​Först i Sverige med bibliotek på alla förskolor

24 april, 2019

Som första kommun i Sverige har Lunds kommun nu bibliotek på alla kommunala förskolor. Det är en Sverigeunik prestation och ger barnen en sällsynt god tillgång till böcker i kommunen, vilket stimulerar deras språkutveckling och läslust.

2010 startade Lunds kommun sina fyra första förskolebibliotek. Sedan dess har målet alltid varit att utöka verksamheten, så att fler barn får bättre tillgång till böcker och läsupplevelser. Idag finns det bibliotek på alla 74 kommunala förskolor. Detta är Lunds kommun först med i landet.

- Vi är stolta att vi är i hamn, och det är fint att kommunen har satsat så stort. Nyckeln har varit att vi arbetar över förvaltningsgränserna. Vi sitter inte på varsitt håll, utan jobbar ihop. Men detta är bara början. Det är nu jobbet börjar på allvar med att utveckla verksamheten. I detta arbete är samarbetet också av yttersta vikt, och våra regelbundna nätverksträffar och utbildningstillfälle är oerhört värdefulla, säger Anna Fogelqvist-Ehinger, samordnare för kommunens förskolebibliotek.

Biblioteksverksamheten på förskolorna är ett samarbete mellan folkbiblioteken och barn- och skolförvaltningen. Biblioteken främjar samverkan mellan folkbibliotek, förskola och hemmen. En viktig del av konceptet är därför de bokpåsar med barnböcker som familjerna smidigt kan låna i samband med hämtning. Förhoppningen är att böckerna i påsen väcker läslust både hos barn och vuxna samt visa på vilken bredd det finns bland dagens bilderböcker. Även de vårdnadshavare och pedagoger som läser mycket ska få en möjlighet att inspireras och utvecklas. Förskolan kan också erbjuda böcker på flera olika språk så att barnen kan få läsa på just det språk som ligger familjen närmast.

Förskolebiblioteket är inte bara rum för läsning utan ett arbetssätt som genomsyrar hela verksamheten. För förskolorna finns det stora möjligheter att forma en vardag och olika aktiviteter kring sitt bibliotek. Varje förskola har en bibliotekarie från folkbiblioteken som håller löpande kontakt och finns med som stöd i bakgrunden. Det är inte fokus på läsmiljö och böcker utan på hur man jobbar med läsning. En förskola som varit med sedan 2017 är Snickarbacken.

- Genom böckerna får barnen möjlighet att lära om andras världar, liv och känslor. Sen är det viktigt att pedagogerna låter barnen få möjlighet att bearbeta sagor och berättelser med hjälp av olika estetiska uttryck. Vi upplever även att arbetet i biblioteket blir mer som en naturlig del i vår verksamhet, då det används aktivt i våra tema- och projektarbeten, säger Caroline Ydén Pihl som är rektor på Snickarbacken. 

Relaterad information