Gymnasiearbetet på Hedda är inte bara ett arbete som görs för att du som elev ska få ut din examen, utan ett arbete med ambitionen att vara med och lösa framtidens utmaningar. När gymnasiearbetet är färdigt anordnas en stor Gymnasiearbetsmässa som öppnas upp för allmänheten, skolans externa kontaktpersoner, politiker och såklart för stolta anhöriga.
Melker Hansson, Philip Ekeberg och Ivan Aziz går Teknikprogrammet på Hedda och är mitt uppe i gymnasiearbetet. Alla tre betonar att samarbete, planering, delat ansvar och att komma fram till lösningar är några av de mest värdefulla insikter de fått under gymnasiearbetet.
‑ I vår grupp har vi gjort en jämförelse mellan kolfiber och glasfiber på innebandyklubbor. Jag spelar mycket själv och ser ett mönster att klubborna ofta går av. Vi har byggt ett stativ, kapat klubborna och ställer olika vikter på skaftet. Med hjälp av film i slowmotion kan vi se hur mycket skaftet böjs vid olika vikter. Resultatet visar att ju mer glasfiber det finns i en klubba, desto mer stryktåliga är de, berättar Melker.
I Philips grupp har eleverna byggt ett vertikalt vindkraftverk. De ritar och arbetar i CAD där de bygger olika blad, undersöker olika vinklar, antal och storlekar på bladen, samt hur man kan optimera vindkraften.
‑ De vertikala vindkraftverken fungerar bättre i mindre städer, de är tystare och tar inte så mycket plats. De har både fördelar och nackdelar, men det finns inte så mycket forskning på vertikala vindkraftverk än. Det har varit väldigt roligt att bygga modellen, men roligast var när den fungerade och vi fick mätvärden vi kunde använda i vår rapport, berättar Philip.
‑ Vi arbetar med olika materials förmåga att dämpa ljud. Genom att bygga en låda med en högtalare i kan vi mäta olika frekvenser. Detta testar vi med olika material. Vi har kommit fram till att olika material dämpar olika frekvenser, vissa dämpar lägre och andra högre frekvenser, säger Ivan.
Det sjuder av kreativa och spännande gymnasiearbeten på Hedda. Muskelstyrka, övervakning, kronvittnen, vattenkraftverk, bilens aerodynamik, bygget av en robot och vad som påverkar en frisbees hastighet och bana är några områden som eleverna undersöker.
Uppdaterad: