Nytt boknings- och bidragssystem för föreningar, företag och medborgare i Lunds kommun. Under hösten 2023 och början på 2024 kommer Lunds kommun gå över till ett nytt boknings- och bidragssystem, Rbok. Bokningar av anläggningar, bidragsansökningar och närvarorapportering kommer gå via Rbok för föreningar, företag och privatpersoner.
Kultur- och fritidsförvaltningen är den första förvaltningen som går över till Rbok. Övriga förvaltningar i kommunen kommer börja använda Rbok i ett senare skede. Alla kan boka en av kultur- och fritidsförvaltningens anläggningar i Rbok från den 1 oktober 2023. Registrerade föreningar kan ansöka om bidrag från förvaltningen via Rbok från och med 1 januari 2024.
Detaljerade instruktioner om hur du registrerar din förening i Rbok hittar du i filmerna här längre ner på sidan. Vänligen notera att du inte kan göra bokningar i något av systemen mellan den 20 september och den 1 oktober. Under den här perioden förs alla befintliga bokningar över från det gamla systemet (FRI) till det nya systemet (Rbok).
När du har skapat en privatpersonkund i Rbok kan du registrera din förening.
Bra att veta: Instruktionsfilmer finns i Rbok under respektive funktion när du har loggat in i systemet. Väl inloggad, hittar du filmerna när du klickar på den orangea cirkeln med vita pilen längst uppe till höger.
Du har nu skickat in en ansökan om att registrera din förening i Rbok och din ansökan har status Inskickad.
Obs: Om du vill arbeta vidare med din ansökan, kan du kan välja Skapa utkast och skicka in den vid ett senare tillfälle. När din ansökan är inskickad tar en handläggare i Lunds kommun emot ärendet.
När ditt ärende uppdateras och byter status, så som om komplettering krävs till din ansökan eller om den är godkänd, får du meddelande i din inkorg i Rbok, samt till den epost adress som du tidigare angett under Inställningar när du skapade din privatpersonprofil.
När en handläggare har godkänt din ansökan kan du logga in som din förening i stället för privatperson nästa gång du loggar in. Du som skickade in ansökan för föreningens vägnar blir automatisk administratör för föreningen när ansökan godkänns.
När din ansökan om att registrera din förening i Rbok har blivit godkänd av en handläggare, har du tillgång till systemet med föreningens profil. Du som gjorde ansökningen är nu administratör och kan administrera föreningen och lägga till fler användare och deras roller. Som administratör har du högst redigeringsrättighet. Du kan lägga till fler användare, med andra roller som du själv bestämmer redigeringsrättigheter för. Lägg till minst en användare till med administratörsroll för säkerhetsskull. Följ instruktionsfilmerna nedan på sidan för att lägga till användare och roller.
Här kan du till exempel lägga till antal medlemmar i föreningen, föreningens logotyp, samt beskrivning av er verksamhet.
Viktigt! Fyll noga i alla fält med en röd asterisk. Glöm inte att välja Spara och godkänn kunduppgifter längst ner.
Nu när du har administrerat dina föreningsuppgifter, är det dags att lägga in föreningens medlemmar och bygga föreningsstruktur. En föreningsstruktur består av sektioner som innehåller olika grupper.
I samband med att Rbok öppnar upp för bidragsansökningar i början på 2024, kommer föreningar kunna närvarorapportera direkt i systemet. Föreningar kan även välja att importera sin närvarorapportering till Rbok från ett externt närvarorapporteringssysstem. Mer information om hur föreningar närvarorapporterar direkt i Rbok kommer inom kort.
Föreningar som ska närvarorapportera direkt i Rbok måste lägga till grupper och sina medlemmar. Följ instruktionsfilmerna här på sidan för att lägga till medlemmar och grupper och bygga din föreningsstruktur.
Viktigt: Föreningsstrukturen är det som utgör grunden för ett bra användande av Rbok. Strukturen kopplas till föreningens närvarorapportering. Se därför till att noga lägga till sektioner och grupper för att bygga en bra föreningsstruktur.
I samband med att föreningar får tillgång till Rbok och kan registrera sig i systemet, drar utbildningen i det nya bokning- och bidragssystemet i gång.
21 juni – Utbildning i Rbok för föreningar i Lunds kommun
16 augusti – Utbildning i Rbok för föreningar i Lunds kommun
Du som i dag utför bokningar hos kultur- och fritidsförvaltningen kommer boka via det nya systemet Rbok från och med den 1 oktober 2023. Fram till den 20 september använder du dig av kommunens nuvarande bokningssystem, FRI.
Vänligen notera att du inte kan göra bokningar i något av systemen mellan den 20 september och den 1 oktober. Under den här perioden förs alla befintliga bokningar över från det gamla systemet (FRI) till det nya systemet (Rbok).
Viktigt att veta! För att dina befintliga bokningar ska flyttas till det nya systemet måste du ha loggat in i Rbok minst en gång innan den 1 september. Du loggar in i Rbok med ditt BankID.
För att registrera dig som privatperson i Rbok behöver du ett Bank ID.
Du har nu skapat en privatpersonprofil i Rbok och kan boka anläggningar i Lunds kommun från och med den 1 oktober 2023.
Telefon: 046-359 50 00
E-post: lunds.kommun@lund.se
Ansök om att bli kund.
Administrera kunduppgifter.
Administrera användare
Administrera roller
Förening administrera filer
Förening gruppledare
Förening importera medlemmar
Förening medlemsinformation
Förening medlemsregister
Förening sektioner
Förening styrelse
Föreningsregister
Uppdaterad: