Gå till innehåll
Det verkar som att du använder en gammal webbläsare? För att vår webbplats ska fungera rekommenderar vi dig att använda en annan webbläsare.
Våra andra webbplatser
  • Visit Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Folkbiblioteken i Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Högevallsbadet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Lunds konsthall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • International Citizen Hub Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till startsidan
  • Lyssna
Kontakt
  • Förskola och skola
  • Omsorg och stöd
  • Arbete och lediga jobb
  • Bygga och bo
  • Stadsutveckling och trafik
  • Kommun och politik
  • Uppleva och göra
  • Förening, företag och näringsliv
  • Kontakt
Personalingången Universitetsstudent
Visit Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Folkbiblioteken i Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Högevallsbadet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Lunds konsthall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. International Citizen Hub Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Start
  • / Nyheter

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Lyssna

Förskola och skola

2022-11-30

Hela gymnasieskolan läser

Under hösten kör Lunds kommunala gymnasieskolor ett läsprojekt på temat hållbar utveckling. Projektet bygger på forskning om hur barn blir läsare, och har också blivit ett sätt att bidra till samarbetet mellan lärare i alla ämnen och skolbibliotekarier.

Bibliotekarier på gymnasieskolan Spyken

–Det är roligt att se hur glada eleverna blir över att de faktiskt får en bok. Det talas om att barn och unga inte uppskattar böcker längre men jag ser det motsatta varje dag, säger Lotta Davidson-Bask, skolbibliotekarie på gymnasieskolan Spyken.

Urval av böcker

Skolbibliotekarierna har valt ut tio titlar, både fack- och skönlitteratur, sedan har lärarna kunnat bestämma vilka de vill att eleverna ska ha att välja bland. Lärarna har kunnat anmäla en klass, och har sedan låtit eleverna läsa under lektionstid. Eleverna ska också få diskutera vad de läst med varandra.

–Alla som är med i en bokcirkel vet ju att vi inte har läst en bok förrän vi får samtala om den med andra. Så jag hoppas att eleverna uppskattar projektet och att de blir sugna på att läsa mer, säger Lotta.

Projekt för studier

Läsning är en angelägenhet för hela skolan och alla ämnen. Alla lärare har möjlighet att delta, inte bara svensklärare. Eleverna får behålla sin bok, så de kan både anteckna och sätta lappar i böckerna. Alla böcker finns även i Legimus för de elever som har talbokstillstånd.
På Spyken arbetar man med projektet i en pedagogisk grupp och har även låtit en VFU-student (verksamhetsförlagd utbildning) från Bibliotekarieutbildningen studera det.
–Vi samlar in kunskap på flera olika sätt om hur ett sådant här projekt faller ut. Hittills verkar det bra, men vi är ju mitt uppe i det så vi kan inte sammanfatta det än, säger Klara Önnerfält, skolbibliotekarie på Spyken.

Samtal om läsning

I rapporten som VFU-studenten skrivit framkommer att eleverna är lite trötta på temat ”hållbar utveckling”, men att de tycker att det är lättare att relatera till det via skönlitteratur än facklitteratur. De uppskattar också väldigt mycket att samtala med sina klasskamrater om böckerna.

Uppdaterad: 2022-11-30

Dela sidan:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut

Kontakta oss

Medborgarcenter: 046-359 50 00

E-post: lunds.kommun@lund.se

Postadress

Hitta till oss

Gör en felanmälan

Lämna en synpunkt

Press och media

Fler kontaktuppgifter

Mer om oss

Fakturera oss, organisationsnummer

För medarbetare och förtroendevalda

Jobba med oss

Karta

Om webbplatsen

Tillgänglighetsredogörelse

Behandling av personuppgifter

Följ oss i sociala medier

Facebook

LinkedIn

Youtube

Instagram