Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Att ha ett bra ledarskap både under hög press och i vanlig vardag är inte enkelt. Men Gemila Al Kuraishi fick årets medarbetarpris i kategorin Leda för att hon det senaste året visat en fantastisk förmåga att samla medarbetare, skapa nödvändiga samarbeten och mod att prova okonventionella lösningar när de ordinarie inte räcker till.
Gemila Al Kuraishi har arbetat med socialt arbete under större delen av sitt yrkesliv. De senaste fem åren har hon varit enhetschef inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen i Lunds kommun.
– Jag har alltid varit säker på att jag vill arbeta med socialt arbete, förklarar Gemila Al Kuraishi. Att jag blev chef är mer något som bara blivit. Jag tycker om att jobba med människor – oavsett om det är medarbetare eller brukare. Att få vara med och bidra till en utveckling i människor är det som driver mig.
Gemila sökte sig till Lunds kommun efter att ha veckopendlat från Malmö till ett chefsjobb på ett boende i Karlskrona under en tid. Tjänsten hon fick var ett vikariat som enhetschef, med ansvar för flera av de boenden för ensamkommande som då fanns i Lunds kommun. Efter att vikariatet tagit slut så erbjöds Gemila ett nytt vikariat som enhetschef på boendeenheten, som arbetar med att minska och motverka hemlöshet. Som sedan dess övergått i en fast tjänst.
– Jag har blivit en så mycket bättre chef sedan jag började i Lunds kommun, säger Gemila Al Kuraishi. Jag har själv en väldigt bra chef, som är en förebild och bra på att se vad folk är bra på och hjälpa dem att utvecklas. Jag har jättebra kollegor som ser mig och stöttar där det behövs och sedan har vi jättebra stödfunktioner i Lund. Jag behöver inte vara expert på alla frågor – det finns alltid någon jag kan vända mig till som kan HR, ekonomi eller kommunikation. Att vara chef i Lund är väldigt lätt, här får jag lov att vara just chef.
När kriget bröt ut i Ukraina blev Gemila uppringd av sin chef en lördag som bad henne komma in och hjälpa till att starta upp och driva ett evakueringsboende. På nolltid löste Gemila tillsammans med kollegor och medarbetare allt från personalbemanning och möblering till att skapa möjligheter till lek för barnen.
– Jag var inte ensam i det arbetet – det var ett lagarbete, berättar Gemila Al Kuraishi. Jag hade mycket stöd både på boendeenheten och i arbetet med boendet. Det var många i kommunen som engagerade sig för att det skulle lyckas. Jag fungerade framför allt som en röd tråd och höll ihop arbetet. Sedan fungerar jag ganska bra i kris och det här var inte min första rodeo.
När kriget utbröt i Ukraina fick Gemila ansvar för driften av evakueringsboendet och löste på nolltid allt från personalbemanning och möblering till möjlighet till lek för barnen. Gemila har en fantastisk förmåga att samla medarbetare och skapa nödvändiga samarbeten och mod att prova okonventionella lösningar när de ordinarie inte räcker till.
Gemila beskriver vad som är skillnaden mellan att vara chef i en pressad situation och att vara det i en långsiktig och löpande verksamhet.
– Det krävs en väldigt närvarande chef när du arbetar under stor press och det är en helt ny grupp du leder. Då behöver du detaljstyra och lägga mer tid på att förklara vad som ska göras. Ofta är medarbetarna helt nya i arbetsuppgifterna och ibland helt nya i kommunen, det kräver en del tid att ge alla en bra introduktion och ett sammanhang.
På boendeenheten menar Gemila att hennes största uppgift är att vara vägröjare.
– Jag tror inte att det är jag som chef som sitter på lösningarna. Medarbetarna är de som är experterna och kommer själva med de bästa lösningarna och gör det viktigaste jobbet – inte jag. Men om de stöter på hinder på något sätt, i samarbeten eller saknar verktyg för att utföra arbetet, då är det mitt jobb att hjälpa dem att lösa det. Jag är här för att göra deras väg fri från hinder. Men jag vill gärna höra dem diskutera sina lösningar eller ärenden för att höra hur resonemangen utvecklas. Jag tycker om att arbeta med människor, även om jag numera träffar mina medarbetare mer än jag träffar brukare.
Medarbetarpriserna delas ut för att särskilt lyfta goda initiativ som leder till smartare användning av organisationens resurser. De sammanlagt sex priserna tar fasta på nyckelorden i visionen – kunskap, innovation och öppenhet – och förhållningssätten lyssna, lära och leda.
Årets vinnare av Lunds kommuns medarbetarpriser 2022
Uppdaterad: