Inledning
Barn- och skolnämndens riktlinjer för skolplacering ger vårdnadshavare möjlighet att lämna önskemål om skolplacering samt säkerställer en likvärdig och rättssäker hantering av skolplaceringar. Riktlinjerna avser:
- Skolplacering under ordinarie ansökningsperioder (skolval till förskoleklass).
- Ansökan om skolplats under löpande termin.
- Önskemål om byte av skolplacering i samband med Lunds kommuns fasta skolbytesperioder.
- Skolbyten på grund av synnerliga skäl.
Antagning till Lunds kommuns anpassad grundskola berörs inte av barn- och skolnämndens riktlinjer för skolplacering.
Urvalsprinciper för skolplacering i Lunds kommun
Vårdnadshavares önskemål ska beaktas i så stor utsträckning som möjligt. Om antalet sökande är större än antalet platser som kan erbjudas vid en skola, görs ett urval enligt turordningen nedan.
- Elever med skyddade personuppgifter boende i Lunds kommun.
- Elever boende i Lunds kommun som enbart har en skola nära hemmet – se definition rubrik ”Elevens rätt till en skola nära hemmet” nedan.
- Elever boende i Lunds kommun som har syskonförtur – se rubrik ”Syskonförtur” nedan.
- Elever boende i Lunds kommun där skolan man prövas mot är en skola nära hemmet – se definition rubrik ”Elevens rätt till en skola nära hemmet” nedan.
- Elever boende i Lunds kommun där skolan man prövas mot inte är en skola nära hemmet
- Aktiva val prioriteras framför icke aktiva val inom respektive grupp ovan.
I mån av plats efter att ovanstående grupper antagits får följande grupper placeras:
- Önskemål om tidigare skolstart – För barn som fyller fem år och önskar börja i förskoleklass det aktuella kalenderåret kan vårdnadshavare endast ansöka om skolplacering i samband med ordinarie skolbytesperiod inför förskoleklass (som inträffar efter Skolval till förskoleklass).
- Elever som ej är boende i Lunds kommun – Elever som är bosatta utanför Lunds kommun och som inte ska flytta till kommunen före önskad skolstart men som önskar en kommunal skolplats i Lunds kommun.
Om antalet elever i en urvalsgrupp är fler än antalet platser används urvalsgrunden relativ närhet för att bestämma vilken/vilka elever som har förtur – se bilaga 1. Om två elever har samma relativa närhet till en skola så sker urvalet utifrån absolut närhet, det vill säga det faktiska avståndet mellan hem och prövad skola. Eleven som bor närmast skolan har då förtur. Om båda eleverna även skulle ha samma absoluta närhet till skolan så sker platstilldelningen utifrån lottning. Detta gäller elever boende i Lund. Med boende i Lunds kommun avses skollagens definition i 29 kap 6§. Elever som med relevant dokumentation kan styrka att man kommer att vara bosatt i Lunds kommun senast 30 dagar efter önskat startdatum ska betraktas som boende i Lund.
Urval för elever ej boende i Lunds kommun tillämpas, se nedan under rubriken ”Urvalsprinciper för skolplacering avseende elever med annan kommun än Lunds kommun som hemkommun enligt skollagen 29 kap 6§”.
Elevens rätt till en skola nära hemmet
Alla elever ska i största möjliga mån få en skolplacering vid en skola nära hemmet – enligt närhetsprincip, Skollagen 9 kap § 15 och 10 kap § 30. Det kan finnas flera skolor i kommunen som anses vara belägna nära hemmet så närhetsprincipen innebär inte alltid att barnet blir placerad i den skola som ligger närmast hemmet.
I Lunds kommun definieras en skola nära hemmet som en skola inom:
- 2 kilometer från folkbokföringsadressen för år F–3
- 3 kilometer från folkbokföringsadressen för år 4–6
- 4 kilometer från folkbokföringsadressen för år 7–9
Om ingen kommunal skola finns inom dessa avstånd, räknas den närmsta kommunala skolan, som en skola nära hemmet.
Om vårdnadshavare aktivt önskar en annan skola som inte är en skola nära hemmet, får eleven plats om det är möjligt. Rätten till skolskjuts försvinner dock om vårdnadshavare önskar annan skola än den kommunen hänvisar till, om det medför en merkostnad för kommunen.
Vårdnadshavares önskemål
En elev placeras i största möjliga mån vid den kommunala skola där vårdnadshavaren önskar att eleven ska gå. Om den önskade placeringen medför att en annan elevs rätt till placering vid en skola nära hemmet åsidosätts, ska kommunen placera eleven vid en annan skola.
Huvudregeln är att eleven ska få plats i den skola som vårdnadshavaren önskar. När antalet elever som vill gå på en skola är större än det antal platser skolan erbjuder, måste kommunen därför bedöma vilka elever som har bäst rätt till en plats på skolan.
Då en elev inte kan erbjudas plats på förstahandsvalet ska andrahandsvalet likställas som ett förstahandsval. Samma princip gäller om inte heller andrahandsvalet kan erbjudas.
Syskonförtur
I Lunds kommun har barn med syskon i år F–3 på en skola, förtur till plats framför barn som inte har några syskon i år F–3.
Syskonförtur gäller under förutsättningarna nedan:
- eleven som ansökan avser söker plats i årskurs F–3
- den sökta skolan är förstahandsval
- vårdnadshavare har i ansökan åberopat syskonförtur
- syskonet som syskonförtur avser har placering på den sökta skolan i årskurs F-3 under det läsår som ansökan avser
Syskonförturen gäller samtliga barn, oavsett om det rör sig om biologiska syskon eller barn som av andra anledningar bor tillsammans, med sina respektive vårdnadshavare. Samtliga barn ska vara folkbokförda tillsammans med vårdnadshavare. Syskon med minst en gemensam vårdnadshavare och där syskonen är folkbokförda på olika adresser på grund av att vårdnadshavarna exempelvis är separerade, omfattas också av syskonförtur.
Syskonförturen kommer dock inte att gå före rätten till en skola nära hemmet, i de fall då det inte finns mer än en skola som kan anses vara en skola nära hemmet. Detta gäller oavsett om andra har gjort ett aktivt val eller inte.
Syskonförtur gäller inte om du ansöker om tidigare skolstart i förskoleklass.
Relativ närhet
Relativ närhet beräknas genom att avståndet till skolan som ansökan prövas mot subtraheras från avståndet till en alternativ skola. Den alternativa skolan bestäms på förhand och utgörs av den skola som ligger närmast hemmet. Om ansökan avser den närmaste skolan så utgörs den alternativa skolan av den näst närmaste skolan. En elev med högre relativ närhet har förtur jämfört med en elev med lägre relativ närhet. För mer information om relativ närhet, se bilaga 1.