I en lantmäteriförrättning ingår alla fastighetsrättsliga, ekonomiska och tekniska arbeten som krävs:
Ansökan När ansökan kommit in och diarieförts, skickas en bekräftelse ut.
Utredning Lagfarter kontrolleras, kartor tas fram, gällande planer och bestämmelser utreds samt servitut och samfälligheter kontrolleras och utreds. Det undersöks om andra berörs genom servitut, nyttjanderätter, inteckningar m.m.
Kontakter, samråd Berörda informeras, frågor besvaras, samråd med kommun/byggnadsnämnd, länsstyrelse och andra myndigheter, eventuell besiktning av områden, vägar, hus m.m.
Sammanträde Om sammanträde behövs skickas kallelser ut, delgivning bevakas, förberedelser vidtas, sammanträdet hålls och protokoll upprättas.
Fältarbete Underlag för fältarbete utreds och insamlas; arkivuppgifter om befintliga gräns-, polygon- och mätpunkter; lämpligheten hos nya gränser bedöms på plats, befintliga punkter mäts in för att lokalisera nya gränser, nya gränser markeras och mäts in.
Karta Mätdata beräknas, karta konstrueras och justeras med hänsyn till mätdata, karta ritas och lagras sedan i kartdatabas.
Beslut Bedömningar görs, rättsfall studeras, fastighetsrättslig och teknisk beskrivning upprättas, beslut tas och formuleras samt protokoll upprättas.
Avslutning Underrättelse om avslutande skickas ut. Lantmäteriakten upprättas. Efter fyra veckor kan förrättningen vinna laga kraft och åtgärden registreras i Lantmäteriets fastighetsregister. Kopia av lantmäteriakten och räkning skickas ut. Akten arkiveras.