Här kan du som är företagskund hitta information som rör tömning av kärl. När töms de? Och vad gör jag om kärlet inte blivit tömt?
Skriv in gatuadressen med gatunummer för att se när vi tömmer dina kärl. Tänk på att du behöver skriva ut hela adressen, inklusive gatunummer, för att få rätt tömningsdag.
Har ditt kärl inte blivit tömt, trots att det stått på angiven plats och på rätt dag? Meddela oss! Vi tittar på ditt ärende och återkommer till dig så snart vi kan.
Vi tömmer inga kärl på röda dagar och helgdagar. När en röd dag infaller under veckan så påverkas hela den veckans tömningar.
Om du har ordinarie tömning på en måndag eller tisdag och detta är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 den första vardagen efter ordinarie tömningsdag och låter det stå tills det är tömt.
Om du har ordinarie tömningsdag på en onsdag och denna är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 på morgonen en dag innan, alltså på tisdagen. Låt kärlet stå tills det är tömt.
Om du har ordinarie tömningsdag på en torsdag eller fredag och detta är en röd dag, ställer du ut kärlet senast klockan 05.30 på morgonen en dag innan ordinarie hämtningsdag.
De här dagarna är de som påverkas närmsta tiden:
Fullständiga regler, riktlinjer och villkor har vi samlat på en sida. Där berättar vi allt vad som gäller kring din tömning, hur kärlen ska placeras och exakt vad som gäller i vikt. Bra att läsa!
För frågor om avfall, beställningar eller anmäla utebliven tömning är du välkommen att ta kontakt med oss på kundtjänst.
Telefon 046-359 53 90
E-post renhallningsverket@lund.se
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?