–Det är roligt att se hur glada eleverna blir över att de faktiskt får en bok. Det talas om att barn och unga inte uppskattar böcker längre men jag ser det motsatta varje dag, säger Lotta Davidson-Bask, skolbibliotekarie på gymnasieskolan Spyken.
Urval av böcker
Skolbibliotekarierna har valt ut tio titlar, både fack- och skönlitteratur, sedan har lärarna kunnat bestämma vilka de vill att eleverna ska ha att välja bland. Lärarna har kunnat anmäla en klass, och har sedan låtit eleverna läsa under lektionstid. Eleverna ska också få diskutera vad de läst med varandra.
–Alla som är med i en bokcirkel vet ju att vi inte har läst en bok förrän vi får samtala om den med andra. Så jag hoppas att eleverna uppskattar projektet och att de blir sugna på att läsa mer, säger Lotta.
Projekt för studier
Läsning är en angelägenhet för hela skolan och alla ämnen. Alla lärare har möjlighet att delta, inte bara svensklärare. Eleverna får behålla sin bok, så de kan både anteckna och sätta lappar i böckerna. Alla böcker finns även i Legimus för de elever som har talbokstillstånd.
På Spyken arbetar man med projektet i en pedagogisk grupp och har även låtit en VFU-student (verksamhetsförlagd utbildning) från Bibliotekarieutbildningen studera det.
–Vi samlar in kunskap på flera olika sätt om hur ett sådant här projekt faller ut. Hittills verkar det bra, men vi är ju mitt uppe i det så vi kan inte sammanfatta det än, säger Klara Önnerfält, skolbibliotekarie på Spyken.
Samtal om läsning
I rapporten som VFU-studenten skrivit framkommer att eleverna är lite trötta på temat ”hållbar utveckling”, men att de tycker att det är lättare att relatera till det via skönlitteratur än facklitteratur. De uppskattar också väldigt mycket att samtala med sina klasskamrater om böckerna.