Not 1: Redovisningsprinciper
Not 2: Uppskattningar och bedömningar
Not 3–10: Noter till resultaträkningen
Not 11–26: Noter till balansräkningen
Not 27: Leasing
Not 28: Not till kassaflödesanalysen
Not 29: Upplysning om kostnader för räkenskapsrevision
Not 30: Koncerninterna förhållanden
(Alla belopp i noterna anges i miljoner kronor)
Årsredovisningen är upprättad i enlighet med lag (2018:597) om kommunal bokföring och redovisning samt Rådet för kommunal redovisnings rekommendationer.
Kommunkoncernen består av de kommunala koncernföretag som framgår av not 30.
Inga förändringar i sammansättningen har skett under räkenskapsåret.
De sammanställda räkenskaperna omfattar Lunds kommun och de juridiska personer i vilka kommunen har ett betydande inflytande. Med detta menas att kommunen innehar minst 20 procent av rösterna i denna juridiska person.
VA SYD ingår, trots att dess ägarandel är under 20 procent. Det beror på att företaget ägs med andra kommuner och verksamheten är en kommunal angelägenhet.
Lund Science Village AB ingår inte i den sammanställda redovisningen, eftersom dess andel av kommunala kommunkoncernens omsättning och omslutning är obetydlig.
Som konsolideringsmetod används förvärvsmetoden, vilket innebär att övriga juridiska personers egna kapital har eliminerats i sin helhet vid förvärvet. I den sammanställda redovisningen ingår därför endast den del av enhetens egna kapital som tillkommit efter förvärvet. Tillgångar och skulder samt intäkter och kostnader har upptagits till så stor del som motsvarar kommunens aktieinnehav.
Räkenskaperna i den sammanställda redovisningen är uppställda efter de principer kommunen tillämpar om olikheterna inte är oväsentliga.
De aktiebolag som ingår i den sammanställda redovisningen upprättar sina bokslut i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3). Kommunalförbunden lyder under samma normering som kommuner och regioner.
Interna poster av väsentlig karaktär mellan de ingående enheterna och kommunen har eliminerats.
Obeskattade reserver har efter avdrag för uppskjuten skatteskuld hänförts till eget kapital. I den sammanställda redovisningen redovisas bolagens obeskattade reserver dels som eget kapital (79,4 procent), dels som uppskjuten skatt (20,6 procent).
Materiella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över den beräknade nyttjandeperioden, baserat på anskaffningsvärde exklusive eventuellt restvärde. Komponentavskrivning tillämpas för byggnader och tekniska anläggningar som är anskaffade 2015 eller senare. I samband med att större ombyggnationer sker i befintliga byggnader, görs en fördelning av kvarvarande anskaffningsvärde på komponenter. Följande avskrivningstider tillämpas:
Anläggningstillgång | Antal komponenter | Avskrivningstid (antal år) |
Byggnader | 9 | 10, 15, 20, 25, 30, 40, 60, 75 |
Publika fastigheter (gator, vägar och parker) | 3 | 12,15 ,20, 25, 35, 40, 60, 100 |
Maskiner och inventarier | ej tillämpligt | 3-10 |
På tillgångar i form av mark och konst sker ingen avskrivning.
Nedskrivningsbehov bedöms för större anläggningstillgångar om indikation förekommer på att tillgångens verkliga värde understiger redovisat värde.
Den preliminära slutavräkningen för skatteintäkter baseras på SKR:s decemberprognos.
Kommunens pensionsmedelsportfölj är klassificerad som finansiell omsättningstillgång och värderas till verkligt värde i enlighet med RKR R7, med undantag för sådana tillgångar som är undantagna enligt rekommendationen. Orealiserade vinster och förluster avräknas vid avstämning mot balanskravet.
Immateriella rättigheter av väsentligt värde som medför framtida ekonomiska fördelar tas upp som immateriell tillgång. Immateriella anläggningstillgångar är upptagna till anskaffningsvärde minus avskrivning.
Materiella anläggningstillgångar är upptagna till anskaffningsvärde minus avskrivning och eventuell nedskrivning.
Korttidsinventarier med en ekonomisk livslängd på max 3 år och inventarier av mindre värde, max ett halvt prisbasbelopp, kostnadsförs direkt.
I enlighet med lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter, redovisar kommunen bidrag till statlig infrastruktur som anläggningstillgång. Avskrivningstiden är 25 år.
Tillgångar som leasas med finansiell leasing, redovisas som tillgång respektive skuld i balansräkningen. Leasingavgifter fördelas på avskrivningar och ränta.
Investeringar i gator och parker redovisas som anläggningstillgångar och avskrivning påbörjas när de tas i bruk.
Tomter för försäljning värderas kollektivt per exploateringsetapp. I anskaffningsvärdet ingår mark, andel av projektering och direkta utgifter för åtgärder på tomtmarken.
Intäkter från exploateringsområden redovisas löpande i samband med försäljningen och andel av kostnader för sålda tomter matchas mot intäkterna.
Inkomster i form av exploateringsersättningar och andra bidrag till finansiering av investeringar från privata aktörer intäktsförs i takt med att investeringen färdigställs och intäktskriterierna är uppfyllda. När investeringen är färdig att tas i drift, har kommunen fullgjort sin förpliktelse och inkomsten ska därför till fullo vara intäktsförd.
Avsättning har skett för återstående markarbeten inom exploateringsområden där markintäkter har influtit. Avsättning har skett för återställningsarbete vid paviljongbyggnader till skolor och förskolor.
Förpliktelser för pensionsåtaganden för anställda i kommunen är beräknade enligt RIPS (Riktlinjer för beräkning av pensionsskuld).
Pensionsåtaganden för anställda i de företag som ingår i kommunkoncernen redovisas enligt BFN K3.
Redovisning av derivat och säkringsredovisning tillämpas. Säkringsredovisning innebär att utestående finansiella derivat inte värderas enligt lägsta värdets princip. Samtliga innehav av finansiella derivat avser så kallade ränteswappar från rörlig till fast ränta i SEK och kvalificerar sig för säkringsredovisning enligt RKR 21. Köp eller försäljning av finansiella tillgångar eller skulder redovisas per likviddagen.
Den del av renhållningsverkets resultat, som regleras enligt självkostnadsprincipen bokförs som en kortfristig skuld. En fördelning av verksamheten har skett så att 70 procent avser verksamhet enligt självkostnadsprincipen.
Förvaltningen belastas med centrala overheadkostnader i förhållande till hur stort behov den har av berörda tjänster. Räntan beräknas på rörelsekapital med hänsyn tagen till förvaltningens faktiska upplåningsbehov och följer kommunens räntesats för övriga förvaltningar, d v s SKR:s snitträntesats. Kostnader konteras i möjligaste mån direkt på förvaltningens respektive verksamhet (självkostnad/icke självkostnad). Fördelning av fasta kostnader sker med en fördelningsnyckel baserad främst på omsättning. Balansräkning upprättas för enheten med den inskränkningen att leverantörsskulder inte särskiljs inom kommunen.
Särredovisning finns att tillgå hos Renhållningsverket.
Löner har belastats med ett personalomkostnadspålägg på 39,25 procent som inkluderar sociala avgifter och pensionskostnader.
Materiella och immateriella anläggningstillgångar belastas med verklig avskrivningskostnad samt en internränta på 1,25 procent i enlighet med förslag från SKR.
Internhyror för lokaler debiteras respektive verksamhet enligt kommunens interna modell. Modellen bygger på självkostnad, dock med en internränta på 2,0 procent på de materiella anläggningstillgångar som hyrs ut internt. Värme, vatten, el och vaktmästeri debiteras utifrån verklig förbrukning/nyttjande.
IT-kostnader interndebiteras utifrån självkostnad och verkligt nyttjande.
Kostnader för gemensam administration fördelas ut till de verksamheter som inte är anslagsfinansierade.
Följande poster innehåller sådana bedömningar att om väsentliga förutsättningar ändras så kan det ha effekt på kommunens resultat.
Resultatavräkning sker successivt för varje huvudprojekt. En bedömning av slutresultatet görs löpande under året och vid varje delårs- och årsbokslut och detta ligger till grund för respektive års resultat. Prognos avseende projektets slutliga utfall är en kritisk bedömning som är väsentlig för resultatredovisningen under projektets gång. Projektprognoserna utvärderas regelbundet under respektive exploateringsprojektets löptid och justeras vid behov. Risk finns att slutligt resultat kan avvika från successivt redovisat.
Som jämförelsestörande betraktas post som är sällan förekommande och överstiger väsentligt belopp. Dessutom redovisas alltid som jämförelsestörande kommunens realisationsvinster vid fastighetsförsäljningar och finansiella omsättningstillgångar samt kostnader och intäkter för tomtförsäljning i samband med markexploatering. Därutöver redovisas alltid nedskrivningar eller återföringar av tidigare nedskrivet aktievärde som jämförelsestörande post.
Verksamhetens intäkter
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Försäljningsintäkter | 33 | 27 | 39 | 35 |
Taxor och avgifter | 471 | 444 | 3 591 | 3 957 |
Hyror och arrenden | 250 | 240 | 1 252 | 1 222 |
Bidrag och kostnadsersättningar från staten | 442 | 436 | 476 | 462 |
Bidrag och gåvor från privata aktörer | 0 | 0 | 0 | 0 |
Offentliga bidrag (investeringar) | 17 | 21 | 17 | 21 |
EU-bidrag | 10 | 4 | 10 | 4 |
Övriga bidrag | 126 | 118 | 126 | 118 |
Försäljning verksamhet och konsulttjänster | 729 | 692 | 1 317 | 1 263 |
Intäkter från exploateringsverksamhet | 202 | 195 | 201 | 186 |
Realisationsvinster på materiella och immateriella anläggningstillgångar | 6 | 2 | 7 | 5 |
Övriga verksamhetsintäkter |
|
| 197 | 183 |
| 2 286 | 2 179 | 7 233 | 7 455 |
Avgår jämförelsestörande poster som redovisas på egen rad, se not 5 | -209 | -197 | -208 | -191 |
Summa verksamhetens intäkter | 2 077 | 1 982 | 7 026 | 7 264 |
Verksamhetens kostnader
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Personalkostnader utom pensionskostnader | -5 487 | -5 088 | -6 235 | -5 773 |
Pensionskostnader | -698 | -439 | -770 | -504 |
Lämnade bidrag | -301 | -301 | -301 | -301 |
Köp av verksamhet | -1 578 | -1 449 | -1 505 | -1 377 |
Inköp av elkraft, vatten och gas för distribution |
|
| -1 760 | -2 500 |
Lokal- och markhyror samt övriga fastighetskostnader | -721 | -679 | -876 | -353 |
Inköp av material och varor | -403 | -428 | -1 133 | -1 290 |
Inköp av tjänster | -211 | -294 | -34 | -294 |
Realisationsförluster och utrangeringar | -6 | -54 | -6 | -54 |
Kostnader sålda exploateringsfastigheter | -59 | -108 | -59 | -108 |
Bolagsskatt |
|
| -104 | -55 |
Övriga verksamhetskostnader | -300 | -402 | -764 | -845 |
| -9765 | -9243 | -13547 | -13454 |
Avgår jämförelsestörande poster som redovisas på egen rad, se not 5 | -41 | 313 | 65 | 163 |
Summa verksamhetens kostnader | -9806 | -8930 | -13482 | -13291 |
Jämförelsestörande poster
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Verksamhetens intäkter | ||||
Realisationsvinster på anläggningstillgångar | 6 | 2 | 7 | 5 |
Intäkter från exploateringsverksamhet | 202 | 195 | 201 | 186 |
| 209 | 197 | 208 | 191 |
Verksamhetens kostnader | ||||
Kostnader sålda exploateringsområden | -59 | -108 | -59 | -108 |
Förlust vid försäljning och utrangering av materiella anläggningstillgångar | -6 | -54 | -6 | -54 |
Befarad kostnad för ej genomfört projekt | 106 | -151 |
|
|
| 41 | -313 | -65 | -163 |
Nedskrivning/ återföring | ||||
Nedskrivning materiella anläggningstillgångar |
|
| -49 |
|
|
|
|
|
|
Summa jämförelsestörande poster | 250 | -116 | 93 | 28 |
Skatteintäkter
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Preliminär kommunalskatt | 7 027 | 6 586 | 7 027 | 6 586 |
Preliminär slutavräkning innevarande år | 101 | 149 | 101 | 149 |
Justerad slutavräkning för föregående år | 33 | 40 | 33 | 40 |
Summa skatteintäkter | 7 161 | 6 776 | 7 161 | 6 776 |
| ||||
Kronor per invånare | ||||
Preliminär skatteinbetalning | 54 737 | 51 730 | 54 737 | 51 730 |
Preliminär slutavräkning för bokslutsåret | 787 | 1 170 | 787 | 1 170 |
Slutavräkningsdifferens föregående år | 257 | 314 | 257 | 314 |
Summa skatteintäkter i kronor per invånare | 55781 | 53214 | 55781 | 53214 |
Generella statsbidrag och utjämning
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Inkomstutjämning | 1 071 | 992 | 1 071 | 992 |
Kostnadsutjämning | -696 | -599 | -696 | -599 |
Regleringsbidrag | 300 | 351 | 300 | 351 |
Kommunal fastighetsavgift | 233 | 222 | 233 | 222 |
Utjämningsbidrag LSS | 25 | 6 | 25 | 6 |
Skolmiljarden |
| 17 |
| 17 |
Extra stöd för att öka bemanningen av sjuksköterskor och minska andelen timanställda inom äldreomsorgen | 54 | 24 | 54 | 24 |
Övriga generella bidrag från staten | 4 | 9 | 4 | 4 |
Summa generella statsbidrag och utjämning | 991 | 1 021 | 991 | 1 016 |
| ||||
Kronor per invånare | ||||
Inkomstutjämningsbidrag | 8 343 | 7 792 | 8 343 | 7 792 |
Kostnadsutjämningsavgift | -5 421 | -4 705 | -5 421 | -4 705 |
Kommunal fastighetsavgift | 1 815 | 1 744 | 1 815 | 1 744 |
Regleringsbidrag | 2 337 | 2 757 | 2 337 | 2 757 |
Utjämningsbidrag LSS | 195 | 47 | 195 | 47 |
Skolmiljarden | 0 | 134 | 0 | 134 |
Extra stöd för att öka bemanningen av sjuksköterskor och minska andelen timanställda inom äldreomsorgen | 421 | 189 | 421 | 189 |
Övriga generella bidrag från staten | 31 | 71 | 31 | 71 |
Summa generella statsbidrag och utjämning per invånare | 7 721 | 8 029 | 7 721 | 8 029 |
| ||||
Skatteintäkter, generella statsbidrag och utjämning utgår ifrån antal invånare den 1 november året före. | ||||
Antal invånare i november året före | 128 378 | 127 316 | 128 378 | 127 316 |
Finansiella intäkter
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Utdelning från koncernföretag | 78 | 152 |
|
|
Utdelning på aktier och andelar | 1 | 7 | 2 | 7 |
Realiserad vinst på försäljning av finansiella instrument |
|
|
|
|
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument | 38 |
| 39 | 8 |
Ränta från koncernföretag | 141 | 32 |
|
|
Andra ränteintäkter | 19 | 4 | 22 | 3 |
Borgensavgifter | 13 | 13 | 1 | 1 |
Återföring tidigare nedskrivna placeringsmedel |
|
|
|
|
Valutakursdifferens på fordringar/skulder |
|
| 13 | 3 |
Övriga finansiella intäkter | 10 | 9 | -1 | 8 |
| 300 | 216 | 77 | 30 |
|
|
|
|
|
Avgår, jämförelsestörande poster enligt not 10 | -38 | 0 | -39 | -8 |
Summa finansiella intäkter | 262 | 216 | 38 | 22 |
Finansiella kostnader
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2 023 | 2 022 | 2 023 | 2 022 |
Räntekostnader | -226 | -50 | -327 | -142 |
Finansiell kostnad, förändring av pensionsavsättningar | -63 | -19 | -65 | -19 |
Valutakursförluster |
|
| -3 | -5 |
Förlust vid försäljning av finansiella instrument |
|
|
| 0 |
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument |
| -53 | 0 | -57 |
Övriga finansiella kostnader | -1 | -12 | -15 | -1 |
| -290 | -134 | -410 | -225 |
Avgår, jämförelsestörande poster enligt not 10 | 0 | 53 |
| 57 |
Summa finansiella kostnader | -290 | -81 | -410 | -168 |
Genomsnittlig upplåningsränta % | 2,69 | 0,74 | 2,54 | 1,15 |
Genomsnittlig upplåningsränta % exklusive derivat | 3,53 | 0,77 | 3,73 | 0,93 |
Jämförelsestörande, finansiella poster
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Realiserad vinst vid försäljning av finansiella instrument |
|
| 0 | 0 |
Orealiserad värdestegring på finansiella instrument | 38 |
| 39 | 8 |
Orealiserad värdeminskning på finansiella instrument |
| -53 |
| -57 |
Summa jämförelsestörande, finansiella poster | 38 | -53 | 39 | -49 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Ingående anskaffningsvärde | 15 | 12 | 358 | 342 |
Investeringar |
| 4 | -4 | 8 |
Försäljning, utrangering |
|
|
| 0 |
Omklassificeringar |
|
| 2 |
|
Årets valutakursdifferenser |
|
| -17 | 8 |
Utgående anskaffningsvärde | 15 | 15 | 339 | 358 |
| ||||
Ingående ackumulerade av- och nedskrivningar | -10 | -9 | -187 | -177 |
Försäljning, utrangering |
|
|
| 0 |
Årets valutakursdifferenser |
|
| 7 | -3 |
Avskrivningar | -2 | -1 | -9 | -8 |
Utgående ackumulerade avskrivningar | -12 | -10 | -189 | -187 |
|
|
|
|
|
Utgående redovisat värde | 3 | 5 | 150 | 171 |
| ||||
Specifikation | ||||
Goodwill |
|
|
|
|
Uttagsrättighet vattenkraft |
|
| 137 | 152 |
Licensavgifter för IT- och telesystem | 3 | 5 | 13 | 18 |
| 3 | 5 | 150 | 170 |
Genomsnittlig nyttjandetid, år | 5 | 5 | 47 | 48 |
| Kommunen | Koncernen | ||
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Ingående anskaffningsvärde | 12 031 | 11 545 | 33 943 | 32 194 |
Inköp | 247 | 170 | 390 | 329 |
Försäljning/ utrangering | -19 | -119 | -203 | -149 |
Överföringar | 1 642 | 435 | 2 909 | 1 569 |
Utgående anskaffningsvärde | 13 901 | 12 031 | 37 039 | 33 943 |
| ||||
Ingående ackumulerade av- och nedskrivningar | -4 464 | -4 188 | -13 020 | -12 264 |
Försäljning/ utrangering | 15 | 77 | 171 | 96 |
Överföringar | 0 | 0 |
| 0 |
Årets nedskrivningar/återföringar |
|
| -49 |
|
Årets avskrivningar | -404 | -353 | -898 | -852 |
Utgående ackumulerade av- och nedskrivningar | -4 853 | -4 464 | -13 796 | -13 020 |
Utgående redovisat värde | 9 048 | 7 567 | 23 244 | 20 923 |
| ||||
Pågående investeringar | ||||
Ingående anskaffningsvärde | 1 735 | 1 131 | 3 345 | 2 706 |
Inköp | 664 | 1 054 | 2 054 | 2 246 |
Utrangeringar | -3 | -12 | -3 | -12 |
Överföringar | -1 788 | -438 | -3 149 | -1 596 |
Utgående anskaffningsvärde | 608 | 1 735 | 2 248 | 3 345 |
|
|
|
|
|
Utgående redovisat värde totalt | 9 656 | 9 301 | 25 492 | 24 268 |
Genomsnittlig nyttjandetid, år | 33 | 33 | 38 | 37 |
Maskiner och inventarier
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Ingående anskaffningsvärde | 1 187 | 1 128 | 1 761 | 1 635 |
Inköp | 170 | 73 | 191 | 125 |
Försäljning/ utrangering | -28 | -17 | -31 | -28 |
Överföringar | 28 | 3 | 91 | 28 |
Utgående anskaffningsvärde | 1 357 | 1 187 | 2 011 | 1 761 |
| ||||
Ingående ackumulerade av- och nedskrivningar | -834 | -756 | -1 160 | -1 055 |
Försäljning/ utrangering | 26 | 16 | 28 | 27 |
Överföringar | 3 |
| 3 |
|
Årets avskrivningar | -90 | -94 | -135 | -132 |
Utgående ackumulerade av- och nedskrivningar | -895 | -834 | -1 264 | -1 160 |
Utgående redovisat värde | 463 | 354 | 747 | 601 |
Därav finansiell leasing | 43 | 32 | 43 | 32 |
Bedömd genomsnittlig nyttjandetid, år | 7 | 7 | 8 | 8 |
Finansiella anläggningstillgångar
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Aktier, andelar kommunkoncernföretag mm | ||||
Kraftringen AB, 824 st. (82,39%) | 1 649 | 1 649 |
|
|
Lunds Rådhus AB (100%), som äger 100% av: | 8 | 8 |
|
|
- Lunds Kommuns Fastighets AB, Lunds Kommuns Parkerings AB, Visit Lund AB, Fastighets AB Lund Arena | ||||
Andelskapital i Kommuninvest | 106 | 94 | 106 | 94 |
AB Sydvatten | 57 | 57 | 57 | 57 |
Science Village Scandinavia AB | 13 | 13 | 13 | 13 |
Kommunassurans Syd Försäkrings AB | 5 | 5 | 5 | 5 |
Kännedomen i Lund AB |
|
| 9 | 9 |
Conduttore AB |
|
| 26 | 26 |
Ideon AB | 0 | 0 | 0 | 0 |
SYSAV, 846 st. | 1 | 1 | 1 | 1 |
Andelar i intresseföretag (50%) |
|
| 127 | 100 |
Andra långfristiga placeringar |
|
| 27 | 28 |
Summa aktier, andelar kommunkoncernföretag mm | 1 839 | 1 827 | 371 | 334 |
| ||||
Långfristig utlåning | ||||
Lunds Kommuns Fastighets AB | 2 100 | 1 450 |
|
|
Fastighets AB Lund Arena | 30 | 30 |
|
|
Lunds kommuns Parkerings AB | 150 | 50 |
|
|
VA SYD | 1 194 | 1 119 |
|
|
SVS Science Village Scandinavia | 55 | 32 | 55 | 32 |
Summa långfristig utlåning | 3 529 | 2 681 | 55 | 32 |
| ||||
Andra långfristiga fordringar | ||||
Stöd till föreningar | 15 | 15 | 15 | 15 |
Lunds Rådhus AB | 194 | 194 |
|
|
Uppskjuten skattefordran |
|
| 21 | 30 |
Andra långfristiga fordringar |
|
| 44 | 48 |
Summa andra långfristiga fordringar | 209 | 209 | 80 | 93 |
| ||||
Bostadsrätter | 32 | 32 | 32 | 32 |
Summa finansiella anläggningstillgångar | 5 608 | 4 749 | 538 | 491 |
| ||||
Kraftringen AB är ett holdingbolag som ägs av Lund, Lomma, Eslöv och Hörby kommuner. Holdingbolaget äger Kraftringen Energi AB, som är ett operativt moderbolag. Lunds kommun äger 82,39 % i Kraftringen AB. |
Bidrag till statlig infrastruktur
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Södra stambanan | ||||
Totalt bidrag | 116 |
| 116 |
|
Ackumulerad upplösning |
|
|
|
|
varav årets upplösning |
|
|
|
|
| 116 | 0 | 116 | 0 |
Skyttelbron till Kristallen | ||||
Totalt bidrag | 19 | 19 | 19 | 19 |
Ackumulerad upplösning | -7 | -6 | -7 | -6 |
varav årets upplösning | -1 | -1 | -1 | -1 |
| 12 | 13 | 12 | 13 |
Väg 798 Genarp-Esarp-Kyrkheddinge | ||||
Totalt bidrag | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ackumulerad upplösning | 0 | 0 | 0 | 0 |
varav årets upplösning | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 1 | 1 | 1 | 1 |
|
|
|
|
|
Summa bidrag till infrastruktur | 129 | 14 | 129 | 14 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Exploateringstomter till försäljning | 339 | 303 | 339 | 303 |
Förråd | 5 | 4 | 142 | 141 |
Summa förråd, lager och exploateringsområden | 344 | 307 | 481 | 444 |
Kortfristiga fordringar
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Kundfordringar | 142 | 192 | 372 | 416 |
Förmedlade lån till koncernföretag | 1 090 | 1 165 |
|
|
Kommunalskattefordringar | 446 | 468 | 446 | 468 |
Övriga kortfristiga fordringar | 147 | 233 | 433 | 604 |
Upplupna generella statsbidrag | 78 | 78 | 78 | 78 |
Upplupna riktade statsbidrag och kostnadsersättningar | 5 | 6 | 6 | 6 |
Övriga förutbetalda kostnader, upplupna intäkter | 198 | 162 | 673 | 966 |
Summa kortfristiga fordringar | 2 106 | 2 305 | 2 008 | 2 539 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Aktier, aktiefondandelar, aktieindexobligationer | ||||
Anskaffningsvärde | 214 | 196 | 220 | 204 |
Värdereglering | 109 | 72 | 110 | 72 |
| 323 | 268 | 330 | 276 |
Obligationer mm | ||||
Anskaffningsvärde | 4 | 4 | 22 | 21 |
Värdereglering | 0 | 0 | -2 | -2 |
| 4 | 4 | 21 | 19 |
| ||||
Räntetak, räntebevis |
|
| 5 | 4 |
| ||||
Summa anskaffningsvärde vid årets slut | 218 | 200 | 247 | 229 |
Summa orealiserad värdestegring vid årets slut | 109 | 72 | 108 | 70 |
Summa kortfristiga placeringar | 327 | 272 | 355 | 298 |
Kommunens finansiella instrument innehas för att generera avkastning eller värdestegring och värderas till verkligt värde. |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Ingående eget kapital | 6 882 | 6 515 | 10 441 | 9 829 |
Återföring uppskjuten skatteskuld |
|
|
|
|
Valutaomräkningsdifferens |
|
| -6 | 6 |
Minoritetsintressen |
|
| 14 | -5 |
Ändrad redovisningsprincip |
|
| -2 | -2 |
Korrigering |
|
| -16 |
|
Resultatutjämningsreserv |
|
|
|
|
Årets resultat | 187 | 367 | 386 | 610 |
Utgående eget kapital | 7 069 | 6 882 | 10 817 | 10438 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Alla belopp är inklusive särskild löneskatt | ||||
Ingående avsättning | 792 | 753 | 830 | 788 |
Nyintjänad pension | 169 | 45 | 167 | 49 |
Nya efterlevandepensioner | 6 | 2 | 6 | 2 |
Årets utbetalningar | -30 | -25 | -32 | -28 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 78 | 18 | 80 | 19 |
Övrigt | -1 |
| 0 |
|
Utgående avsättning | 1 014 | 792 | 1 051 | 830 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Avsättning för kommande exploateringsutgifter | 8 | 10 | 8 | 10 |
Markåterställning efter tillfälliga paviljonger | 21 | 17 | 21 | 17 |
Befarad ersättning för ej genomfört projekt | 44 | 87 |
|
|
Uppskjuten skatt |
|
| 1 120 | 1 051 |
Övriga avsättningar |
|
| 5 | 4 |
Summa andra avsättningar | 74 | 113 | 1 153 | 1 082 |
| ||||
Förändringar under året | Exploatering | Mark-återställning | Skadestånd och liknande | Övriga avsättningar |
Årets ingående avsättning | 10 | 17 | 87 | 4 |
Nya avsättningar | 1 | 5 |
| 1 |
Ianspråktagna avsättningar | -2 | -1 |
|
|
Omklassificering |
|
|
|
|
Outnyttjade belopp som återförts |
|
| -42 |
|
Utgående avsättning | 8 | 21 | 44 | 5 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Lån i bank och kreditinstitut | 1 421 | 1 808 | 10158 | 10076 |
Lån för vidareutlåning | 3 529 | 2 681 | 55 | 32 |
Revers VA SYD | 57 | 57 |
|
|
Finansiell leasing | 33 | 23 | 33 | 23 |
Förutbetalda intäkter, exploateringsersättning | 163 | 124 | 137 | 91 |
Förutbetalda intäkter, investeringsbidrag | 443 | 445 | 471 | 615 |
Övriga långfristiga skulder |
|
| 150 | 0 |
Summa långfristiga skulder | 5 646 | 5 138 | 11004 | 10837 |
| ||||
Kommunen gör upplåning för direkt vidareutlåning till framförallt VA SYD och Lunds kommuns Fastighets AB. | ||||
Statligt investeringsbidrag periodiseras på i genomsnitt 33 år, vilket är lika med nyttjandeperioden för de tillgångar som bidraget avser. | ||||
| ||||
Uppgifter om lång- och kortfristig upplåning | ||||
Genomsnittlig ränta % | 2,69 | 0,74 | 2,54 | 1,15 |
Genomsnittlig ränta % exklusive derivat | 3,53 | 0,77 | 3,73 | 0,93 |
Genomsnittlig kapitalbindningstid, år | 2,18 | 2,08 | 2,21 | 2,39 |
Kapitalförfall, andel av lån | ||||
-1 år | 36 % | 37 % | 27 % | 27 % |
-1 -3 år | 24 % | 32 % | 39 % | 26 % |
-3 -5 år | 40 % | 24 % | 34 % | 38 % |
-5 -10 år | 0 % | 7 % | 0 % | 9 % |
över 10 år | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
| ||||
Genomsnittlig räntebindningstid, inklusive derivat | 1,77 år | 1,18 år | 3,13 år | 2,55 år |
Genomsnittlig räntebindningstid, exklusive derivat | 0,35 år | 0,16 år | 0,30 år | 0,21 år |
| ||||
Marknadsvärde säkringsinstrument | ||||
Säkrad låneskuld | 3 175 | 2 475 | 9 264 | 6 552 |
Marknadsvärde derivat (mnkr) | 45 | 155 | 186 | 414 |
Lån om 1 330 mnkr som förfaller inom 1 år utgörs av kommuncertifikat som oftast har en löptid på 3-4 månader. Vid löptidens slut emitteras nya kommuncertifikat. Om kommunen inte lyckas emittera nya certifikat finns tillgång till kreditlöften i form av kreditfaciliteter och checkräkningskrediter uppgående till 3 500 mnkr.
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Kortfristiga skulder till banker och kreditinstitut | 2 323 | 2 546 | 2 965 | 3 173 |
Lån för vidareutlåning | 1 000 | 1 050 |
|
|
Leverantörsskulder | 528 | 430 | 874 | 756 |
Personalens skatter, avgifter och avdrag | 191 | 179 | 204 | 192 |
Upplupna personalkostnader (exkl. pensioner) | 333 | 337 | 406 | 397 |
Upplupna pensionskostnader | 337 | 312 | 337 | 312 |
Andra kortfristiga skulder | 88 | 151 | 258 | 509 |
Förutbetalda avgifter, VA och renhållning | 4 | 4 | 4 | 48 |
Förutbetalda generella statsbidrag |
|
|
|
|
Förutbetalda riktade statsbidrag och kostnadsersättningar | 47 | 11 | 47 | 11 |
Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter | 197 | 309 | 1 300 | 1 488 |
Summa kortfristiga skulder | 5 047 | 5 329 | 6 395 | 6 886 |
Kommunen har ett kommuncertifikatprogram, varav delar har vidareutlånats till Lunds kommuns Fastighets AB. |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Inga panter eller därmed jämförliga säkerheter |
Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp i balansräkningen
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Pensionsförpliktelser som inte har tagits upp bland skulder eller avsättningar | ||||
Ingående ansvarsvarsförbindelse för pensioner intjänade före 1998 inklusive löneskatt | 1 995 | 2 078 | 1 996 | 2 078 |
Årets utbetalningar | -139 | -130 | -139 | -130 |
Ränte- och basbeloppsuppräkning | 166 | 60 | 166 | 60 |
Övrigt | -2 | -13 | -3 | -13 |
Utgående pensionsförpliktelser inklusive löneskatt | 2 020 | 1 995 | 2 020 | 1 996 |
| ||||
Övriga upplysningar avseende pensioner | ||||
Aktualiseringsgrad | 97 % | 97 % | 97 % | 97 % |
Antal förtroendevalda med rätt till visstidspension enligt PBF | 1 | 1 | 1 | 1 |
Antal förtroendevalda med rätt till omställningsstöd enligt OPF-KL | 8 | 6 | 8 | 6 |
Antal anställda med rätt till visstidspension | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övriga ansvarsförbindelser
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Borgensåtagande kommunala bolag | ||||
Borgen för lån | ||||
Lunds Kommuns Fastighets AB | 2 950 | 3 350 |
|
|
Lunds Kommuns Parkering AB | 200 | 250 |
|
|
Sydvatten AB | 363 | 322 | 363 | 322 |
Borgen för pensionsutfästelser | ||||
Kraftringen AB |
|
|
|
|
| 3 513 | 3 922 | 363 | 322 |
Övriga borgensförbindelser | ||||
Borgen för lån | ||||
Stiftelser | 8 | 8 | 8 | 9 |
Föreningar | 4 | 4 | 4 | 4 |
Intresseföretag |
|
| 825 | 824 |
Borgen för pensionsutfästelser | 14 | 14 | 14 | 14 |
Summa övriga borgensförpliktelser | 26 | 26 | 851 | 851 |
Borgensförpliktelser totalt | 3 539 | 3 948 | 1 214 | 1 173 |
| ||||
Andra förpliktelser | ||||
Övre gränser för koncernkontokrediter | ||||
Lunds Kommuns Fastighets AB | 275 | 275 |
|
|
Lunds Kommuns Parkerings AB | 100 | 100 |
|
|
Kraftringen AB | 120 | 120 |
|
|
Lunds Rådhus AB | 10 | 10 |
|
|
Visit Lund AB | 5 | 5 |
|
|
| 510 | 510 | 0 | 0 |
Summa övriga ansvarsförbindelser | 4 049 | 4 458 | 1 214 | 1 174 |
Kommunfullmäktige beslutar årligen om en ram om kommunal borgen samt vidareutlåning för Lunds Kommuns Fastighets AB, Lunds Kommuns Parkerings AB och VA SYD. Ramen inkluderar även bolagets utnyttjade kredit på koncernkontot.Lunds kommun har ingått en solidarisk borgen såsom för egen skuld för Kommuninvest i Sverige AB:s samtliga förpliktelser. Samtliga kommuner som per 2023-12-31 var medlemmar i Kommuninvest har ingått likalydande borgensförbindelser. Mellan samtliga dessa kommuner har ingåtts ett avtal om hur ansvaret skall fördelas på varje medlemskommun vid ett eventuellt infriande av borgensansvaret. Principerna för denna fördelning sker efter en beräkningsmodell grundad på samtliga medlemskommuners respektive ägarandel i Kommuninvest.
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Ej uppsägningsbara operationella leasingavtal | ||||
Minimileaseavgifter som förfaller till betalning: | ||||
- inom 1 år | -329 | -477 | -348 | -512 |
- mellan 1 och 5 år | -922 | -1 295 | -948 | -1 348 |
- senare än 5 år | -681 | -725 | -681 | -726 |
| -1 932 | -2 497 | -1 977 | -2 586 |
Finansiella leasingavtal | ||||
Maskiner och inventarier | ||||
Minimileaseavgifter som förfaller till betalning: | ||||
- inom 1 år | -10 | -9 | -12 | -11 |
- mellan 1 och 5 år | -33 | -23 | -45 | -35 |
- senare än 5 år |
|
| -7 | -9 |
| -43 | -32 | -64 | -55 |
Summa leasingåtagande | -1 975 | -2 529 | -2 041 | -2 641 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Av- och nedskrivningar | 496 | 448 | 1 119 | 993 |
Upplösning av bidrag till infrastruktur | 1 | 1 | 1 | 1 |
Upplösning investeringsbidrag, försäljningsintäkter | -50 | -40 | -41 | -32 |
Gjorda/återförda avsättningar | 213 | 156 | 254 | 73 |
Orealiserade värdeförändringar av placeringsmedel | -38 | 53 | -38 | 57 |
Orealiserade valutakursförändringar |
|
| -2 | 2 |
Resultatandel i intresseföretag |
|
| -27 | -34 |
Reavinst/reaförlust | 0 | 52 | -2 | 55 |
Skattekostnader |
|
| 1 | 43 |
Korrigering av tidigare fel |
|
| 18 | 2 |
Övriga ej likvidpåverkande poster |
| -1 | -3 | -3 |
Summa justering för ej likvidpåverkande poster | 622 | 669 | 1 280 | 1 157 |
| Kommunen |
| Koncernen | |
| 2023 | 2022 | 2023 | 2022 |
Räkenskapsrevision | ||||
Sakkunnigt biträde | 1,0 | 0,6 | 1,5 | 1,0 |
Förtroendevalda revisorer | 0,2 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Auktoriserade revisorer (lagstadgad revision) |
|
| 2,1 | 1,9 |
Summa kostnad för räkenskapsrevision | 1,2 | 0,8 | 3,8 | 3,1 |
| ||||
Övrig revision | ||||
Sakkunnigt biträde | 2,1 | 2,6 | 2,1 | 2,6 |
Förtroendevalda revisorer | 1,1 | 0,6 | 1,1 | 0,6 |
Övriga tjänster |
|
| 0,0 | 0,5 |
Summa kostnad för övrig revision | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,7 |
| ||||
Skatterådgivning och övriga tjänster |
|
|
| 1,4 |
| ||||
Total kostnad för revision | 4,4 | 4,0 | 7,0 | 8,2 |
Enhet | Ägd andel | Försäljning |
| Räntor och borgensavgifter | Utdelning | ||
Ägd andel direkt eller via Lunds Rådhus AB | % | Intäkt | Kostnad | Intäkt | Kostnad | Givna | Mottagna |
Kommunen |
| 108 | 417 | 157 | 19 |
| 78 |
Lunds Rådhus AB | 100 | 2 | 2 |
| 0 | 27 | 27 |
Lunds Kommuns Fastighets AB | 100 | 245 | 146 | 9 | 130 | 27 |
|
Lunds Kommuns Parkerings AB | 100 | 4 | 36 |
| 9 |
|
|
Visit Lund AB | 100 | 22 | 3 |
|
|
|
|
Fastighets AB Lund Arena | 100 |
| 1 |
| 1 |
|
|
Kraftringen AB | 82,4 | 191 | 24 | 10 |
| 51 |
|
Räddningstjänsten Syd | 22,1 | 18 | 3 |
|
|
|
|
VA Syd | 18,0 | 51 | 9 |
| 17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enhet | Ägd andel, % | Givna lån | Mottagna lån | Givna borgen | Mottagna borgen |
|
|
Kommunen |
| 4 474 |
| 3 150 |
|
|
|
Lunds Rådhus AB | 100 |
|
|
|
|
|
|
Lunds Kommuns Fastighets AB | 100 |
| 3 100 |
| 2 950 |
|
|
Lunds Kommuns Parkerings AB | 100 |
| 150 |
| 200 |
|
|
Visit Lund AB | 100 |
| 1 194 |
|
|
|
|
Fastighets AB Lund Arena | 100 |
| 30 |
|
|
|
|
Kraftringen Energi AB | 82,4 |
|
|
|
|
|
|
Räddningstjänsten Syd | 22,1 |
|
|
|
|
|
|
VA Syd | 18,0 |
|
|
|
|
|
|
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?