Länk till startsidan

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

"Aldrig mer Verdun"

Katedralskolan arrangerade på måndagen en samhällsvetenskaplig konferens med fokus på demokrati, krigets fasor och säkerhetsläget i världen.

Porträtt på glad man i kostym utanför en stängd innerdörr.
Kalle Andersson, arrangörsledare och lärare i historia och samhällskunskap på Katedralskolan, var stolt över dagens program.

Konferensen ”Aldrig mer Verdun” som skolan arrangerar vart femte år för de drygt 1500 eleverna, handlade om krig och fred, diktatur och demokrati, säkerhetsfrågor och humanitära insatser och hade flera namnkunniga deltagare. Syftet med dagen var att ge eleverna insikt i vad krig och konflikter kan leda till och varför vi alla ständigt måste värna demokratin och sträva efter fred.

Utgångspunkt i första världskriget

Detta krig ses ofta som den ”urkatastrof” som satte i gång den kedja av händelser som gjorde 1900-talet till krigets århundrade. Under första världskriget stod ett av de mest blodiga slagen vid den franska staden Verdun och efter kriget blev ”Aldrig mer” ett slagord för Europas länder. Europa aldrig mer uppleva något så fasansfullt.

Historieläraren och årets arrangörsledare Kalle Andersson berättade varför konferensen är en viktig återkommande aktivitet för eleverna.

– Slagordet ”Aldrig mer” har tyvärr stor relevans även idag och det känns mer viktigt än någonsin att våra ungdomar blir medvetna om att fred, demokrati och mänskliga rättigheter är något som vi alltid måste försvara, påtalar Kalle.

Eleverna fick själva välja vilka av dagens alla programpunkter de ville ta del av och vi mötte Elisa och Eldin som går samhällsprogrammet årskurs 2. De valde att lyssna på föreläsningen ”De vita bussarna” av och med Katedralskolans egen lärare Stefan Håkansson.

– Vi är intresserade av historia som ämne, samt att Stefan är en så bra lärare och berättare. Han är bra på att knyta an historien till samhället idag. Vi har hört talas om de vita bussarna, men med föreläsningen fick vi en mycket bättre och djupare insikt i vad de vita bussarna handlade om.

Porträtt på två ungdomar i ett klassrum.
Eldin och Elisa som går samhällsprogrammet årskurs 2, tyckte att dagens program gav dem djupare kunskaper.

Förutom att lyssna på intressanta och verkliga berättelser kunde eleverna knäcka koder, skriva dikter, lära sig mer om det förödande med kemiska och biologiska stridsmedel, lyssna på föredrag i filmhistoria, om krig och HBTQ eller om Ungerns moderna historia tillsammans med Katedralskolans lärare.

Vill du veta mer om Katedralskolan?

Katedralskolans webbplats

Uppdaterad:

Dela sidan: