Länk till startsidan

Heldygnsmatkassar ska minska undernäring bland äldre

Citronfisk, raggmunk, kassler, grönsakssoppa och pannacotta – det är några av rätterna i de matkassar som ingår i ett pilotprojekt med matleveranser till en grupp äldre Lundabor som bor hemma. Målet med projektet är att erbjuda måltidsleveranser till den grupp äldre som löper risk att få i sig för lite näring.

en äldre kvinna äter sin lunch, bakom henne står hemvårdens medarbetare
Hemvårdaren Marianne Sjöbeck serverar dagens lunch till brukaren Mi-Nona.

Bakgrunden till pilotprojektet är ett beslut som vård- och omsorgsnämnden tog i december 2019 om att undersöka de äldres matsituation, förbättra för dem som har hemvård i sitt ordinära boende samt att se om det är möjligt att erbjuda måltidsleveranser med säkert näringsinnehåll för äldre som bor hemma och löper risk för undernäring. Detta blev startskottet för ett samarbete med serviceförvaltningen, som bidrar både med matlagning, paketering och transport.

Började i liten skala

I september inleddes försöken med en mindre grupp deltagare. För att få rätt till heldygnsmatkassen ska brukaren ha en bedömd undernäring eller löpa risk för undernäring. Sjuksköterskan ansvarar för bedömningen och ordinerar heldygnsmatkassen som en insats enligt HSL (Hälso- och sjukvårdslagen).

Sedan dess har gruppen utökats och består i nuläget av cirka 35 brukare plus ytterligare en grupp med behov av specialkost. Hittills har projektet motsvarat förväntningarna:

- Vi har sett en generell viktökning hos de brukare som är med i studien, berättar Charlotta Richardsson, som är kvalitetsutvecklare på vård- och omsorgsförvaltningen.

Bidra till ökad livskvalitet

Förutom dygnsmatkassarna har vård- och omsorgsförvaltningen även anställt en dietist och har även tagit fram en egen receptbok. Utbildning till medarbetare är också på gång liksom en enkät till de som deltar i piloten om hur de uppfattar att matleveranserna påverkat exempelvis sömn, humör och ork. Samt givetvis hur maten smakar!

- Om vi minskar undernäringen ökar livskvalitén, vilket i förlängningen kan innebära ett minskat behov av resurser inom medicin och sjukvård, konstaterar Lisa Darrell på serviceförvaltningens Måltidsservice.

Samarbete mellan olika delar i kommunen

Den 14 mars fick servicenämnden och vård- och omsorgsnämnden en gemensam lägesrapport om projektet och vilka utmaningar som finns att lösa innan man eventuellt kan utöka projektet med fler leveranser. I samband med lägesrapporten fick politikerna också att få proväta några av de rätter som levereras.

Måltidsbiträde förbereder leveranser av kyld mat framför en rymdskeppsliknande paketeringsmaskin
Framför en rymdskeppsliknande paketeringsmaskin förbereder Sylwia Sztuka dagens utskick av mat till Lunds äldre.

Maten tillagas i köket på Vikingaskolan, där den paketeras i en rymdskeppsliknande maskin innan den hämtas av serviceförvaltningens transportservice.

- Detta har definitivt inneburit en hel del nytänk. Vi har ju haft en betydande roll i detta projekt. Att kunna producera fram måltider som i gästernas tycke skall vara tilltalande både för öga och gom och som dessutom har en balans under dagens alla timmar. Så vi har redan från start varit lyhörda för portionsstorlek och utbud, konstaterar Filip Wiberg Roséus, som är samordnare på Vikingaköket.

Välplanerade leveranser

Det ringer på dörren vid kökets leveransingång. Det är Markentreprenads chaufför Stefan Röstén, som kommer för att hämta dagens första omgång kassar med dygnsportioner av måltider och mellanmål. Kassarna lastas in i bilen och så bär det av mot Norra Fäladen.

Efter det första stoppet loggar Stefan i sin mobiltelefon att lämningen fungerade som den skulle och ringer sedan nästa ställe på slingan. Den här gången ska kassen lämnas av hemma hos en brukare, men hemvården är inte på plats för att möta upp utan Stefan åker vidare ett par kvarter och lämnar kassarna vid hemvårdens områdeskontor på Magistratsvägen.

Dekorativ bild av en chaufför som lastar backar med matkassar i lastutrymmet på sin lastbil
Stefan Röstén lastar dagens leveranser i sin lastbil, som fått en ny sidodörr för att kunna bevara kylan under rundans många stopp.

För Transportservice har projektet inneburit en rad utmaningar. En är att maten körs ut med mindre lastbilar, som inte får plats i vanliga parkeringsfickor och att det är ont om lastzoner där det går att parkera medan maten levereras. Med många stopp är det också en utmaning att bevara kylan i lastutrymmet.

Viktigt att bevara kylan

Under vintern har det inte varit så stort problem men till sommaren kommer det garanterat att bli det. Lösningen blev att bygga en sidodörr på lastbilen med trappsteg för att undvika att behöva köra liften varje gång.

- Vi är tacksamma att vi får vara en del i ett så viktigt projekt som detta, att vara delaktiga i att Lunds äldre får näringsriktig mat känns oerhört viktigt, berättar Pia Sini som är chef på transportservice och som ansvarat för att planera rutterna så smart som möjligt, inte minst med tanke på miljön. Utifrån körtiden kunde man sedan gå vidare och beräkna hur många fordon och medarbetare som behövs:

- Innan vi fick de första brukarnas adresser satte vi oss ner och försökte plita ner frågor baserade på den info vi hade. Det var mest praktiska frågor, både högt och lågt. Vad gör vi med maten om ingen är hemma, hur skall vi transportera maten på bästa sätt mellan fordon och brukare, vad gör vi om vi inte har tillgång till våra kylbilar på grund av verkstadsbesök och så vidare.

Nu vankas det citronfisk!

I en lägenhet på Väster är det dags för lunch – citronfisk med potatis och med en efterrätt bestående av mangopannacotta.

- Jag blev jätteglad när jag blev tillfrågad om att vara med i detta projekt. Jag har jobbat som kock och brinner för att hjälpa pensionärerna att äta bättre, berättar hemvårdaren Marianne Sjöbeck medan hon lägger fisken i mikron och kör den på svag värme innan hon lägger över på en tallrik och serverar sin brukare, Mi-Nona.

- Det är oftast väldigt bra mat, speciellt efterrätterna. I början kunde fisken vara lite torr, men det har blivit bättre, säger Mi-Nona, som i början av projektet tyckte att portionerna var för stora; att hon inte orkade äta upp. Men det gör hon nu - och det är precis det som är meningen.

hemvårdare förbereder dagens måltid i ett kök
Marianne Sjöbeck förbereder dagens lunch

En viktig erfarenhet, så här långt, är att piloten visar hur viktigt det är att inte ha för bråttom utan verkligen ta sig tid och planera i förväg – för det är många delar som måste klaffa för att resultatet ska bli bra.

- Uppdraget vi har känns otroligt viktigt, att få vara en del i arbetet med äldres välmående och hälsa, säger Lisa Darrell.

Vad händer nu?

- Genom ett nytt måltidskoncept har vi lyckats öka aptiten hos vår äldre och genom detta arbete förbättrar vi hälsa och livskvalitet för våra äldre, avslutar Niclas Snygg, verksamhetschef för hemvård, rehabilitering och service för seniorer på vård- och omsorgsförvaltningen.

Vård- och omsorgsnämnden fattade i maj beslut om att erbjuda heldygnsmatkassen till fler brukare efter bedömning från och med september. Planeringen för detta har påbörjats.

Uppdaterad:

Dela sidan: