Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Vet du vart du kan gå för att få mer information vid en större samhällsstörning? Nu utökar Lunds kommun antalet informationspunkter, som är fysiska platser runt om i kommunen som kan aktiveras om exempelvis el- och telefonkommunikationen ligger nere.
Lunds kommun har sedan tidigare möjligheten att öppna så kallade trygghetspunkter, som vid en akut händelse kan erbjuda invånare hjälp och krisstöd. Nu utökar Lunds kommun sin beredskap med tolv olika informationspunkter över hela kommunen. Utöver Medborgarcenter på Kristallen kommer kommunens elva bibliotek att vid en aktivering också fungera som informationspunkter.
– Som bibliotek har vi en uttalad roll i den civila delen av totalförsvaret. Tillgång till information är en rättighet och en förutsättning för delaktighet i samhället, och extra viktigt vid en kris eller samhällsstörning. Våra bibliotek utgör också trygga, välkomnande och tillgängliga samlingspunkter i hela kommunen. Därför känns det naturligt att de vid behov även utgör informationspunkter, säger Emma Lang Åberg, enhetschef vid Folkbiblioteken i Lund.
På informationspunkterna kommer kommunen kontinuerligt att förse invånarna med information om den aktuella händelsen genom att sätta upp skriftlig information och ha personal på plats som kan svara på frågor.
– Vid en samhällsstörning, som till exempel ett längre elavbrott, kan telefoner och internet sluta fungera. Det känns bra att vi nu kommer att kunna erbjuda invånarna flera fysiska platser för att kunna kommunicera då något oförutsett inträffar. Införandet av informationspunkter är en del av den gemensamma planen i kommunen om att bli ett “Robust Lund 2026”, säger Håkan Nilsson, säkerhetschef i Lunds kommun.
Uppdaterad: