För att du som ska vara handledare ska känna dig trygg med att ta emot en praktikant har vi satt samman information som kan hjälpa dig i din roll. Materialet kommer bland annat från YA-delegationen som arbetar för lärande på arbetsplatserna genom arbetsmarknadsanställningar.
Vi som ansvarar för arbetsmarknadstjänsterna inom kommunen anordnar lärgrupper inom handledarskap. Om du väljer att delta så träffar du handledare från andra verksamheter och vi fördjupar oss tillsammans i rollen att vara handledare.
Har du frågor? Välkommen att kontakta oss via e-post arbetsmarknad@lund.se eller per telefon till arbetsmarknadskonsulent Ulrika Sörell 046-359 53 74
Som handledare får du möjlighet att dela med dig av din yrkeserfarenhet. Det är lärorikt att behöva tänka efter och formulera i ord varför du gör som du gör. Med rätt bemötande och uppmuntran kan den nya medarbetarens frågor bidra till att utveckla verksamheten.
Som handledare delar du med dig av din yrkeserfarenhet samtidigt som du är en förebild för den nya medarbetaren. I rollen ingår att du uppmuntrar din nya medarbetare och får hen att våga utmana sig själv och komma in i yrket. Med hjälp av tydlig kommunikation stödjer och coachar du den nya medarbetaren.
Man kan sammanfatta din roll som handledare med att du:
För att den nya medarbetaren ska känna sig välkommen är det viktigt att alla kollegorna har fått information om den nya arbetskamraten. Den nya medarbetaren behöver få reda på företagets rutiner, arbetsmiljö och säkerhet med mera. Detta är bra att ta upp i en inledande introduktion under den nya medarbetarens första tid på arbetsplatsen. Gör en plan för introduktionen så att ingen viktig information glöms bort.
Alla som ska lära upp den nya medarbetaren måste få reda på personens förkunskaper och vad hen ska lära sig. Då blir det lättare att anpassa innehållet och nivån på lärandet.
Tips till dig som ska introducera:
Då blir det lättare för den nya medarbetaren att förstå vad som menas och det uppstår färre missförstånd.
Ovana och osäkra medarbetare behöver stödet från en erfaren handledare.
Förklara att lärandet ingår i jobbet och att ingen förväntar sig att den nya medarbetaren ska kunna allt från dag ett.
För den nya medarbetaren är det viktigt att du som handledare intresserar dig för dennes arbete.
I vissa fall kanske personen du handleder har låg självkänsla och dåligt självförtroende. Bekräfta att personen är viktig på arbetsplatsen och berätta att du finns som stöd. Var inte rädd för att ställa krav men glöm inte att uppmuntra när personen gör ett bra jobb.
Det finns tre frågor som är centrala för framgångsrikt lärande:
Fundera först själv över frågorna. Den nya medarbetaren bör också försöka besvara dem. Det kan bidra till att hen blir medveten om, och förstår, sitt eget ansvar i lärandet. Avsätt tid för att prata om hur lärandet ska ske på bästa sätt.
Motivation måste alltid komma från personen själv, men du kan skapa förutsättningar för medarbetaren att bli motiverad. Det kan du till exempel göra genom att uppmuntra och få den nya medarbetaren att känna sig delaktig genom ge hen ett utökat ansvar. När en person får ansvara för egna arbetsuppgifter och ingå i ett sammanhang ökar motivationen och som en följd ökar även lusten att lära mer.
När medarbetaren är ny behöver du stödja och handleda genom tydliga instruktioner. Du förklarar varför du gör vissa saker i olika situationer och uppmuntrar till reflektion. Efter en tid behövs inte lika mycket stöd utan arbetet flyter på bra. Då blir din roll mer som en coach, du uppmuntrar och stöttar vid behov.
Varje yrke har sin specifika yrkeskultur och yrkesidentitet. Det kan ta tid att själv upptäcka vilka attityder och värderingar som gäller. Det är ditt ansvar som handledare att förmedla vilka koder som gäller i yrket, inom branschen och på arbetsplatsen. Det kan exempelvis handla om att det finns ett yrkesspråk som är självklart för er som arbetar, men som kan vara svårtolkat för en ny medarbetare. Vid uppföljningssamtalen kan du fråga om hen har mött några nya begrepp som behöver förklaras.
Det kan vara utmanande att handleda en person som inte har lärt sig svenska fullt ut. Det kan också vara mycket roligt och lärorikt samt bidra till en mer inkluderande arbetsmiljö. Det allra bästa sättet för en person att lära sig svenska är kombinationen mellan studier och att befinna sig i sammanhang där det svenska språket talas. Arbetsplatsen har en avgörande betydelse för språkutvecklingen för varje enskild person.
Varje enskild arbetsplats har ansvar att arbeta för en inkluderande arbetsmiljö. Vi är varandras arbetsmiljö. Ibland kan det finnas behov av att anpassa arbetsuppgifter efter klientens förutsättningar. I dialog med ansvarig arbetsmarknadskonsulent säkerställer ni vad som är bäst för personen och arbetsplatsen.
När det är dags att planera för avslut på handledarskapet behöver du förbereda ett avslutningssamtal. Om den du har handlett slutar på arbetsplatsen, inkluderas kollegorna i avslutningen genom till exempel en gemensam fika eller lunch. Under avslutningssamtalet reflekterar ni tillsammans över hur perioden har varit, hur medarbetaren har utvecklats och vad hen har lärt sig.
Be samtidigt om återkoppling: Hur har ditt handledarskap fungerat? Är det någonting ni på arbetsplatsen borde ha gjort annorlunda? Utöver det som framkommer muntligt, be medarbetaren att svara på några frågor i en utvärderingsblankett.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?