Betala faktura från Lunds kommun via e-faktura och autogiro

Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Lunds kommun som e-faktura. Du kan också välja att betala via autogiro, då dras betalningen dras automatiskt på rätt dag.

Anmäl dig till e-faktura via din internetbank

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på ”Lunds kommun” och fyll sedan i anmälningsformuläret.

Bankgiro

Använd i första hand det gironummer som står på fakturan. Lunds kommun har ett flertal olika bankgiron avseende inbetalningar för olika ändamål. Är du osäker på vilket bankgiro du ska använda dig av kan du kontakta oss via mejl.

Mejla oss för att fråga om bankgiro

Lunds kommuns bank är Nordea Bank Abp.

Autogiro

Du ger ditt medgivande till att Lunds kommun får dra pengar från ditt konto genom att teckna ett autogiromedgivande. Du gör det genom att fylla i autogiroanmälan och skicka in den till adressen som finns angiven längst ner på blanketten.

Lämna medgivande till autogiro

Vill du skicka en faktura till Lunds kommun?

Fakturor och betalningsuppgifter till Lunds kommun

Frågor och svar om fakturor och betalning

Kan jag betala någon annans e-faktura via min internetbank (till exempel makes/makas faktura)?

Ja. Fyll i både dina och din makes/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag har fått en e-faktura till min internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mejltjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.

Får jag en pappersfaktura om jag är anmäld till e-faktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Lunds kommun.

Vilken information får jag på e-fakturan?

E-fakturans utseende och uppgifter är desamma som på pappersfakturan.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din e-faktura utgår betalningspåminnelse, som skickas i pappersform. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Lunds kommun.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank. Har du frågor om innehållet på fakturan, eller vill ha ytterligare information om e-faktura, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Hur vet jag vilken summa som kommer att dras från mitt konto som är kopplat till autogiro?

Du får avisering (pappersfaktura) senast åtta vardagar innan debitering sker.

Får jag en pappersfaktura om jag är anmäld till autogiro?

Ja, när du är anmäld till autogiro får du en pappersfaktura från Lunds kommun.

Hur betalar jag fakturan?

Stämmer uppgifterna i betalningsaviseringen (pappersfakturan) behöver du bara se till att det dagen före betalningsdagen finns pengar på kontot. Betalningen överförs automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagens morgon (före klockan 06.00).

Vad händer om pengar saknas på kontot på förfallodagen?

Lunds kommun skickar då ut betalningspåminnelse per brev.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om fakturan?

Har du frågor om innehållet på fakturan, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

 

Direktadress till denna sidan: https://lund.se/e-faktura