Länk till startsidan

Entreprenadupphandlare

Kommunkontoret

Inköp- och upphandlingsenheten på kommunkontoret har ett viktigt uppdrag och höga ambitioner. Vi behöver förstärka vår upphandlingsenhet med ny kompetens och erbjuder ett roligt och omväxlande jobb som kommer att påverka stadsmiljön och beröra många Lundabors vardag.

Nu söker vi dig som är erfaren entreprenadupphandlare och som vill bidra till utvecklingen mot en modern upphandlings- och inköpsorganisation. Är du redo för ditt nästa steg?

Om rollen och dina arbetsuppgifter

Arbetet som entreprenadupphandlare innebär att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys.

Du förväntas självständigt projektleda och genomföra entreprenadupphandlingar främst med inriktning anläggning. Självständigt innebär dock inte ensam hos oss, utan du kommer att arbeta nära kollegorna på enheten och samarbeta med andra kollegor i kommunens olika verksamheter för att möjliggöra ett smidigt flöde i hela inköpsprocessen tillsammans med förvaltningarna.

Att jobba professionellt och affärsmässigt innebär inte bara att genomföra upphandlingar utan även göra kontinuerliga analyser av kvalitet, leverans, kostnader mm. Nedan är exempel på arbetsuppgifter som ingår i din roll som entreprenadupphandlare.

  • Att leda och hålla i en aktiv leverantörsdialog och anordna träffar där upphandlade leverantörer får möjlighet att träffa verksamheten.
  • Att tillsammans med kollegor arbeta med kategoristyrt inköp som arbetsmetod.
  • Att aktivt implementera och avtalsförvalta och tillsammans med avtalscontroller följa upp ingångna avtal under hela avtalsperioden.
  • Att hantera viten och ÄTA-diskussioner tillsammans med dina kollegor.
  • Att bedöma utfallet av genomförd upphandling. 
  • Att tillsammans med dina kollegor på enheten utbilda förvaltningarna i affärsmässighet och praktisk tillämpning av LOU, avtalstolkning och i hur upphandlat avtal ska användas.

En viktig del i uppdraget är vårt utvecklings- och förbättringsarbete och vi vill att du aktivt medverkar till förbättringar i hela inköpsprocessen, inklusive våra interna styrdokument. Vi lär av varandra och du förväntas dela med dig av gjorda erfarenheter till dina kollegor och till förvaltningarnas verksamheter.

Vi söker dig

Som har minst tre års erfarenhet som entreprenadupphandlare, gärna längre, och har dokumenterad erfarenhet. Det innebär erfarenhet av hela inköpsprocessen; från behov och marknadsanalys – via upphandling – till avtalsuppföljning och avtalsförvaltning, inklusive leverantörsdialog och förhandling. Vi arbetar med att öka antalet tillgängliga ramavtal via e-handel och ser gärna du har erfarenhet av detta, samt att du är van vid att leda projekt. 

Vidare ser vi gärna att du har:

  • Erfarenhet av kategoristyrt inköpsarbete, gärna inom entreprenad.
  • Dokumenterad erfarenhet av att upphandla ramavtal inom tekniska konsulttjänster/entreprenad.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med hållbarhet i upphandlingar.
  • Erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation eller en större organisation med många aktörer.
  • God erfarenhet av branschens standardavtal AB04, ABT06, ABK09 och gärna ABFF.
  • God erfarenhet av anläggningsentreprenader och erfarenhet av entreprenadjuridiska frågor.
  • God erfarenhet av arbete med AMA- systemet och förmåga att strukturera detaljer till en helhet.

Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift och du arbetar självständigt samtidigt som du bidrar aktivt till enhetens utveckling och har lätt för att samarbeta. Du är strukturerad i ditt arbetssätt, och har en kvalitetsmedveten helhetssyn. Vi tror att du kommer att trivas allra bäst i rollen om du också har viljan att tillsammans med kollegorna utveckla arbetssätt och metoder och du underhåller kontinuerligt din specialistkunskap och delar med dig till andra.

För att vi ska få en bild av din samlade erfarenhet vill vi att du berättar i din ansökan, om vilka entreprenadupphandlingar som du genomfört.

Vi ser gärna att du som söker har universitetsexamen inom exempelvis teknik, systemvetenskap, juridik eller ekonomi alternativt annan eftergymnasial utbildning inom offentlig upphandling i kombination med relevant arbetslivserfarenhet.

Om rekryteringen

I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval så vänta inte med din ansökan.

Vi erbjuder dig

Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete med kompetenta, trevliga och hjälpsamma kollegor. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och när arbetet tillåter det arbetar vi hemifrån. Du som medarbetare formar din arbetsdag på bästa sätt.

Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
Det här ger vi dig som medarbetare

Om arbetsplatsen

Enheten för inköp och upphandling vid Lunds kommun tillhör ekonomiavdelningen. Enheten består av drygt 26upphandlare och för att möjliggöra ett nära ledarskap är upphandlarna uppdelade i två grupper som leds av två gruppchefer. Tillsammans med utvecklingsstrateg, upphandlingsjurist, inköpsanalytiker, avtalscontroller, e-handlare, systemförvaltare och upphandlingsadministratör skapar vi professionella samarbete såväl inom enheten som med andra aktörer. Enheten leds av inköps- och upphandlingschef.

På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Antal tjänster

2

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Lön: Månadslön, individuell lönesättning
Tillträde: Enligt överenskommelse, men gärna så snart som möjligt

Ansökan

Ansök här

Ansök senast

Sista ansökningsdag: 2024-10-22

Referensnummer

2024/891

Kontaktperson(er)

Facklig(a) företrädare

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?