Språklek
Här hittar du flera förslag på roliga, kluriga och somriga språklekar för barn. Passa på att leka och stärka språket tillsammans när ni väntar på bussen eller hänger på stranden. Här finns också mer information om varför det är bra med en god läsförmåga och hur Lunds kommun jobbar med att främja barns läsning.
Du läste väl inte bakifrån? Det blir betydligt svårare när du själv ska hålla alla ljud i minnet, utan att titta på bokstäverna samtidigt. Testa gärna övningen med ett annat ord.
NOLEM
Kunde du tyda meningen? Starka läsare har så stor läsvana att de med ledtrådar från mening och sammanhang kan fylla i de saknade bokstäverna. Hitta gärna på egna meningar!
Det står “Lunds kommun önskar en riktigt skön sommar!”
Att leka med rim, även påhittade sådana, är särskilt bra i förskoleåldern. Att förstå att vissa ord rimmar gör att barnet fokuserar på ljuden i ord. Rimma på!
Här finns inga rätt och fel. Din fantasi sätter gränserna.
Vad kul att du vill leka språklekar med oss! Denna lek kräver både arbetsminne och en medvetenhet om siffrornas språkljud. Kan du fler varianter? Eller komma på nya? Facit hittar du här.
Rätt
Rå
Re
Ryra
Rem
Rex
Ru
Råtta!
Att bilda nya ord gynnar den språkliga medvetenheten och väcker nyfikenhet för att utforska språket. Testa att sätta ihop några av dessa ord: SOL, BJÖRN, ROS, STRÅLE, IS, REGN, PIL, ARM, OST, TAPP, BÅGE, GLASS. Vilka nya ord hittar du?
Bara fantasin sätter gränser! Alla ord som du kommer på funkar. SOLROS, SOLSTRÅLE, ISGLASS, ISTAPP, ISBJÖRN, REGNBÅGE, PILBÅGE, ARMBÅGE, OSTBÅGE. Och varför inte OSTGLASS eller REGNBJÖRN?
Blunda och föreställ dig en hög med jord. Bredvid jordhögen står en ... gubbe? Vad blir det? Kan du komma på fler ord som är sammansatta av två andra ord? Tennis plus arm. Eller brun plus björn.
Jord + gubbe = jordgubbe!
Ytterligare en övning för orddetektiver! Hur många ord kan gömma sig i ett längre ord? Testa gärna med fler. Förslag på svårare ord: KÄLLBYBADET och STADSBIBLIOTEKET.
BAD, STRAND, NATT, SATT, RAND. Du kanske kommer på fler?
I skolan och förskolan stärks språk- och läskunskaper under läsåret, men det är inte tillräckligt. Barn behöver tid att ägna sig åt språk och läsning även utanför skolans och förskolans ramar. Dessutom visar studier att många barn tappar en del av språk- och läsförmågan under det långa sommarlovet.
Du som vuxen är viktig för att hålla barnens förmåga vid liv under sommaren. Genom att leka språklekar, läsa högt och prata mycket med barn i sin omgivning kan vuxna bidra till att stärka barnens utveckling.
Att kunna lyssna, sätta ihop och ändra på hur ord låter i huvudet är därför ett viktigt steg i att lära sig läsa, eller att bli bättre på att läsa, för barn i åldern kring skolstart.
Forskning visar att lek med de ljud som vi använder när vi pratar förbereder barn för att lära sig läsa. Språklek kan till och med förebygga läs- och skrivsvårigheter senare i livet.
Att kunna läsa bra är viktigt för lärandet i alla ämnen i skolan, men också för barnens utveckling och delaktighet i samhället.
Språk och läsning är grunden för inlärningsförmågan och det jobbar förskolor och skolor med varje dag.
LegiLexi och Bornholmsmodellen är exempel på forskningsbaserade metoder som används på alla kommunala förskolor och skolor i Lund för att stärka språk och läsning.
Andra viktiga satsningar handlar om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt att fortsätta utveckla de förskolebibliotek som finns på alla kommunala förskolor.
För att hindra att läsförmågan hos barn minskar under ledigheten satsar Lunds kommun lite extra på sommaren 2025. Den här webbsidan, med språklekar och tips och råd om barns läsförmåga, är en av dessa satsningar.
En annan satsning är Läsa Äger som inleds på fritidshem i början av sommaren. Det är ett koncept där ungdomar sommarjobbar med att läsa högt för barn och prata om egen läsning med barn mellan 6 och 9 år.
Som vanligt finns Sommarboken som är Folkbibliotekens årliga läsutmaning som riktar sig till barn mellan 0 och 19 år. Alla som läser sex böcker under sommaren, och redovisar det i ett häfte, får en bok i present. Detta är ytterligare ett lekfullt sätt att hålla igång läskonditionen under ledigheten.
Tillsammans gör vi sommaren 2025 till en oförglömlig lässommar med massor av lärorika och inspirerande upplevelser.
Att kunna flera språk kan bidra till identitet, utveckling och lärande. Prata därför ditt starkaste språk med dina barn, läs mycket på modersmålet och använd ett så rikt och varierat språk som möjligt. Detta kommer stärka utvecklingen både av svenskan och modersmålet, samtidigt som det stärker ditt barns förutsättningar att klara skolan bra.
Har du sett våra annonser på stan och undrar vem som har målat de fina teckningarna i bakgrunden? Vi vill rikta ett stort tack till barnen på Vårfruskolan som har delat med sig av sina teckningar till oss. Teckningarna bygger på en språklek som går ut på att illustrera olika ordspråk, som till exempel "eld i baken", "fjärilar i magen" och "elefanten i rummet". Se vilka du kan hitta bland barnens teckningar!
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?