När du skickat in din ansökan om lov och ärendet är registrerat får du en bekräftelse med ett ärendenummer, en så kallad ärendebekräftelse, via e-post om du angivit en sådan. Om handläggarna saknar någon handling eller om något annat försvårar granskningen får du ett e-postmeddelande med besked om vad ansökan ska kompletteras med.
Från det datum ansökan är komplett ska ett beslut om lov meddelas inom tio veckor.
Din ansökan prövas mot detaljplanen och mot lagar, regler, förordningar och andra bestämmelser. Om åtgärden inte stämmer med detaljplanen tittar vi på hur stor avvikelsen är. Om du bör ändra förslaget tar din handläggare kontakt med dig för en dialog om de ändringar som behöver göras. Handläggningstiden kan förlängas med ytterligare tio veckor vid specifika omständigheter, till exempel om en utredning krävs eller ditt ärende måste behandlas i byggnadsnämnden. I så fall får du information om detta inom tio veckor.
Avgift för handläggning
Du som sökande kommer att få betala en avgift till kommunen för handläggningen enligt en taxa antagen av kommunfullmäktige. Det är många faktorer som påverkar avgiften för ett lov och det är svårt att ange en exakt avgift för olika åtgärder.
Mer om avgifter och taxor
Vad tycker de runt omkring?
Beroende på hur ditt ärende ser ut kan sakägare behöva höras. En sakägare kan till exempel vara grannar, bostadsrättsföreningar, samfälligheter med flera.
Sakägare har rätt att yttra sig om din ansökan till exempel innebär:
- en liten avvikelse från bestämmelse i gällande detaljplan eller om en områdesbestämmelse ska prövas.
- att det som ska byggas placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter. Detta gäller inte om detaljplan eller områdesbestämmelse tillåter byggnader närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Vad säger sakkunnig eller myndighet?
Ibland behöver ansökan remitteras till en sakkunnig för bedömning om till exempel tillgängligheten är tillräcklig eller om parkeringslösningen fungerar.