Länk till startsidan

$currentPage

Dansa För Livet

Idag tar i genomsnitt tre unga personer sitt liv varje vecka. Det vill vi förebygga genom projektet 'Dansa För Livet', där alla skolor kan vara med och dansa med oss: grundskolan, gymnasiet och vuxenutbildning. Den 10 september 2024 dansade 368 skolor och över 85 500 elever tillsammans från Luleå till Trelleborg. Tillsammans kan vi förebygga den psykiska ohälsan bland unga och minska antalet självmord genom att ge kunskap om psykisk hälsa och verktyg för att hantera livets upp- och nedgångar.

Det här är Dansa För Livet

Dansa För Livet är ett skolprojekt som startades 2021 på Polhemskolan i Lund. Eleverna efterfrågade undervisning kring psykisk hälsa där de fick göra något kreativt och deras röster fick höras samt där det tydligt framgår var skolan står i frågan kring psykisk hälsa.

Vi utgår från att alla elever är våra elever. Det ska inte spela någon roll var i Sverige man går i skolan, att få lära sig om psykisk hälsa är livsviktig kunskap som vi behöver ta ett gemensamt ansvar för att ge våra barn och unga.

Anmäl din skola till Dansa För Livet 2025

När du anmäler din skola får du tillgång till inspirationsmaterial, i form av instruktionsfilmer till dansen, som du kan använda med dina elever. Dessutom får du värdefulla tips för att kunna arbeta hälsofrämjande.

Jag vill anmäla oss till Dansa För Livet

Inspirationsmaterialet är framtaget av experter

Dansa För Livets inspirationsmaterial 2025 är skapat och framtaget i samråd med experter och sakkunniga från olika organisationer och yrkeskategorier samt lärare från Polhemskolan och Hedda Anderssongymnasiet.

Utöver detta har vi med tips på bra material från andra organisationer och andra webbplatser som vi inte har något samarbete med.

Elever står på skolgården och sträcker en hand mot himlen. 

Eleven Ottilia Wideheim. Foto: Erik Davidsson, före detta elev på Polhemskolan.

Tidiga insatser är viktiga

Hälften av all psykisk sjukdom under livet debuterar redan vid 15 års ålder, enligt Världshälsoorganisationen. Tidig upptäckt och tidiga insatser är därför viktigt.

UNICEFs rapport från 2021 visar att vuxna behöver ta ett övergripande ansvar för att lyssna och samtala med barn och unga om deras självupplevda erfarenheter. Skolans roll är därför central för många av skyddsfaktorerna mot psykisk ohälsa och för att bryta stigmat.

"När elever får lära sig i skolan om psykisk hälsa och hur de kan påverka den, mår de bättre och får mindre av problem som nedstämdhet, oro, huvudvärk och sömnsvårigheter.”

Kunskapsguiden – Främja psykisk hälsa

Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga

  • Varannan 15-åring lider idag av psykiska besvär.
    I åldersgruppen 16–29 år så ser det ännu värre ut.
  • Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland unga personer mellan 15–24 år och utvecklingen i självmordsantal bland unga i ålder 15–19 är oförändrad.
  • Bland unga personer mellan 15 och 29 år, stod suicid för en tredjedel av alla dödsfall 2022.

Tema – Framtidstro

Från och med 2025 har Dansa För Livet ett tema som är kopplat till budskapet i den låt vi dansar till. Ett sätt att sprida kunskap och aktuell forskning kopplat till det dansen symboliserar. Vi kommer därmed över tid att belysa olika områden som rör psykisk hälsa.

Årets låt handlar om framtid och förändring

Årets låt, "Silhouettes – Avicii", handlar om framtid och förändring. Att vi inte ska se tillbaka på det förflutna, utan istället blicka framåt mot en ny, bättre framtid. Frasen "We are the future and we're here to stay" betonar en stark känsla av framtidstro och att vi har kommit för att stanna. Liksom "And we will never look back at the faded silhouette" som syftar på att vi inte ska fastna i det förflutnas skuggor, utan gå framåt mot något nytt och fräscht.

Tillsammans kan vi möta framtiden

Dansa För Livet står upp för vikten av att vi alla kan mötas i dansen och genom det sprida hopp om psykisk hälsa. Likaså lyfter låten den kollektiva kraften och sammanhållningen "Come on people, we have all seen the sunshine" pekar på vikten av gemenskap och ett kollektivt hopp. Det handlar om att vi alla är en del av den större förändringen och att vi tillsammans kan möta framtiden.

