Inköps- och upphandlingsenheten på kommunkontoret har ett viktigt uppdrag och höga ambitioner. Nu söker vi dig som är kategoriledare eller upphandlare/controller med inriktning livsmedel som vill bidra till utvecklingen mot en modern upphandlings- och inköpsorganisation. Är du redo för ditt nästa steg?
Vi söker nu en kategoriledare som ska ansvara för kategorin Livsmedel.
Du tar initiativ och ansvar för att arbetet går framåt, gillar ordning och reda samt värdesätter att arbeta med andra människor för att nå gemensam framgång. Du stöttar kategoriteamet genom hela inköpsprocessen och säkerställer affärsmässigheten i alla led i denna. Du leder och samordnar arbetet inom kategorin och är en god förebild för andra. Du har förmågan att leda utan att vara chef. Du skapar engagemang och delaktighet och ansvarar för att kategoristrategin linjerar med inköpsprocessen. Du bör vara insatt i livsmedelsbranschen och ha ett driv att vilja utveckla arbetet inom kategorin framåt.
Du är en problemlösare och uppskattar att utvecklas och bidra till dina kollegors utveckling och har en mycket god förmåga att entusiasmera och inspirera ditt kategoriteam. I din roll som kategoriledare ingår även att genomföra upphandlingar i kategorin. Du följer givna ramar uppsatta för kategoriledarens arbetsmetodik.
Nedan är exempel på arbetsuppgifter som ingår:
En viktig del i uppdraget är vårt utvecklings- och förbättringsarbete och vi vill att du aktivt medverkar till förbättringar i hela inköpsprocessen, inklusive våra interna styrdokument. Vi lär av varandra och du förväntas dela med dig av gjorda erfarenheter till dina kollegor och till förvaltningarna. Att utbilda i hela inköpsprocessen och praktisk avtalstillämpning kommer därför också att ingå i uppdraget.
Du har en akademisk examen inom ekonomi, inköp eller logistik, eller annan för rollen relevant utbildning och erfarenhet. Kunskap och stort intresse för miljö- och hållbarhetsfrågor inom de delar som berör livsmedel ser vi som en självklarhet. Vi söker dig som har minst fyra års erfarenhet inom inköp, varav minst två års erfarenhet av kategoriledning eller av process och projektledning av större karaktär. Vidare har du erfarenhet av att genomföra spend- och leverantörsmarknadsanalyser samt strategiarbete där du varit ansvarig för framtagande en konkret handlingsplan med tillhörande aktiviteter.
Du har goda kunskaper i Excel och Power Point, liksom att du har en generellt god systemvana. Du har vana av att arbeta med QlikSense, Raindance, och TendSign eller liknande system samt vana av att arbeta med E-handel.
Det är meriterande med erfarenhet av och/eller utbildning inom köp-, avtals- och förvaltningsrätt, process- och projektledning. Vidare är det meriterande om du har arbetat med målstyrt arbetssätt och att leverera resultat. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av förändringsledning och att leda team och workshops med digitala verktyg på distans.
Vi söker dig som sätter affären i fokus och har ett stort intresse för kategoristyrt arbetssätt.
Som person har du ett affärsmässigt sinnelag, är nyfiken, kreativ och analytisk. Du är strategisk och har en förmåga att se i ett helhetsperspektiv. Du är strukturerad i ditt arbetssätt med god planering och resultatorientering. Du har lätt för att kommunicera med en fallenhet för att presentera information och idéer såväl muntligt som skriftligt på ett pedagogiskt sätt. Du har en förmåga att förklara det du vill förmedla för olika målgrupper och ur olika perspektiv. Du har förmågan att tänka nytt och ta ansvar. Du är skicklig på att upprätthålla och vidareutveckla relationer med uppdragsgivare, marknadens olika aktörer samt övriga intressenter.
Vidare vill vi att du har:
Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift. Vi tror att du kommer att trivas allra bäst i rollen om du också har viljan att tillsammans med kollegorna utveckla arbetssätt och metoder och delar med dig till andra.
Om rekryteringen
I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och när arbetet tillåter det arbetar vi hemifrån. Du som medarbetare formar din arbetsdag på bästa sätt.
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
Det här ger vi dig som medarbetare
Enheten för inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör ekonomiavdelningen. Enheten består av drygt 26 upphandlare och för att möjliggöra ett nära ledarskap är upphandlarna uppdelade i två grupper som leds av två gruppchefer. Tillsammans med utvecklingsstrateg, upphandlingsjurist, inköpsanalytiker, avtalscontroller, e-handlare, systemförvaltare och upphandlingsadministratör skapar vi professionella samarbete såväl inom enheten som med andra aktörer. Enheten leds av inköps- och upphandlingschef.
På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Sista ansökningsdag: 2024-10-03
2024/893
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?