Länk till startsidan

Aktiviteter från olika kulturer - så använde eleverna prispengarna

Gymnasieeleverna som läser franska som modersmål vann 5000 kr i en tävling om hur mångfalden i skolan kan främjas. Eleverna valde hur idrotten kan lära oss mer om olika kulturer och kopplas till värderingar som jämlikhet, rättvisa och mångfald.

Modersmål lärare och elever
Från vänster: Valentin Barthelemy, Diego Alejandro Camacho, Laurent Cousin, Sonja Lager Penalvert, Ronja Gerard, Valdemar Danjoux, Louise Nugues, Janek Gerard.

Historiska idrotter

– Vi diskuterade i gruppen vad vi skulle ta upp i projektet. Vi började söka information om olika kulturer, danser, mat osv, berättar Janek Gérard, elev i franska. Till slut valde vi att fokusera på äldre idrotter från hela världen som till exempel Sumobrottning från Japan, Tinikling från Filippinerna och Catch the Dragon´s tale från Kina.

Filmskapande

Idén skulle presenteras i en kort film. Bidraget kom på andra plats och eleverna vann 5000 kr i tävlingen som arrangerades av Franska Institutet i Sverige. I filmen berättar eleverna om syftet med projektet och hur idrottstemat kan lära oss mer om olika kulturer och kopplas till värderingar som jämlikhet, rättvisa och mångfald.

Elev som hoppar

Aktiviteter för unga

– Vi hade många funderingar över vad vi skulle göra med pengarna. Till slut bestämde vi att prispengarna skulle gå till de yngre eleverna som läser franska så de kan prova på olika aktiviteter från olika delar av världen. Vi brukar ha en årlig picknic i Stadsparken så vi valde att arrangera aktiviteter där, säger Sonja Lager Penalvert, elev i franska.
Eleverna är eniga om att det viktigaste budskapet från projektet är att även om vi kommer från olika kulturer så är vi alla lika värda och vi alla accepterar varandra.

Elever som dansar i en ring

Uppdaterad:

Dela sidan: