Sänkt hastighet på Sandbyvägen, belysning på en cykelväg i Genarp och ugglor i kampen mot råttorna – är några av de Lundaförslag som tekniska nämnden behandlade den 22 oktober. Nämnden beslutade även att vänta med att ta emot fler vattenråd till Lund.
Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelser och protokoll där yrkanden och reservationer framgår finns tillgängliga här på webben.
Nämnden vill inte sänka hastigheten från 60 till 40 km/h så länge Sandbyvägen är en bred huvudgata där cirka 8 000–9 000 fordon passerar per dygn. Övergångsställe används inte på gator med högre hastighet, och innebär inte att det automatisk blir säkrare att korsa gatan. Det bästa alternativet för fotgängare och cyklister är att använda någon av de tre tunnlar som finns, eller ta sig över i korsningen med trafikljus. Nya bostäder längs vägen kan förändra situationen på sikt. Sandbyvägen ska så småningom göras om till stadsgata med smalare körbanor, läge hastighet och mer utrymme för fotgängare och cyklister.
Blommande perenner, det vill säga fleråriga växter, som Lundaförslaget vill se fler av är redan idag en del av kommunens arbetssätt. Vi arbetar även med att öka blomningen på gräsmattor där inget annat är planterat. Fleråriga blomsterlökar som till exempel påskliljor, tulpaner och krokus blommar 3–5 säsonger och byts ut efterhand. På vissa platser klipps gräset mer sällan för att uppmuntra blommande gräs och örter. Vi ser också till att det finns blommande buskar och träd i parker och andra gröna miljöer.
Kommunen använder flera metoder för att minska antalet råttor i stadens parker och har sedan några år tillbaka ett samarbete med Kattuggleprojektet på Lunds universitet. Det finns ett 30-tal uggleholkar på olika platser i Lund, bland annat tre i Stadsparken. Kattugglorna har stora revir och det är inte motiverat att sätta upp fler holkar.
Nämnden avslår förslaget om belysning längs en grusad 600 meter lång gång-och cykelväg från Gräntingevägen söderut mot Genarpsbadet. En belysningskabel kan skada trädrötter i skogsdungar längs cykelvägen och ljuset påverkar dygnsrytmen för insekter och djur. Kostnaden bedöms som hög, cirka 1,5 miljoner kronor.
Nämnden ger tekniska förvaltningen i uppdrag att utreda om det kan placeras ett hinder vid cykelpassagen under nya Klostergårdens station. Den nya passagen har gjorts bred och rymlig för fotgängare och cyklister, men missbrukas tyvärr av en del bilister.
Nämnden är positiv men bedömer att det är för tidigt att ta ställning till förslaget om att omvandla en bit jordbruksmark, söder om Tusenårslunden/Hardebergaspåret och väster om Utmarksvägen, till någon form av grönyta för boende och allmänhet.
Området är planerat för bostadsbebyggelse efter 2030 enligt kommunens översiktsplan. Det är bra att planera och etablera grönområden i anslutning till framtida bebyggelse så tidigt som möjligt. Samtidigt behövs mer fakta kring kommande bebyggelse för att till exempel planera för hur nya grönytor ska ta hand om dagvatten och skyfall. I det här fallet är utbyggnadsplanerna i ett för tidigt skede för att vi ska kunna planera för grönytor.
Det finns stora fördelar med att samordna vattenfrågor över kommungränserna men nämnden vill utvärdera den kommande anslutningen av Sege å vattendragsförbund innan man tar ställning till om fler vattenråd ska få sin hemvist i Lund.
Lunds kommun samordnar sedan 1990-talet Höjeåprojektet och Kävlingeåprojektet vilka 2010 ombildades till vattenråd. Sege å vattendragsförbund och vattenråds kansli övergår till Lunds kommun den 1 januari 2025. En utvärdering av övergången kan påbörjas tidigast efter ett år och först därefter kan frågan om övergång av fler vattenråd lyftas igen.
Vi skriver referat från alla nämndsmöten för att du enkelt ska kunna få information om beslut som påverkar dig och kommunen. Du hittar alla referat på vår webbplats.
Alla aktuella beslut i Lunds kommun
Du kan också prenumerera på referaten, så att du får mejl varje gång nya beslut publiceras.
Uppdaterad: