Linné och örterna

Här man kan välja att arbeta med olika delar lämpliga för olika årskurser. Både vår och höst är lämpliga arbetsperioder.

Låt eleverna lära känna barnet Carl Linnæus. Läs högt eller berätta om Carls barndom i Råshult och Stenbrohult. Försök berätta om tiden, hur man levde i Sverige i början av 1700-talet. Läs och berätta om Linnés skolgång och skolväg, hans fars trädgårdsintresse och Carls egen trädgård. Diskutera med eleverna hur ett intresse väcks, och hur man kan bli inspirerad av förebilder. 

@ Gör besök i trädgårdar. Varför vill man ha en trädgård? – nyttoträdgård kontra njutningsträdgård. Båda typerna kan man finna på ett koloniområde.

@ Arbeta med de vanligaste blommorna runt skolan t.ex. maskros, tussilago, tusensköna, vitplister, vitsippa och viol.

@ Hur kan man titta på växter? De är vackra, har olika färger - storlek o.s.v. Titta på växtens olika delar: Roten, stjälken, olika blad på stjälken och i blomman. Studera blommans inre med lupp. Försöka lista ut, tillsammans med barnen, vad växten har för nytta av de olika delarna.

@ Plocka buketter, gör blomstertavlor (kartong och kartplast). Rita av en blomma. Linné var väldigt noga med detaljer. Måla av växter i större format - fånga färgskiftningarna hos t.ex. en viol eller pensé.

@ Pressa blommor. Hur man gör en liten växtpress finns beskrivet i ett eget Naturskoleblad, se länk nedan. 

@ Vad är ett ogräs? Ett helt tema kan göras runt maskrosen. Samla och jämför olika bladformer, studera de många blommorna i "en blomma". Gör kransar, konstverk av flytande blommor i vatten osv.

@ Så och plantera. Anlägg en liten rabatt, kanske med växter som Linné kunde planterat. Smultron är en lättodlad växt som Linné värderade högt (läs mer i Barnens Flora). Han planterade inte bara växter för att de var nyttiga, utan också för att de var vackra eller doftade gott. 

Boktips

Läs och låt er inspireras av I Naturens Riken, Linnés liv och verk (text Inga Borg, bild Fibben Hald), som finns i handeln igen, utgiven av "En bok för alla". Linnéa-böckerna (Christina Björk och Lena Andersson) är också bra att inspireras av och att arbeta efter. I Barnens flora (Bisse Falk och Lena Kallenberg) kan man få veta hur växten fått sitt namn och läsa om myter och användning.

Naturskolan i Lund april 1999