“Den ljusnande framtid är vår …” sjunger eleverna när de efter 13 år i skolan springer ut med siktet inställt på vidare utbildning, arbete, vänner, kärlek, äventyr och jakten på det riktiga lyckliga livet som vuxen. Där på trappan glöms proven, stressen och allt de inte gjort och ljudet av “... fy fan vad jag är bra” ekar så att håret reser sig och vi som står bredvid gläds och tänker där är framtiden.

Skolan behöver arbeta med elever hälsa

Skolan utgör en stor del av barn och ungdomars liv. Det är en viktig plats för deras utveckling och hälsa och enligt skollagen ska skolan arbeta främjande och förebyggande med elevers hälsa (Skollag, 2010:800).

“Skolan är viktig för att motivera oss elever att känna hopp om framtiden. Skolan ska vara stöttande och positiv gällande framtiden. Inte bara lyfta fram problem utan också lösningar”
Elev årskurs 3, Hedda Anderssongymnasiet.

Unga ser ljust på framtiden

I forskningsrapporten "Integration bland unga" berörs just framtidstro bland unga. Nästan alla barn och unga har en god framtidstro där de också anser att de kommer att ha ett jobb när de är 30 år och att de kommer att ha en god hälsa. Detta styrks av SCB:s statistisk årsbok för Sverige 1914–2014" (2014) där nästan 100 procent av de tillfrågade barn och unga håller med om påståendet: ”Jag tror att jag kommer att få det bra i framtiden”.

Integration bland unga (Makadam, 2022)

Oro och framtidstro i en osäker tid

Nyare resultat från Ungdomsbarometern (2020) visar att vartannat barn och ungdom håller med om att man är hoppfull inför framtiden. Det tyder på en något större grupp oroliga än i de andra undersökningarna, men kriget i Ukraina anses ha haft en viss påverkan på siffrorna. Att växa upp i en orolig tid påverkar såklart barn. Lärare vittnar om att där finns barn och unga som är oroliga idag och saknar framtidstro. Att det finns en utbredd oro för rådande läge i världen, för den ekonomiska situationen i en familj samt för ens egna möjligheter till jobb och försörjning. Skolan är och ska vara en trygg punkt i tillvaron som erbjuder ett sammanhang och trygga relationer med vuxna. Det behöver den fortsätta att vara även i tider av oro.

Ungdomsbarometern

Skolans viktiga roll för barns hälsa

Då hälsovanor etableras redan i tidig ålder har skolan en viktig roll för barns hälsa. Enligt FN:s konvention om barnets rättigheter: “har varje barn rätt att överleva, leva och utvecklas fysiskt, psykiskt, andligt, moraliskt och socialt”. Eftersom barnkonventionen sedan 2020 är en del av svensk lag behöver vi gemensamt sträva efter att göra det bästa vi kan för barns hälsa. Skolan står för flera gynnande faktorer som kan påverka hälsa och välbefinnande positivt för barn och unga. Att ha ett gott socialt stöd, i form av goda relationer till sina lärare och sina skolkamrater, har samband med välbefinnande, bättre självskattad hälsa och högre livstillfredsställelse.

“Skolan har den största rollen i våra liv just nu, och eftersom vi fortfarande lär oss och utvecklas så påverkar ni vuxna mest.”
Elev årskurs 3, Polhemskolan.

Optimism och hälsa går hand i hand

Folkhälsorapporten Barn och unga i Skåne (2024) visar på att hög optimism tycks ha högre hälsorelaterad livskvalitet, vilket innebär såväl fysiska, psykiska och sociala aspekter samt framtidsutsikter. Det är flera faktorer som bidrar till en positiv framtidstro bland ungdomar, varav skolan spelar en stor roll.

Barn och unga i Skåne

Flera personer står på en skolgård och dansar. 

De globala målen betonar vikten av att arbeta med psykisk hälsa

Att arbeta med psykisk hälsa och ungas välbefinnande i skolan är viktigt för en hållbar utveckling i linje med de globala målen. Mål 3: "God hälsa och välbefinnande" lyfter fram att det är det viktigt att främja psykiskt välbefinnande och psykisk hälsa för alla åldrar med hjälp av förebyggande insatser samt minska antalet dödsfall till följd av icke smittsamma sjukdomar. Här benämns suicidfrekvensen som en indikator. Målet är att till 2030 genom förebyggande insatser och behandling minska det antal människor som dör i förtid av icke smittsamma sjukdomar med en tredjedel samt främja psykisk hälsa och välbefinnande.

Logotyp för agenda 2030s mål nummer 3 - god hälsa och välbefinnande.

God psykisk hälsa gör det lättare att klara läromålen

  • I sin rapport Hälsa för lärande – lärande för hälsa (2019) har Skolverket slagit fast att hälsa är en förutsättning för lärande.
  • Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att alla unga ska ges skolundervisning kring psykisk hälsa.
  • Folkhälsomyndigheten har i en forskningsöversikt från 2020 visat att barns psykiska besvär minskar när de får lära sig om psykisk hälsa i skolan.
Tre personer står med ryggen mot med likadana t-shirts och pekar mot  himlen.

Varför dans?

"Förutom att du blir smartare påverkar dansen också ditt psykiska välbefinnande. Symtom som huvudvärk, magont, smärta, ängslighet och nedstämdhet minskar för de som dansar. "Anna Duberg, 2019.

Läs hela artikeln om dansens magiska kraft

Lärare och elever berättar

Erik Allard, lärare på Polhemskolan, berättar om hur idén med dansen kom till och vad som händer i oss när vi dansar. Flera av eleverna berättar också vad projektet betyder för dem.

  • Tim Bergling Foundation stöttar projektet ekonomiskt och med rättigheter till musik och media.
    Tim Bergling Foundation
  • Koreografin står Annette Losell och Anna Nordbeck från dansstudion Attittude69 för.
    Dansstudion Attitude69
  • På Psykiskhalsapaschemat.nu samlas material kring hur skolor kan arbeta med psykisk hälsa. Dansa För Livet finns med som exempel på hur man kan starta upp samtal kring dessa frågor i undervisningen.
    Ta del av kampanjen och rapporten på psykisk hälsa på schemat
  • Anna Duberg, Medicine Doktor i Hälsovetenskap, är grundare av Dans för Hälsa, forskningsbaserad metod för att stärka psykisk hälsa. Annas expertis kring dansens stärkande effekt har varit mycket betydelsefull för Dansa för livet.
    Dansförhälsa.se
  • Suicide Zeros expertis och förebyggande arbete mot självmord har varit betydelsefull för utformning av arbete med Dansa för livet. Utbildningen Stör döden är en viktig del i Dansa För Livet.
    Suicide Zero
    Utbildningen Stör döden
  • Kristina Bähr är specialist i barn- och ungdomsmedicin. Hon har arbetat på bland annat Astrid Lindgrens Barnsjukhus och som skolöverläkare. Kristina arbetar nu med föreläsningar om psykisk hälsa i skolan på olika sätt, utbildning av yrkesverksamma och chefshandledning samt driver podcasten Hjärnpodden. Utöver detta har hon skrivit böcker med konkreta övningar som kan användas i skolan inom detta område.
    Kristina Bähr
  • Henrik Wiman är psykolog, föreläsare och författare. Med sina totalt över 150 000 följare är han Sveriges största psykolog på sociala medier där han delar lättsmält psykologisk kunskap. Med grund i sina erfarenheter från arbete inom primärvården skrev han 2023 boken "Det ska inte vara krångligt att må bättre" som snabbt toppade listorna.
    Henrik Wimans webbplats
  • "Det syns inte" är ett material som är till för att förstå det som känns, men inte syns. Enligt deras material ska forskning vara lätt att förstå och vara tillgänglig för alla. De skapar dramafilm, musikföreställningar och digitala läromedel för att ge kunskap och verktyg för att kunna ta hand om sig själv och de man bryr sig om. Förhoppningen är bättre mental hälsa.
    Det syns inte
  • "Du kan göra skillnad" arbetar för att skapa en tryggare skola för både elever och lärare genom konkreta verktyg, metoder och arbetssätt för att minska mobbning och öka empati och medmänsklighet i skolan. De har ett paket med en föreläsning, lektioner, workshop och ledarskapsutbildning som de erbjuder via sin webbplats.
    Du kan göra skillnad
  • RFSU (Riksförbundet för sexuell upplysning) är en ideell organisation för sexualupplysning och sexualpolitik, som har funnits sedan 1933. RFSU erbjuder sexualupplysning för elever och fortbildning för skolpersonal. Mer information samt RFSUs metodmaterial för undervisning i sexualitet, samtycke och relationer finns tillgängligt på RFSUs webbplats.
    RFSUfse/skola
  • Psykologiguiden UNG som tidigare var en webbplats om psykologi och psykisk hälsa för unga, har nu tagits över av UMO. Detta på uppdrag av SKR och är en del av regeringens satsning att stärka den psykiska hälsan hos unga. Deras material är framtaget tillsammans med unga och är faktagranskat av Sveriges Psykologförbund.
    UMO.se - om sex, hälsa och relationer
  • Vi lär om livet med Sunt Fokus är ett utbildningsmaterial i fem delar med syfte att lära sig mer om sig själv och lägga grunden för en god psykisk hälsa. Genom filmer, bildspel, ritmaterial, diskussionsövningar och arbetsblad får eleven en gedigen kunskapsbas om bla känslor, tankar, olikheter, friskfaktorer och stresshantering. Materialet är skapat av Sunt Fokus (Johanna Tengwall) tillsammans med utbildningsförvaltningen Landskrona och PART Helsingborg.
    Sunt fokus webbplats
  • GODDAG HÄLSA – för att barn och unga ska gå starka in i framtiden
    GODDAG HÄLSA är ett interaktivt lektionsmaterial för olika åldrar om fysisk, psykisk, social, existentiell och sexuell hälsa samt resiliens. Materialet växte fram i Värmland och har idag utvecklats till ett inspirerande smörgåsbord med över 50 lektionsupplägg. Bakom GODDAG HÄLSA står Sara Göransson, disputerad i psykologi och specialist på att göra forskning levande och användbar. Tillsammans med sitt team erbjuder hon också inspirerande kick-offer för skolor som vill komma igång med GODDAG HÄLSA på ett inspirerande sätt.

Många föreningar och organisationer erbjuder råd och stöd på nätet och telefon. Det kostar ingenting och du behöver inte berätta vem du är, om du inte vill.

SOS Alarm

Telefon: 112
Öppet dygnet runt

Mind Självmordslinjen

Telefon: 901 01
Öppet dygnet runt

Mind Självmordslinjen chatt

Öppet dygnet runt

Bris

Barnens hjälptelefon: 116 111
Öppet dygnet runt

Hjälplinjen

Stödtjänst för dig över 18 år

Telefon: 90 390 eller 020-290390

Öppet dygnet runt

Fler kontaktvägar

Här hittar du hittar fler kontaktvägar om du scrollar ner på dessa sidor:
Mind, självmordslinjen
Suicidezero, få hjälp

Har du frågor om vårt projekt?

Vi som arbetar med Dansa För Livet är:

  • Erik Allard, lärare i idrott och hälsa/psykologi, Polhemskolan
  • Mikaela Hilbertsson, lärare i idrott och hälsa/naturkunskap, Polhemskolan
  • Linda Bruhn, lärare i svenska/samhällskunskap, Hedda Anderssongymnasiet

Du får gärna skicka ett mejl till oss.
E-post: dansaforlivet@lund.se
Följ oss på Instagram: @dansa.for.livet

Tre personer i gröna tröjor står i en foajé.

Mikaela Hilbertsson, Erik Allard och Linda Bruhn. 

Uppdaterad:

Dela sidan:

Aktuellt

Förskola och skola

Behöver du stöd? Olika händelser och situationer i livet kan leda till att du som barn eller ungdom behöver stöd eller vill prata med någon. Inom Lunds kommun finns många olika möjligheter till hjälp och stöd.

Förskola och skola

Polhemskolan har ett ovanligt stort utbud av kurser och profiler. På Polhem kan du vara den du är och satsa på det du vill. Trots att det är en av landets största gymnasieskolor blir du blir du aldrig bara en i mängden.

Förskola och skola

I Sveriges kommuner och regioners ”Öppna jämförelser” jämförs de olika kommunerna. Andelen elever i Lunds kommunala gymnasieskolor som når examen inom tre år har successivt ökat.