Elisabeth berättar
Här kan du ta del av intervjun med Elisabeth Hultman, lärare i franska och engelska och koordinator för kompetensutvecklingsprojektet på gymnasieskolan Spyken i Lund
Vad jobbar du med?
Jag är lärare i franska och engelska och koordinator för det projekt vi fått pris för på Gymnasieskolan Spyken i Lund.
Vad fick ni/du priset för?
Vi skapade vår egen kompetensutveckling i syfte att utveckla undervisningen i moderna språk tillsammans med lärare och elever i samma situation i Tyskland, Italien och Portugal. Målet var att lära av varandra och språken i fokus var franska, spanska och tyska. Vi ville också koppla innehållet i de lektioner vi tillsammans skapade och testade under workshops till FNs globala mål för 2030. Digital utveckling ingick naturligt i arbetet. Samarbetspartner var också språk-och litteraturcentrum på Lunds universitet, som under projektet bidrog med forskning på området motivation, föreläsningar och utvärdering av projektet tillsammans med oss.
Vad innebär det för er dig att få utmärkelsen?
Vi är stolta. Det var ett omfattande projekt med mycket arbete. Våra lärarteam blev sammansvetsade och vi är mycket nöjda med vad vi åstadkommit. Denna utmärkelse är en bekräftelse på att vi tänkte ut och gjorde ett fantastiskt projekt tillsammans.
Vad tror du bidrog till att ni/du vann priset?
Projektet gick ut på att lära av varandra, över språkgränser och landsgränser, men även med eleverna delaktiga i utvecklandet av lektionsinnehåll. Det krävdes teamwork på alla håll och koppling till lärarutbildning i alla länder. Att skapa innehåll kopplat till FN:s globala mål för hållbar utveckling 2030 för moderna språk fyllde ett behov.
Vad är nästa steg framöver?
Lektionsplaneringarna finns på webbsidan vi skapade. Vi har berättat om projektet och delat lektionsplaneringarna i många sammanhang. Vi använder dem i våra kursplaneringar varje år. Vi kommer att fortsätta i den anda som spreds i projektet, fint förmedlad av en elev: "Aldrig trodde jag att jag skulle lära mig franska av en tysk lärare i Portugal".