Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Den 20 augusti 2023 blir Lund C ny knutpunkt för stadsbussarna, det nya linjenätet börjar gälla och de som kör bussarna är det nya transportföretaget Keolis. Mer av det nya är att alla bussar är eldrivna och Lund får ledbussar som rymmer fler. Och i stadskärnan flyttar bussarna från Botulfsplatsen ut och ersätts av fyra näraliggande busshållplatser.
Hållbarhet har stått i centrum i Skånetrafikens upphandling av transportföretaget Keolis, som ska köra de nya bussarna. De nya fordonen är eldrivna, tysta och tillgängliga, och ledbussar kommer att öka busslinjernas kapacitet. Omläggningen av linjenätet är en justering utifrån resebehovet, bättre anpassat stadens förutsättningar och tillväxt. Det blir genare och mer effektiva rutter. Som effekt av hela paketet beräknas stadsbusstrafiken i stadskärnan att minska med 30–50 procent. Även avgaser och buller minskar eftersom alla stadsbussar kommer att vara eldrivna.
Utöver rakare och genare linjer för bussarna bygger förslaget till det nya stadsbusslinjenät på att Lund C blir ny knutpunkt för stadsbussarna och att Botulfsplatsen avlastas från busstrafik. På det viset ligger tåg, regionbuss, stadsbuss och spårväg inom ett litet geografiskt utrymme och det är lättare för resenärerna att göra smidiga byten.
I samband med det nya stadsbusslinjenätet kommer inte bussar att gå via Botulfsplatsen. Hållplatserna som ska ersätta busstorget ligger i stället på Botulfsgatan och Stora Södergatan, vilket betyder att avstånden inte påverkas men en central plats får möjlighet att bli något annat.
Lund arbetar sedan länge för att skapa ett hållbart transportsystem i kommunen. Som följd sker både stora och små infrastruktursatsningar med den inriktningen. Kollektivtrafikvision Lund 2030 är ett trepartssamarbete mellan Skånetrafiken, Lunds kommun och det trafikerande transportföretaget. Den gemensamma målsättningen är att öka resandet med kollektivtrafiken. Frågan om hur stadsbussarna ska trafikera Lunds tätort har utretts länge och i samband med Skånetrafikens upphandling av nytt transportföretag kommer många förändringar att ske.
I trepartssamarbetet Kollektivtrafikvision Lund 2030 har organisationerna olika ansvar och perspektiv. Gällande linjenätet är det ytterst Skånetrafiken som tar beslut men innan dess har Lunds kommun yttrat sig. Många beslut är redan tagna och med det positiva beskedet från Lunds kommun angående Botulfsplatsen och Lunds C, återstår mer detaljerade beslut om hur och när förändringarna ska genomföras.
Mindre tung trafik på de smala gatorna i stadskärnan skapar förutsättningar för en bättre upplevelse i centrum, både för de som bor i Lund och för de som besöker staden. Det ökar lusten och möjligheten att röra sig till fots och på cykel i stället. Mindre tung trafik kan också vara en förutsättning för att kunna utveckla viktiga torg och stråk som behövs för upplevelser och handel.
Omläggningen av stadsbusslinjenätet kommer troligtvis inte att påverka handeln i de östra delarna av staden nämnvärt mycket. Dels kommer linje 3, 5, 6 och 7 fortsatt att trafikera området kring Botulfsplatsen. Det går med andra ord att komma väldigt nära Botulfsplatsen med 4 linjer. Och dels kommer de flesta som handlar i de östra delarna av staden inte dit med buss via Botulfsplatsen idag.
Vi har studerat det scenario där stadsbusstrafiken samlas till Lund C. Många korsar idag Bangatan för att hinna med tåg, buss och spårvagn, vilket resulterar i en tämligen låg hastighet på de fordon som rör sig här. Förändringen för med sig färre svängande bussar från S:t Petri kyrkogatan till Bangatan och en mer förenklad trafiksituation. Vi kommer att fortsätta att följa upp trafiksituationen runt Lund C.
De som reser till eller via Lund C får det bättre efter linjeomläggningen. Med färre omvägar och genare linjesträckningar kommer resan dit att gå snabbare och även risken för förseningar minskar. Några kommer att behöva gå lite längre till sin busshållplats och några kommer att behöva byta buss vid Lund C. Det blir även längre bussar som rymmer fler och har ett större låggolv som gör det enklare för äldre, rörelsehindrade och personer med barnvagn att gå på och av.
Lund C kommer att behöva ändras med tiden men det går att skapa en mer sammanhållen knutpunkt vid Lund C och Clemenstorget redan idag. Emellertid måste vi förhålla oss till ramprogram och södra stambanans utveckling och kan inte föregå dessa processer.
Stadsutvecklingsområden, Lund C
Ja, förändringarna kommer att kräva en del ombyggnationer. En del busshållplatser ska tas bort, andra ska tillkomma. Ledbussarna är längre än de nuvarande stadsbussarna och kräver en förlängning av busshållplatsen. Det är svårt att utföra dessa arbeten på trafikerade platser utan någon påverkan men vi försöker hitta lösningar för att störa så lite som möjligt.
Busstrafiken utgör idag en mindre andel av trafiken på Spolegatan och Bangatan. En ökning av busstrafiken på cirka 10–15 procent kommer sannolikt att upplevas som något tätare busstrafik. Däremot kommer negativa effekter, som till exempel buller och avgaser, inte att öka med ökningen av busstrafiken. Det beror på att de nya stadsbussarna kommer att gå med eldrift, som är mycket tystare.
Uppdaterad: