Hedda Anderssongymnasiet är mer än bara en ny skolbyggnad; det är resultatet av ett omfattande samarbete mellan elever, lärare, rektorer och arkitekter, där målet har varit att skapa en skola som reflekterar framtidens behov och värderingar. Nu när skolan står färdig är den ett levande exempel på hur pedagogik och arkitektur kan samverka för att skapa en miljö som främjar både lärande och gemenskap.
I maj 2016 tog Lunds kommunstyrelse ett viktigt beslut: en ny gymnasieskola skulle byggas på Svaneskolans tomt. Den nya skolan, Hedda Anderssongymnasiet, planerades för att kunna ta emot minst 2 000 elever. Att bygga en skola för så många elever innebar en utmaning att skapa en miljö där varje elev känner sig sedd och trygg. Den nya skolan är utformad för att erbjuda en palett av lärmiljöer anpassade efter olika behov och arbetssätt.
Det skulle dock dröja fyra år innan det första spadtaget kunde tas. Under denna tid pågick ett intensivt arbete med att forma en vision för skolans lärmiljöer, ett arbete där elever, pedagoger och forskare bidrog med sina insikter. 2019 beslutades att Hedda Anderssongymnasiet skulle dela lokaler med Svaneskolan.
Malin Dahlgren, som 2018 blev utsedd till rektor för den nya gymnasieskolan, minns processen med entusiasm.
‑ Det var spännande att få jobba med skolans miljöer i ett tidigt skede. Grundskoleelever pratade med gymnasieelever. Det var fint att de fick mötas. Det är viktigt att vi har samsyn, det är ett pussel med bitar som lärande, individens utveckling, socialt samspel och skolans roll i samhället, säger Malin.
Skolans verksamhet startade i augusti 2018, dock i tillfälliga lokaler på Svaneskolan. Under de kommande åren skulle skolan flytta tre gånger innan de nya lokalerna var färdiga. 2019 tecknade Lunds kommun ett avtal med Skanska Sverige AB för att bygga den nya skolan, och sommaren 2020 inleddes rivningen av den gamla Svaneskolan.
Den 12 april 2018 avgjordes den arkitekttävling som hade utlysts för att gestalta Hedda Anderssongymnasiet. Efter en inledande kvalificeringsomgång valdes fyra arkitektbyråer ut, och vinnare blev Wingårdhs Arkitekter i samarbete med danska AART Architects. Deras bidrag, "Tätt tillsammans," imponerade på juryn som ansåg att förslaget bäst motsvarade de mål och krav som ställts.
I juryns motivering beskrivs projektet som "skulpturalt, vackert och genomarbetat med rumsliga kvaliteter inifrån och ut." De ansåg att skolan skulle bli "ett rikt tillskott till Lunds övriga gymnasier, en plats där modern pedagogik kan bedrivas i en öppen, levande och välkomnande miljö."
Vid byggstarten den 9 september 2020 hölls en ceremoni där man tog det första spadtaget. Bland de närvarande talade dåvarande ordföranden för elevråden på Hedda Anderssongymnasiet respektive Svaneskolan. Vid ceremonin närvarade nyckelpersoner från Skanska och Lunds kommun, däribland ordföranden från tre politiska nämnder: barn- och skolnämnden, utbildningsnämnden och servicenämnden. Arkitekter från Wingårdhs respektive AART var också på plats.
Eleverna fick även möjlighet att lämna bidrag till en tidskapsel som kommer att öppnas om 50 år. Under ceremonin släpptes även två duvor som en symbol för framtidens skola, byggd för framtidens elever. Detta markerade en milstolpe i processen där elever, lärare och rektorer fått en unik möjlighet att påverka sin framtida skolmiljö.
Att bygga en skola för 2 000 elever innebär en utmaning att skapa en miljö där varje elev känner sig sedd och trygg. Den nya skolan är utformad för att erbjuda en palett av lärmiljöer anpassade efter olika behov och arbetssätt. Som rektor Malin Dahlgren sammanfattar:
‑ Visionen för den nya skolan är att den pedagogiska profilen ska styra lokalernas utformning.
Arkitekterna från Wingårdhs och AART involverade elever och lärare i processen för att säkerställa att den nya skolans design verkligen skulle möta deras behov. Byggnaden planerades med klassrum i en standardform, placerade runt en öppen arbetslagsyta, vilket skulle skapa närhet i den stora skolan. Dessutom utformades lärarrummen som mindre enheter, spridda över skolan, för att förstärka denna närhet.
Byggnaden planerades som fyra fyravåningskuber i tegel och är ca 25 000 m². De är sammanlänkade i hörnorna, vilket skapar en naturlig harmoni med omgivande byggnader i området. Utemiljön delades upp i två distinkta delar: en urban del närmast Svanevägen och en mer campusliknande skolgård.
Byggnaderna är alla öppna i bottenvåningen och har ett atrium i mitten, där ljus släpps in genom takfönster. Teglet är speciellt framtaget för skolan och har fått namnet Hedda-stenen. Det är handslaget, mörkrött och har inslag av svart. Materialet tegel är stryktåligt och håller länge. Heddastenen är också tänkt att knyta an till husfasaderna runt om skolan. Nytt – men med historisk anknytning.
För att göra det lättare att hitta runt i skolan har de olika husen fått varsin färg: gult, grönt, mörkrött och blått. En annan sak som skiljer husen åt är trapporna. Hus B och D har raka trappor med träskivor, medan hus C och E har spiraltrappor med ribbor.
Det var sannerligen ett historiskt ögonblick när över 300 personer samlades för att delta i invigningen av Hedda Anderssongymnasiet och Svaneskolan. Efter flera års väntan är äntligen skolan på plats. I augusti 2023 flyttade Heddagymnasiet in och Svaneskolan flyttade in januari 2024.
‑ Lokalerna är så fina, det är verkligen en attraktiv arbetsplats. Vi elever har sett fram emot den här dagen. Jag sökte till Hedda för att jag ville gå på en liten skola, och nu ser jag att vi kommer kunna få in den känslan, fast skolan är så stor, säger Liam Calling, elev på Hedda Anderssongymnasiet.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?