Billo. Om du idag får pappersfakturor från Lunds kommun och inte har digital brevlåda kommer du fortsatt få dina fakturor precis som vanligt på papper till din brevlåda.
Du hittar information hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) om hur du ansluter dig till en digital brevlåda.
Uppdaterad: