Man mår bra av att lära sig och för att lära sig behöver man må bra! Elevhälsan arbetar främst förebyggande och främjande. I det arbetet har alla vuxna på skolan och i våra elevhälsoteam en viktig roll.
På Spyken har varje program ett elevhälsoteam som leds av biträdande rektor. I Elevhälsoteamen ingår skolsköterska, kurator, specialpedagog och studie - och yrkesvägledare, (SYV). I teamen har vi tillgång till skolläkare och skolpsykolog.
Elevhälsans professioner arbetar både på gruppnivå och individnivå i samtliga klasser och vi avsätter tid i schemat för att främja elevernas hälsa och förebygga ohälsa.
Kontaktuppgifter till elevhälsan hittar du via vår hemsida:
På Lund.se kan du läsa mer om elevhälsans uppdrag, roller och ansvar i Lunds kommun.
SPETT – Spykens Elever för Trygghet och Trivsel är en del av det förebyggande och främjande arbetet med trygghet och trivsel. Gruppen består av två elevrepresentanter från varje klass, totalt ca 70 klassrepresentanter.
Syftet med verksamheten är att SPETT-elever tillsammans med sina mentorer ska hjälpa till att främja och bibehålla en god sammanhållning och ett gott klassrumsklimat. Syftet med SPETT är också att förebygga och motverka mobbning, rasism, kränkande särbehandling och utanförskap samt ge elevinflytande i skolans förbyggande arbete.
SPETT-elever har, tillsammans med mentorer, fokus och uppmärksamhet på hur tryggheten och trivseln är på skolan i allmänhet och i klassen i synnerhet. På schemalagd mentorstid finns möjlighet för SPETT-elever och mentorer att samarbeta kring att stärka klassklimatet och sammanhållningen genom olika aktiviteter.
Kuratorerna håller i regelbundna handledningsträffar för SPETT-eleverna. Handledningen sker årskursvis med blandade representanter från olika program och har sin utgångspunkt i olika teman. Biträdande rektor och kurator på respektive program träffar SPETT-eleverna en gång per termin för att diskutera aktuella teman och lyfta angelägna frågor.
Både handledningen och de programvisa träffarna har som målsättning att stärka elevernas inflytande över det förbyggande och främjande elevhälsoarbetet på Spyken. Syftet är också att SPETT-eleverna ska ge varandra inspiration och stöd i sitt uppdrag.
Målet är, som understryks i Spykens plan mot diskriminering och kränkande behandling, att alla skall alla känna sig trygga och respekterade. Skolan ska karaktäriseras av öppenhet och gemenskap och vara fri från all form av kränkande behandling.
På Spyken har vi nolltolerans mot kränkande behandling och arbetar systematiskt med att förebygga och åtgärda kränkningar. I det arbetet utgår vi från vår plan mot kränkande behandling och diskriminering.
Kontakta skolans reception om du vill läsa planen så mejlar vi den till dig.
Uppdaterad: