Länk till startsidan

Plan mot kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier

Planen gäller för läsåret 2024/2025 på Vildandens förskola.

1 Bakgrund

1.1 Följande förskola omfattas av planen

Vildandens förskola

1.2 Förskolans ansvar

Alla barn har rätt att känna sig trygga i förskolan. De ska aldrig behöva utsättas för kränkningar, det vill säga sårande eller förnedrande behandling, varken från lärare och personal på skolan eller från andra barn.

Förskolan har ansvar att förhindra att barn behandlas illa och det regleras i skollagen och diskrimineringslagen. I dagligt tal brukar man kalla återkommande kränkningar för mobbning, men det är inte ett begrepp som används i lagstiftningen. Istället används begreppen kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier (se även bilaga 1 om begrepp och definitioner).

1.2.1 Plan mot kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier

På varje förskola ska det enligt skollagen finnas ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling. Det målinriktade arbetet omfattar att främja, förebygga, upptäcka och åtgärda kränkande behandling. Varje år ska det upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn. Planen ska innehålla en redogörelse för vilka åtgärder man avser att påbörja eller genomföra det kommande året. En redogörelse för hur de planerade åtgärderna har genomförts ska vara med i efterföljande års plan.

Enligt diskrimineringslagen ska förskolan arbeta med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett diskrimineringsgrund. Varje verksamhet ska ha riktlinjer som visar att sexuella trakasserier och trakasserier som har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna inte accepteras. Varje förskola ska också ha rutiner som dels klargör hur verksamheten ska agera om trakasserier påstås ha inträffat, dels anger vem den som anser sig trakasserad ska vända sig till och vem som ska ansvara för att händelsen eller påståendena utreds.

De sju grunderna för diskriminering:

  • Kön
  • Könsidentitet eller könsuttryck
  • Etnisk tillhörighet
  • Religion eller annan trosuppfattning
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning
  • Ålder

För förskolorna i Lunds kommun väljer vi att ha en samlad plan mot kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier. Det är viktigt att all personal och vårdnadshavare känner till planen.

1.2.2 Skyldighet att anmäla

En förskollärare eller annan personal på förskolan som får veta att ett barn kan ha blivit utsatt för kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier i samband med verksamheten ska anmäla detta till rektorn. Rektorn är skyldig att anmäla det till huvudmannen. När det gäller kränkande behandling är huvudmannen skyldig att skyndsamt utreda omständigheterna kring de uppgivna kränkningarna och i de fall kränkande behandling konstaterats, vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra kränkande behandling i framtiden.

1.2.3 Ansvar

Huvudmannen, i detta fall Lunds kommun, har det yttersta ansvaret för att skollagen och diskrimineringslagen följs. I Lunds kommun har huvudmannen delegerat dessa ansvarsområden till respektive skolas rektor.

För verksamhet som avses i skollagens 25 kapitel (exempelvis öppen förskola och öppen fritidsverksamhet) och fritidshem som inte är integrerade med en skolenhet gäller plikten att anmäla kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier för den personal som huvudmannen utser.

1.2.4 Lagstiftning

Lagstiftning som styr ovan beskrivna skyldigheter att arbeta mot kränkande behandling, trakasserier och sexuella trakasserier finns i:

  • Skollagen 6 kap, 6-10 §§
  • Diskrimineringslagen 3 kap, 16,18-20§§

1.3 Rutin för arbete då barn kan ha/har utsatts för kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier

Barn- och skolförvaltningen har tagit fram en förvaltningsgemensam rutin som används när förskolan fått veta att ett barn kan ha blivit utsatt för kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier av ett annat barn eller av personal. I dessa fall ska personalen informera rektor omgående i enlighet med 6 kap 10 § skollagen, eller 2 kap 7 § diskrimineringslagen (anmälningsplikt). All personal inom förvaltningens olika verksamheter omfattas av bestämmelserna.

Rutinbeskrivning när ett barn upplevt sig utsatt för kränkande behandling, trakasserier eller sexuella trakasserier:

Medarbetare

När en medarbetare får veta att ett barn eller elev har eller kan ha blivit utsatt för kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier ska medarbetaren genast informera rektorn om detta, senast nästa arbetsdag.

Rektor

Så snart informationen nått rektorn görs en anmälan till huvudmannen om händelsen. Rektorn, eller en annan person som rektorn utser, börjar sedan att tala med de som varit involverade. Rektorn beslutar också om eventuella åtgärder för att förhindra att kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier fortsätter.

I de fall då kränkande behandling, diskriminering eller trakasserier har konstaterats, följer rektorn, eller den rektorn utser, upp att åtgärderna varit tillräckliga och att den kränkande behandlingen, diskrimineringen eller trakasserierna verkligen har upphört. Om det i uppföljningen visar sig att de vidtagna åtgärderna inte varit tillräckliga beslutar rektorn om eventuella förändringar av de åtgärder som vidtagits tidigare, alternativt fattar beslut om nya åtgärder för att se till att den kränkande behandlingen, diskrimineringen eller trakasserierna verkligen upphör.

1.4 Ansvarig rektor

Rektor: Anna Lagerholm

Biträdande rektor: Anita Trenchevski

1.5 Förankring av planen

Personal som arbetar på förskolan har en skyldighet att läsa den nya planen.

Nyupprättad plan är ett underlag som rektorn eller arbetslaget går igenom med ny medarbetare/kollega/vikarie som en del av introduktionen.

Vid första föräldramöte går rektor/biträdande rektor igenom planen med vårdnadshavare samt förklarar hur förskolan arbetar med att främja likabehandling och motverka kränkande behandling.

Nyupprättad plan förankras med vårdnadshavarna genom att sätta upp i hallen.

2 Föregående läsårs arbete och beskrivning av nuläge

2.1 Delaktighet

2.1.1 Barns delaktighet

Barnen får möjlighet att framföra sina åsikter i frågor om trygghet och trivsel löpande under året. Vi intervjuar barn och går genom olika platser både inne och ute på gården. Vi planerar att alla avdelningar ska genomföra trygghetsvandringar en gång/termin.

2.1.2 Vårdnadshavarnas delaktighet

En föräldraenkät kommer genomföras varje läsår.

Vi diskuterar problem och synpunkter som lyfts upp av barn och vårdnadshavare. Vi erbjuder samtal när behov finns.

2.1.3 Personalens delaktighet

Personalen är delaktig i arbetet med att utvärdera tidigare insatser och åtgärder samt att formulera nya mål och åtgärder.

Personalen arbetar fram främjande aktiviteter kopplade till den nya planen.

Värdegrundsarbetet fortlöper under läsåret genom exempelvis Grön flagg-arbetet, kompisböcker, drama, litteratur etc.

2.2 Resultat av föregående läsårs insatser och åtgärder

Den här sammanfattningen gäller höstterminen 2023 och vårterminen 2024.

Äldre avdelningar har gjort både intervjun med barn och trygghetsvandring i november 2023 och mars 2024.

Resultatet från dessa två intervjuer visar det att de flesta barnen känner sig trygga på förskolan. De får hjälp när det behövs och vi vuxna lyssnar på dem.

Vi har trygghetsvandring på sex olika platser på förskolans gård i november 2023. ( Stor rutschkana, buskar, sandlåda, gunga, odlingsplats och bakom cykelförråd ) Barnen tycker att det är spännande att åka den stora rutschkanan när det regnar eller det är blött. Barnen åker snabbare när de har galonbyxor på sig.

När vi hade trygghetsvandring andra gången i mars 2024 använde vi de sex platserna på gården som första gången. De flesta barnen känner sig trygga på gården. Men personalen har observerat och upptäckt att det har hänt fler konflikter bland barnen när de leker och klättrar på trädet bakom cykelsförråd. Därför kommer vi att vara i närheten för att kunna vara till hands när det behövs.

2.3 Beskrivning av nuläge

De trygghetsvandringar, barnintervjuer och observationer som genomförts visar att barnen känner sig trygga på förskolan. Det händer någon gång konflikter emellan men vi pedagoger är alltid i närheten. Vi arbetar vidare med värdegrund.

En enkät till vårdnadshavare delades ut i alla barns fack i slutet av augusti 2024. Enkäten är anonym med sex frågor på en skala mellan 1 och 5, där 1 var lägst och 5 var högst betyg. De flesta svaren låg på 4 och 5, och det sistnämnda hade högst proportion. Det betyder att vårdnadshavarna var för det mesta nöjda. Dessutom hade de möjlighet att skriva kommentarer på frågorna, och många gjorde det.

De flesta av dessa kommentarer var positiva, som följande: ”Pedagogerna är lyhörda. Vi har en bra dialog. Upplevs som kompetenta.” ”Hemma pratar hen om personalen på ett positivt och tryggt sätt”. ”Personalen hälsar alltid, och säkerställer bra överlämning”. ”Alltid känt trygghet, både som föräldrar, och utifrån barnen” Men det fanns också några stycken kritiska kommentarer: ”Oftast tryggt men inte alltid, när det inte är ordinarie personal på plats”. ”Ibland känner vi lite otryggt på grund av att det inte finns så många vuxna. Vi vet inte om en eller två personal kan ha ansvar för så många barn samtidigt.”

Vi kommer att berätta för vårdnadshavarna och diskutera resultaten på föräldramöte i oktober 2024.

3 Analys och åtgärder för kommande läsår

3.1 Analys

När det gäller det som framkommit i våra kartläggningar behöver vi se till att personalen är goda förebilder, närvarande och lyhörda för att bidra till en trygghet för barnen så att kränkningar och diskrimineringar uteblir. Att vara medvetna om vilka platser på förskolan som upplevs som otrygga och kan skapa kränkningar och konflikter.

Det är viktigt att alla är observanta och fångar upp barnens tankar och upplevelser och har en dialog med barnen för att kunna ta del av deras upplevelser, tankar och synpunkter.

Vi måste ha kontinuerliga uppföljningar under APT samt utvecklingsdagarna om hur det upplevs att arbetet med planen fortskrider på enhetsnivå, gruppnivå/arbetslag samt individnivå.

En slutsats man kan dra av nulägesbeskrivningen är att de mål, insatser och åtgärder som man arbetat med på förskolan samt det gemensamma temat med fokus på vänskap, relationer och rättigheter har givit goda resultat. Det är viktigt att identifiera framgångsfaktorer och fortsätta arbeta med detta för att bibehålla och förbättra tryggheten på förskolan för både barn och vårdnadshavare.

3.2 Nya mål, insatser och åtgärder

Tabell över målen

Mål

Aktivitet

Förväntat resultat

Metod för utvärdering

Att barnen ska känna sig trygga på förskolan. Barnen ska ha möjlighet till att uttrycka sig (verbalt/kroppsspråk) angående deras trygghet.

Trygghetsvandring.
Individuella barnintervjuer (äldre barnavdelning).

Barnen ska ha möjlighet att kunna uttrycka sig i fall de känner sig otrygga på förskolan (i alla situationer). Barnen ska även känna sig trygga att ta kontakt med samtliga pedagoger på förskolan.

Observation och lyssnar in barnen under vandringen - dokumentation av barnens tankar.

Fotografera de olika platserna vid vissa tider för att avgöra hur många barn befinner sig vid dem.

Intervjuer i slut av höstterminen. Analysera och bestämma åtgärder

Upprätthålla en god ton mellan pedagoger och barn.

Diskutera hur man gör detta på bästa sätt pedagogerna emellan.

Pedagoger blir positiva förebilder för barnen i större utsträckning.

Regelbundna diskussioner.

Gemensam trygghet mellan alla barn och pedagoger på förskolan.

Gemensamma aktiviteter på hela förskolan - fredagskul (rörelse, sång, dans, rim/ramsor, skapande).

Barnens ska känna sig trygga tillsammans med alla barn och pedagoger. Bra tillfälle för pedagoger att visa samhörighet.

Daglig/veckovis observation och samtal pedagoger emellan. Se nya konstellationer (barn emellan).

Minimera förekomsten av knuffar och andra fysiska överträdelser inom förskolan.

Träna barnen på att uttrycka sig verbalt; samtal och reflektion tillsammans med barnen om hur man kan göra och säga i olika situationer.
Använder kompisbok som källa.

Barnen lyssnar mer på varandra, kan uttrycka vad de vill och behöver, och kan lösa fler konflikter själva utan knuffar.

Observation av barngrupperna.

Vårdnadshavare ska känna sig trygga på förskola.

Vårdnadshavare
enkät.

Öppen dialog mellan vårdnadshavare och pedagoger.

Analys av enkät.

4 Bilaga 1: Begrepp och definitioner

Begrepp

Diskriminering

Diskriminering är när förskolan på osakliga grunder behandlar ett barn sämre än andra och behandlingen har samband med diskrimineringsgrunderna kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, eller ålder. Diskriminering kan vara antingen direkt eller indirekt.

Direkt diskriminering

Med direkt diskriminering menas att ett barn missgynnas och att det har en direkt koppling till någon av diskrimineringsgrunderna. Ett exempel kan vara när en pojke nekas arbeta med pärlplattor på grund av sitt kön.

Indirekt diskriminering

Indirekt diskriminering sker när en förskola tillämpar en bestämmelse eller ett förfaringssätt som verkar vara neutralt, men som i praktiken missgynnar barn på ett sätt som har samband med diskrimineringsgrunderna. Om exempelvis alla barn serveras samma mat, kan förskolan indirekt diskriminera de barn som på grund av religiösa skäl eller på grund av en allergi behöver annan mat.

Trakasserier och kränkande behandling

Trakasserier definieras i diskrimineringslagen som ett uppträdande som kränker barn värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna (jämför kränkande behandling nedan).

Det kan bland annat vara att man använder sig av förlöjligande eller nedvärderande generaliseringar av till exempel ”kvinnliga”, ”homosexuella” eller ”bosniska” egenskaper. Det kan också handla om att någon blir kallad ”blatte”, ”mongo”, ”fjolla”, ”hora”, eller liknande. Det gemensamma för trakasserier är att de gör att barn känner sig förolämpade, hotade, kränkta eller illa behandlade.

Kränkande behandling

Kränkande behandling definieras i skollagen som ett uppträdande som kränker barns värdighet, men som inte har samband med någon diskrimineringsgrund. Gemensamt för trakasserier och kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som kränker barns värdighet. Några exempel är behandling som kan vara slag, öknamn, utfrysning och kränkande bilder eller meddelande på sociala medier (till exempel Facebook).

Både personal och barn kan agera på ett sätt som kan upplevas som trakasserier eller kränkande behandling.

Exempel på händelser som kan vara det som i lagen benämns kränkande behandling:

  • Lisa är stökig i barngruppen och vill inte lugna ner sig, pedagogen ger Lisa en örfil.
  • Oliver har slutat fråga om han får vara med och leka på gården. Han är hellre ensam än att behöva höra de andra säga att han inte får vara med. Förskolans personal tror att Oliver är ensam för att han tycker om det. ”Han är en ensamvarg”, säger pedagogerna. Oliver orkar inte förklara hur det egentligen ligger till.

Sexuella trakasserier

Trakasserier kan också vara av sexuell natur. De kallas då för sexuella trakasserier. Det kan handla om beröringar, tafsningar, skämt, förslag, blickar eller bilder som är sexuellt anspelande. Det kan också handla om sexuell jargong. Det är personen som är utsatt som avgör vad som är kränkande.

Repressalier

Personalen får inte utsätta barn för straff eller annan form av negativ behandling på grund av att barnet eller vårdnadshavaren har anmält förskolan för diskriminering eller påtalat förekomsten av trakasserier eller kränkande behandling. Det gäller även när barn, exempelvis som vittne, medverkar i en utredning som rör diskriminering, trakasserier eller kränkande behandling.

Bilaga 2: Diskrimineringsgrunder

Diskrimineringsgrunder

Kön

Med kön avses enligt diskrimineringslagen att någon är kvinna eller man. Exempel på en händelse som kan vara diskriminering och trakasserier:

  • Pedro blir retad av kompisarna på förskolan för att han är den ende killen som valt att vara med i dansgruppen. [trakasserier på grund av kön]

Könsidentitet eller könsuttryck

Med könsöverskridande identitet eller uttryck avses enligt diskrimineringslagen att någon inte identifierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel eller på annat sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön. Diskrimineringsombudsmannen har valt att använda sig av begreppen könsidentitet eller könsuttryck eftersom lagens begrepp könsöverskridande identitet eller uttryck signalerar att det som skyddas är en avvikelse från ”det normala”. Diskrimineringsgrunden ska inte förväxlas med grunden sexuell läggning. Transpersoner kan vara såväl homo-, bi- som heterosexuella. Exempel på händelser som kan vara diskriminering eller trakasserier:

  • Jorge blir förlöjligad och hånad av en grupp killar i förskolan eftersom han sminkar sig med mascara och läppglans. [trakasserier]
  • Kim, som identifierar sig som intergender, söker upp skolkuratorn för att tala om problem i familjen. Skolkuratorn ifrågasätter Kims könsidentitet och istället för att få prata om sina problem hemma, måste Kim förklara och försvara vad intergender betyder och innebär. [diskriminering]
  • Alex, som klär sig i kjol och klänning, blir utföst av de andra tjejerna från tjejtoaletten eftersom de tycker att Alex är för mycket kille för att få gå in där. [trakasserier]

Etnisk tillhörighet

Med etnisk tillhörighet menas enligt diskrimineringslagen nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.

Alla människor har en etnisk tillhörighet. En person som är född i Sverige kan vara rom, same, svensk, kurd eller något annat. En och samma person kan också ha flera etniska tillhörigheter.

Exempel på händelser som kan vara diskriminering eller trakasserier:

  • En förskola med många barn med annan etnisk tillhörighet än svensk ger förtur åt etniskt svenska barn vid antagning av nya barn för att inte få en alltför segregerad barngrupp. [diskriminering]
  • Thomas, som är svart, får många kommentarer från de andra barnen om sitt hår och sin hudfärg. Många vill ta och känna på honom. Personalen avfärdar honom med att ”Ja, men du vet ju att du är annorlunda. Det är klart att de andra är nyfikna på dig. De menar ju inget illa”. [trakasserier]

Religion eller annan trosuppfattning

Diskrimineringslagen definierar inte religion eller annan trosuppfattning. Enligt regeringens proposition (2002/03:65) bör endast sådan trosuppfattning som har sin grund i eller samband med en religiös åskådning som till exempel buddism eller ateism omfattas av diskrimineringsskyddet. Andra etniska, politiska eller filosofiska uppfattningar och värderingar som inte har samband med religion faller utanför. Exempel på händelser som kan vara diskriminering eller trakasserier:

  • Vincent, vars familj är med i Pingstkyrkan, blir ofta retad för det av några barn. De säger det på skämt, men han tycker inte att det är roligt. [trakasserier]
  • Leila nekas att bära huvudduk med motiveringen ”Huvudduk är ett tecken på kvinnoförtryck”. Det kan innebära att Leila utestängs från sin utbildning. [diskriminering]

Funktionsnedsättning

Med funktionsnedsättning menas i diskrimineringslagen varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.

Exempel på händelser som kan vara diskriminering eller trakasserier

  • På skolavslutningen ropade skolans rektor upp alla elever individuellt och tackade av var och en förutom en klass inom anpassad grundskola, som hon ropade upp som grupp. [diskriminering]
  • Elenas pappa har en CP-skada. Hon blir arg och ledsen när andra barn ropar ”Din pappa är jävla CP.” [trakasserier]
  • Patrik, som har ADHD, blir utkörd från samlingen för att han inte kan sitta still. Han lämnar hela tiden sin plats. En dag klarar förskolan inte av situationen utan skickar hem Patrik med orden ”ADHD-barn borde inte få gå här!” [diskriminering och trakasserier]

Sexuell läggning

Med sexuell läggning avses enligt diskrimineringslagen homosexuell, bisexuell eller heterosexuell läggning. Exempel på händelser som kan vara diskriminering eller trakasserier som har samband med sexuell läggning:

  • Några barn brukar vara elaka mot Johanna på många olika sätt. Oftast kallar de henne ”äckliga lebb”. [trakasserier]
  • Det har gått bra i förskolan för James tills hans två pappor kom på besök. Efter det har han svårt att få vara med och leka. James vill inte vända sig till sin pedagog eftersom pedagogen ser att de andra fryser ut honom, men inte gör något. [trakasserier]

Ålder

Med ålder avses enligt diskrimineringslagen uppnådd levnadslängd.

Skyddet mot åldersdiskriminering omfattar alla, unga som gamla. Åldersnormen kan se olika ut i olika sammanhang, men generellt drabbas yngre och äldre av diskriminering på grund av ålder. Skyddet gäller alltså även i förskolan. Det är dock tillåtet att särbehandla på grund av ålder, till exempel om särbehandlingen är en tillämpning av skollagen.

Exempel på händelser som kan vara trakasserier:

  • Malte är ett år yngre än sina kamrater och blir ofta retad på grund av detta. [trakasserier]
  • Agnes pappa är mycket äldre än de andra papporna i hennes barngrupp. Hon blir sårad när de andra kamraterna skämtar om det. Hon har sagt ifrån att hon blir ledsen, men de fortsätter i alla fall. [trakasserier]

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?