Nu lanseras självserviceytan ”Min sida” för att ge bättre medborgarservice

5 december, 2017

I våras lanserade Lunds kommun nya e-tjänster för synpunkter och förslag. I ett nästa steg för att förbättra kommunens medborgarkontakt, lanserar kommunen nu självserviceytan, ”Min sida”.

Person som skriver på ett tangetbord

Min sida kan du som medborgare få en överblick över dina ärenden med kommunen. Du loggar snabbt och smidigt in i ytan med e-legitimation, till exempel med ditt mobila bank-ID.

Vid den officiella lanseringen 5 december, är e-tjänsterna nedan hittills påkopplade:

  • Lämna synpunkt
  • Lämna Lundaförslag
  • Boka loppisplats på Södra Esplanaden
  • Lunds renhållningsverk: Se tömningsschema
  • Lunds renhållningsverk: Se fakturahistorik
  • Lunds renhållningsverk: Se mina abonnemang

Min sida ger ökad service för medborgare

Min sida är med andra ord en extra tilläggstjänst för att öka nyttan för dig som medborgare. Det är en yta som utvecklas, och alla möjligheter finns därför inte på plats med en gång. Det pågående arbetet kommer att fortsätta flera år framöver. Planen är att vi bygger vidare mot en allt mer heltäckande kontaktyta, där medborgarna på egen hand kan följa och hantera sina ärenden med kommunen.

Vad kan jag som medborgare göra på Min sida?

Framöver kommer du att på Min sida kunna:

  • fylla i kompletterande uppgifter i ett ärende
  • kolla upp ifall det har tagits beslut i ett ärende
  • kommunicera direkt med handläggare
  • favoritmarkera e-tjänster som används ofta
  • få tips på e-tjänster

Mer om Min sida

  • Tjänsten Min sida publiceras i ytan för blanketter och e-tjänster på Lund.se tisdagen den 5 december 2017. (Se länken nedan under "relaterad information". Du kommer åt Min sida genom att logga in på sidan.)
  • Utvecklingen faller inom fokusområdet Inflytande, delaktighet och service och ingår i kommunkontorets verksamhetsplan för 2017, vilken är beslutad av kommunstyrelsen.