Stängda Träffpunkter fick Eva att istället börja jobba inom hemtjänsten

Den 16 mars stängdes alla kommunens Träffpunkter för seniorer tillsvidare. Eva Olsson som jobbar på en av dem började raskt ringa runt till de äldre hon hittade telefonnummer till, för att bryta ensamhet. Snart fick hon också ställa om och blev tillfälligt förflyttad till hemtjänsten.

Eva Olsson

Namn: Eva Olsson
Ålder: 64 år.
Yrke: Terapiansvarig på en av kommunens Träffpunkter för äldre.
Antal år i yrket: 19 år.
Det tar jag med mig från den här tiden: "Starkare ben tack vare alla promenader! Skämt åsido: möten med alla människor, det blir på ett annat sätt än på Träffpunkten. Här träffar jag seniorerna en och en och kan ha mer givande samtal än när man träffas i en större grupp. Man måste också tänka på att man kommer som gäst till deras hem och ta hänsyn till de olika rutiner och sätt att få saker gjorda som olika människor har. Förståelse för vilket tufft jobb de som jobbar i hemvården har."

Egentligen var det en smärre katastrof, poängterar Eva Olsson. Att vård- och omsorgsförvaltningen blev tvungen att stänga samtliga Träffpunkter för seniorer.

– Det fanns ju inget alternativt, vi jobbar med den allra mest utsatta riskgruppen och samtliga av våra brukare är över 65 år. Majoriteten är runt 80 eller däröver. Det vore oansvarigt och helt emot Folkhälsomyndighetens riktlinjer att hålla öppet.

Men rent socialt blev det ett hårt slag, säger Eva. För många av dem som regelbundet besöker de olika kommunala träffpunkterna runt om i Lunds kommun är gemenskapen och sammanhanget de hittar där mycket värdefullt.

– Vi får ofta höra att man kanske inte ens hade brytt sig om att klä sig annars, många har ingen annan motivation till att komma ut, säger Eva.

Ovanligt många Träffpunkter för seniorer

Träffpunkternas verksamhet bygger helt på frivilligt deltagande. Eva och hennes kollegor registrerar aldrig dem som kommer dit. Alla är välkomna, inom åldersgruppen. När och hur mycket man vill under öppettiderna 9-16 varje vardag samt på de gemensamma aktiviteterna.

– Lund är unik med att ha så många Träffpunkter. Här kan man väva, handarbeta på annat sätt, vara med på gymnastik, fika, motionscykla och mycket annat. Vi försöker dessutom erbjuda ett brett spektra av utflyktsprogram med alltifrån trädgårds- och teaterbesök till historiska vandringar och kurser i internetanvändning.

Allt sker till självkostnad. Kommunen står för lokalerna, men resten ska gå jämt ut, förklarar Eva. Den här lösa formen, med öppet och frivilligt deltagande, satte dock en del käppar i hjulen för Eva och hennes kollegor när pandemin drog in över landet våren 2020. När de stängde Träffpunkternas dörrar så plötsligt, ville de ju snabbt nå ut med den informationen till alla i åldersgruppen och skicka en hälsning.

– För vår målgrupp räcker det inte med annons på hemsida och sociala medier, alla befinner sig inte på nätet.

Ringde runt till besökare

Dessutom, under de första veckorna, fick Eva och hennes kollegor mycket tid över. De storstädade lokalerna och rensade i förrådsutrymmen men valde sedan att lägga mycket tid på telefonsamtal.

– Vissa av våra besökare är återkommande och vi vet ju vad de heter. Så vi satte oss helt enkelt och sökte på eniro, ringde upp för att fråga hur de hade det.

De samtalen blev oerhört varmt mottagna, berättar Eva. De kunde pågå ganska länge, för många hade ett stort behov av att få prata av sig.

– För många äldre betydde det väldigt mycket att veta att någon tänkte på dem. De har haft det svårt under hela den här perioden, särskilt de som även annars inte har så mycket släkt och vänner. Det är lätt att bli totalt isolerad.

Eva Olsson

Ändrad situation betydde nya arbetsuppgifter

Redan den 8 april fick dock Eva delvis andra arbetsuppgifter. Eftersom hon tillhör vård- och omsorgsförvaltningen ska hon vara tillgänglig för andra uppdrag om situationen förändras. Och det hade den ju verkligen gjort.

– Jag fick rycka in i hemtjänsten på 75 procent och har fortsatt hålla liv i Trräffpunkten på 25. Hemtjänsten har ju haft ett väldigt högt tryck på sig under den här perioden. Alla krafter som går att få ihop, har verkligen behövts.

Eva har dock ingen vårdutbildning så arbetsgivaren kunde inte sätta in henne på vårdande arbetsuppgifter.

– Jag fick istället i uppdrag att ge brukarna lite guldkant i vardagen.

Eva beskriver det som en riktig gräddfil till jobb. Hon har fått listor över olika brukare att besöka och så har hon infunnit sig hemma hos dem, öppen att lägga en timmes tid på precis vad de vill.

– Många har velat komma ut på promenad. Det har ju inte hemtjänsten riktigt utrymme till, särskilt inte under pandemin. Jag har också fått hjälpa många med mobiltelefoner, sådant de behövt hjälp med länge men som ingen tidigare har haft möjlighet att prioritera.

Personliga överväganden viktiga

Själv har Eva fått hålla sig frisk hela perioden och är van vid noggranna hygienrutiner även i vanliga fall.

– Nu har jag fått se till att undvika att överhuvudtaget alls ta i de äldre. Det kan ha varit lite svårt att förstå för en del, särskilt för dem med demens-sjukdom.

Privat fick hon under en lång period undvika att träffa sin dotter och sitt barnbarn.

– De var i Österrike på skidresa under sportlovet och fick feber någon vecka efter att de hade kommit hem, så det höll sig i karantän länge. Naturligtvis kunde jag under inga omständigheter umgås med dem förrän de var hundra procent smittfria, det vore katastrofalt med tanke på vilka jag möter i mitt jobb.

– Men när allt det här är över, o vad vi alla ska kramas och umgås! Såväl i jobbet som privat!

Fotnot: Med undantag för tre av träffpunkterna, som tillfälligt höll öppet 1-28 oktober 2020, har kommunens träffpunkter fortsatt stängt ner de fysiska mötesplatserna, för att under pandemin istället erbjuda ”Digitala Träffpunkten” på Youtube och Facebook.

Fler berättelser från våra medarbetare