Dragskåp och mikroskop, 20-grupper, legitimerade lärare, exkursioner, labbsalar, tävlingar, stödundervisning, fördjupningskurser och bibliotekarier. Vårt NA-program har allt och vi undervisar i naturvetenskap på riktigt!
De flesta år är det närmare hundra procent av våra naturelever som får en gymnasieexamen – och då består en årskurs av ungefär 180 elever – en unik siffra. Men vi vågar påstå att det inte är en slump, utan resultatet av ett mångfacetterat och målmedvetet arbete. Indikatorer på ett högklassigt NA-program är behöriga lärare, riktiga laborationssalar, gott om lärartid/elev, bra utrustning, tid för att labba, bemannat bibliotek och stöd till dem som behöver. På Katte kan vi sätta check på alla dessa och många punkter till.
På Katedralskolan undervisar enbart legitimerade lärare. I alla de naturvetenskapliga ämnena och i matematik har vi därutöver lärare som har disputerat och kan bidra med extra ämnesdjup. Vi har stora ämnesgrupper som arbetar tillsammans för att utveckla den bästa undervisningen. Detta gör också att vi kan erbjuda en mängd valbara kurser eftersom olika lärare har olika specialkompetens såsom medicinsk orientering fältbiologi eller experimentell fysik. Personalomsättningen är låg varför utvecklingsarbete kan pågå över tid.
En stabil lärarkår gör också att vi har personal som kan hantera all den fantastiska utrustning vi har, både i demonstrationer och i experiment som eleverna själva får utföra. I biologins inkubatorer gror bakterier och svampar växer till sig, medan de effektivt steriliseras i vår moderna autoklav. I kemin möjliggör 17 dragskåp, fast gasolinstallation och 400 kemikalier i förrådet att eleverna kan göra många sorters laborationer. Och i fysiken känner man sig nästan som på Max-lab med tre olika typer av elektronstrålerör, dimkammare där man kan se spåren från alfasönderfall och såväl spektrometrar som spektrallampor.
Ovanstående möjliggörs genom att all undervisning i naturvetenskapliga ämnen sker i grupper om 20. Detta ger lärarna gott om tid för varje elev, men gör framförallt att alla lektioner kan bli laborationslektioner. Teori och praktiskt arbete går hand i hand och ger kunskap på djupet. Och att detta är framgångsrikt syns tydligt i våra elevers placeringar i olika matematiska och naturvetenskapliga tävlingar.
För att säkra den garanterade undervisningstiden har Kattes elever ungefär 75 timmar extra på schemat under sina tre år. Och för elever som behöver extra hjälp och stöd tillkommer ytterligare undervisningstid i mindre grupper. Heldagsexkursioner eller studieresor ger våra elever ännu mer kvalitativ tid för lärande.
Elever på Kullaberg i skymningen
För att våra elever skall få med sig det bästa vad gäller informationssökning, vetenskaplig metod och källkritisk medvetenhet så har Katedralskolan två heltidsanställda bibliotekarier som hjälper våra elever att navigera bland databaser, facklitteratur och lämpliga prompter för AI-frågor. Våra excellenta gymnasiearbeten, med riktiga forskningsfrågor, och som gett priser i olika sammanhang, är en produkt av deras undervisning, stort lärarengagemang och möjligheten att göra vetenskapliga undersökningar.
När våra NA-elever går vidare till universitetet är de väl förberedda och redo för krävande akademiska studier, och att det går bra för dem får vi mängder av återkoppling på från tidigare elever. Och tittar vi på f.d. elever som hunnit långt i sin karriär så ser vi både framstående forskare, företagsledare och diplomater. För kommer du in på Katte kan du förändra världen.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?