Länk till startsidan

Avtalscontroller

Kommunkontoret

Inköps- och upphandlingsenheten på kommunkontoret har ett viktigt uppdrag och höga ambitioner. Nu söker vi dig som är avtalscontroller och som vill bidra till utvecklingen mot en modern upphandlings- och inköpsorganisation. Är du redo för ditt nästa steg?

Om rollen och dina arbetsuppgifter

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara att genomföra systematiska regelbundna och utökade uppföljningar av ramavtal, med inriktning entreprenad. Syftet med uppföljningarna är att på ett strukturerat sätt följa upp och kontrollera hur leverantörer möter de krav som ställts i upphandlingen. Du bidrar även till att fånga upp utvecklingsbehov inför kommande upphandlingar med kommunens bästa i fokus.

Tillsammans med dina kollegor kommer du ta fram och implementera en övergripande
ramavtalsuppföljningsplan med inriktning entreprenad och tillsammans med entreprenadupphandlarna på upphandlingsenheten bidra till att få ut mesta möjliga effekt ur de entreprenadupphandlingar som genomförs genom systematisk avtalsuppföljning.
Du kommer, tillsammans med dina kollegor, ha stora möjligheter att påverka innehållet i ditt arbete. Fokus kommer vara på upphandlingsenhetens förändringsarbete och löpande operativa arbete. Du kommer även samarbeta med vår inköpsanalytiker för att analysera nyckeltal och KPI:er.

Vi söker dig

Vi söker dig som idag arbetar som avtalscontroller och: 

  • som har en eftergymnasial utbildning inom relevanta områden, såsom till exempel ekonomi eller juridik eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet av revisioner eller annan avtalsuppföljning inom kommunal verksamhet, eller arbete som kan likställas detta. Erfarenhet av arbete med statistik, ekonomiska underlag, avtalsuppföljning och hållbarhetsarbete är meriterande.

  • som vill vara med och aktivt bidra till upphandlingsenhetens förändringsresa till en
    modern upphandlingsenhet som har verksamhetens behov och den goda offentliga affären i fokus. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i såväl upphandlingstekniska som mer allmänna komplexa frågor, ständigt med beställaren i fokus.

För att trivas i uppdraget tror vi vidare att du som person är lyhörd för de olika verksamheternas behov och har förmågan att sätta siffor och statistik i en logisk kontext. Som person är du strukturerad, driven, noggrann och brinner för att analysera och rapportera avvikelser i ingångna ramavtal. Du samverkar och samarbetar obehindrat både inom och utanför upphandlingsenheten och har lätt för att bygga positiva relationer med andra människor. Du är affärsmässig och har förmågan att ha direktkontakt med kommunens leverantörer såväl enskilt som när du ingår i en större avtalsuppföljningsgrupp. Du intresserar dig för att ta emot återkoppling från kommunens olika verksamheter för att kunna förbättra avtalets efterlevnad och sprider gärna kunskap om hur avtalet är tänkt att fungera i praktiken tillsammans med dina kollegor.

Vi vill att du ger praktiska exempel på din erfarenhet inom avtalsuppföljning i ditt CV.

Om rekryteringen

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och när arbetet tillåter det arbetar vi hemifrån. Du som medarbetare formar din arbetsdag på bästa sätt.

Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
Det här ger vi dig som medarbetare

Om arbetsplatsen

Enheten för inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör ekonomiavdelningen. Enheten består av drygt 26 upphandlare och för att möjliggöra ett nära ledarskap är upphandlarna uppdelade i två grupper som leds av två gruppchefer. Tillsammans med utvecklingsstrateg, upphandlingsjurist, inköpsanalytiker, avtalscontrollers, e-handlare, systemförvaltare och upphandlingsadministratör skapar vi professionella samarbete såväl inom enheten som med andra aktörer.  Enheten leds av inköps- och upphandlingschef.

På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön, individuell lönesättning
Tillträde: Enligt överenskommelse, men gärna så snart som möjligt

Ansökan

Ansök här

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2024-10-22

Referensnummer

2024/902

Kontaktperson(er)

Facklig(a) företrädare

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?