När kommunen köper varor, tjänster och byggentreprenader måste kommunen följa lagen om offentlig upphandling. En upphandling resulterar antingen i ett ramavtal eller i ett enskilt köp.
Här hittar du aktuella upphandlingar
Här hittar du alla gällande avtal för Lunds kommun.
Ramavtal tecknas inom avtalsområden där vi har kontinuerliga behov, exempelvis kontorsmaterial och livsmedel. Under ramavtalets giltighetstid görs kontinuerliga avrop från de leverantörer som kommunen har ramavtal med.
Upphandlingar som berör fler än en förvaltning eller ett kommunalt bolag sköts av den centrala upphandlingsenheten. I övriga fall görs upphandlingarna ofta av den enskilda förvaltningen eller bolaget.
Lunds kommun har beslutat att etiska krav ska ställas i de upphandlingar där det föreligger risk för brott mot grundläggande arbetsvillkor och mänskliga rättigheter i leverantörskedjan.
Lunds kommun följer i första hand upp kraven genom dialog med leverantören, men har också möjlighet att göra stickprovsinspektioner i leverantörskedjan via SKL Kommentus Inköpscentral.
Kommunfullmäktige och kommunstyrelsen har antagit flera styrande dokument som reglerar hur inköps- och upphandlingsfrågor ska hanteras inom Lunds kommun.
Policyn anger mål och organisation för inköps- och upphandlingsfrågor:
E-post: upphandling@lund.se
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?